• fralla­n1979
    Äldre 16 Jun 22:28
    4579 visningar
    4 svar
    4
    4579

    Psykolog eller psykoterapeut i Stockholm, rekomendation

    Jag undrar om någon kan tipsa om en bra terapeut i Stockholm. Jag har nästan social fobi och hatar att stå i centrum. Oroar mig för bröllopet. Tips tack!

  • Svar på tråden Psykolog eller psykoterapeut i Stockholm, rekomendation
  • svardg­ustav7­7
    Äldre 4 Jul 09:33
    #1

    Jag har gått hos en psykolog som jobbar med KBT i Hornstull www.psykologa.se Det har varit givande och jag tycker det hjälpt mig ganska mycket även om inte alla mina issues är borta. Har varit där 4 gånger nu och ska fortsätta i Augusti.

  • Aniara­4
    Äldre 4 Jul 11:05
    #2

    Kan/vill inte säga någon specifik, men KBT tror jag är det bästa. Sen får man ju se om personkemin stämmer när man träffas.

    Om man har ont om pengar kan man gå hos psykologstudenter på de sista terminerna när de gör terapimomentet, men det kan ta lite tid att få komma dit.
    www.psychology.su.se/om-oss/psykoterapimottagning

  • Äldre 4 Jul 15:31
    #3

    För social fobi skulle jag helt klart rekommendera KBT! Om man har en avgränsad problematik och är motiverad kan behandlingen vara ganska effektiv.

    Kolla upp St Lukas, de har väldigt bra psykologer. De erbjuder även lite speciella priser om man är under 26...

    Psykologstudenter är ju ett alternativ. Uppsala är något av ett KBT-fäste, så har man nära dit är deras studenter ofta väldigt bra på just KBT. Även psykoterapistudenter kan vara ett alternativ. Men universiteten är stängde under sommaren, och kan utöver det även ha flera månaders väntetid.

    Det finns jättebra behandlingar för social fobi och psykologer får lära sig mycket hur man jobbar med det, så du ska inte behöva gå och må dåligt över detta.

    Det finns även en bra självhjälpsbok som heter Fri från oro, ångest och fobier - och den är skriven på ett lättillgängligt sätt.

  • Äldre 4 Jul 18:40
    #4

    Om du vill ha det lite billigare rekomenderar jag studenter. De är ändå i handledning av en psyolog och psykoterapeut och är väldigt måna om att göra ett bra jobb Men då får du ju som redan skrivit vänta till hösten. 

    Jag har själv jobbet med denna boken i mitt arbete: http://www.liber.se/Facklitteratur/Medicin/Psykiatri/Social-fobi/. Den är mycket bra och lätt att greppa.  

    Vårdcentraler ska ju ha psykologer nu och de brukar ta sådana avgränsade fall vad jag förstår. Men då finns ju risken för en del väntetid.

    WeMind tror jag är Stockholms största privata verksamhet för behandling av psykiatriska problem: http://www.wemind.se/vad-vi-behandlar/social-fobi 

    Kan dock tyvärr inte rekomendera en speciell psykolog eller psykoterapeut då jag inte har koll på Stockholmsområdet, men hoppas det hjälpte lite ändå  


Svar på tråden Psykolog eller psykoterapeut i Stockholm, rekomendation