• Äldre 14 Jun 14:46
    9234 visningar
    32 svar
    32
    9234

    Tråkigt med bara vitt och grönt i buketten?

    Hej! 

    Jag har tänkt mig en sådan bukett, men börjar tycka att det kanske är lite tråkigt utan någon färgglad färg i buketten, vad tycker ni? Visa gärna bilder med era vita buketter om ni vill :)



     
  • Svar på tråden Tråkigt med bara vitt och grönt i buketten?
  • Äldre 14 Jun 14:54
    #1


    Jag tycker inte att det är tråkigt! Har själv tänkt ha en vit bukett. Skrattande
    Här är inspirationsbilder som jag ska ge till min florist. Hon har fått fria händer så länge buketten är vit och inom min budget.
  • daniie­l 2
    Äldre 14 Jun 14:59
    #2

    Nej, det är inte alls tråkigt :) Buketten i TS är jättefin och spännande!

  • Äldre 14 Jun 15:12
    #3

    Håller med föregående, tycker inte alls att det är tråkigt med helvit bukett. Snarare stilrent och vackert! Och buketten du visar på bilden är jättefin, verkligen! 

  • Äldre 14 Jun 15:20
    #4

    Man kan bygga en bukett helt i en färgton utan att den blir tråkig. Det gör man genom att vara tydlig med andra saker
    Den bukett du visar har tydliga kontraster mellan former och texturer, storlek och mängd vilket skapar spänning och ger ett levande intryck.
    Den småblommiga brudslöjan lyfter fram de stora rosorna, och kallorna har så markant annan form än rosorna att de i sig ger skillnader som talar och ger olika toner i  kompositionen. Det gröna har också olika form och slutligen så ger den assymetriska formen ytterligare dimensioner.
    Du behöver inte vara rädd att den blir tråkig! (Det kan snarare vara ganska svårt att ta in något väldigt färgglatt i just en vit bukett, eftersom kontrasten lätt blir väldigt hård)


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • daniie­l 2
    Äldre 14 Jun 15:35
    #5

    Det är ju inte så att den är helt enfärgad, eller tvåfärgad heller. Allt bara en vit och en grön nyans. Rosorna, kallorna och även det andra går i olika nyanser och skiftar. Det ger också liv till buketten :)

  • CoG
    Äldre 14 Jun 15:47
    #6

    Jag kommer att ha en bukett med stora vita rosor och brudslöja.
    Vitt och tråkigt?
    Tja...inte vet jag, men vi har vitt och grönt färgtema så ngt annat vill jag inte ha ;)

  • Äldre 14 Jun 15:49
    #7
    daniiel 2 skrev 2013-06-14 15:35:16 följande:
    Det är ju inte så att den är helt enfärgad, eller tvåfärgad heller. Allt bara en vit och en grön nyans. Rosorna, kallorna och även det andra går i olika nyanser och skiftar. Det ger också liv till buketten :)
    Helt sant-nyanser inom en färgton, både i färgvalör och kulör, är effektiva sätt att jobba fram en spännande helhet. Även om det i just den här buketten är ganska kritvitt rakt av, om man jämför med hur det kan se ut. Och att det är mycket grönt i, gör verkligen stor skillnad-det är lätt att glömma att det gröna i en blombukett också är en färg.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • daniie­l 2
    Äldre 14 Jun 16:00
    #8
    passionsblomman skrev 2013-06-14 15:49:12 följande:
    Helt sant-nyanser inom en färgton, både i färgvalör och kulör, är effektiva sätt att jobba fram en spännande helhet. Även om det i just den här buketten är ganska kritvitt rakt av, om man jämför med hur det kan se ut. Och att det är mycket grönt i, gör verkligen stor skillnad-det är lätt att glömma att det gröna i en blombukett också är en färg.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja, nog är det mycket kritvitt (som inte alls behöver vara tråkigt TS!), men dom yttre bladen på rosorna ser ut att vara en annan nyans än mitten av rosen. På kallorna är det en väldigt ljust grön färg ner mot stjälken och i mitten är dom ju gula rent utav. Murgrönan och stråna där är ju ganska lika i nyans, men det skulle ju gå att välja en större variation på det gröna i buketten :) Om TS nu inte vill, egentligen, plocka in ytterligare en färg, men är rädd att det blir tråkigt med bara vitt och grönt, så kan ju det vara ett alternativ - att välja olika nyanser :) Och ja, kanske med ännu större skillnade på nyanser än vad buketten i TS har! Det finns ju massa fint i grönt och vitt :)
  • Äldre 14 Jun 16:01
    #9

    Jag älskar grönt och vitt i buketter och ska själv ha en bukett med pioner, fresia och prärieklockor i vitt. Ska däremot ha ett mörkblått band runt stjälkarna som bryter av och matchar sambons fluga och vissa av våra dekorationer.

  • Äldre 14 Jun 16:02
    #10

    Tack alla för era svar! 
    Det känns inte alls tråkigt längre, utan ni har fått mig att känna mig trygg i mitt val :)
    Passionsblomman : Tack för proffsiga råd! Vet att du jobbar med blommor och har full koll på det området :)

    Pimpim3 - fina  buketter du la upp, speciellt bild nr.4! 

Svar på tråden Tråkigt med bara vitt och grönt i buketten?