• Äldre 13 Jun 14:26
    9754 visningar
    13 svar
    13
    9754

    Blommor i augusti?

    Vi gifter oss den 3 augusti i år, och nu börjar nerverna slå till, speciellt som bugeten som vi tyckte var så generös i början börjar bli tajt! ;D


    Här om dagen kom jag på att det ju vore jättefint att pynta i kyrkan med "hundkex" (vet inte vad blommorna heter egentligen, dom betraktas ju mest som ogräs) och blåklint.


    Blåklint vet jag att det finns här i augusti, men hur är det egentligen med hundkex? Fortsätter dom blomma hela sommaren eller är det bara försommaren som gäller?


    Helt tilt i huvudet! :) Någon som vet?

  • Svar på tråden Blommor i augusti?
  • Äldre 13 Jun 14:49
    #1

    Det är helt hopplöst att veta innan man vet hur sommaren blir. En torr het sommar kan de tmesta vara överblommat redan till midsommar-ett annat år kan det blomma långt in på hösten. Hur just hundkexen står sig där just du bor återstår att se-jag tror att risken är stor att de på närmre håll inte längre är så fina. Det mesta av ängsblommorna blommar ju egentligen nu-vilket de behöver, för att hinna sätta frö och sprida sig.
    Men det finns kanske å andra sidan annat du kan plocka istället då. Om det så bara är mycket bladgrönt och enbart blåklint, så är ju det också vackert.
    Och även om budgeten är tight, kanske du kan skrapa fram några tior till en bunt rosor-floristen brukar ha buntrosor som är klassen finare än "ica-rosorna" , eller några kvistar brudslöja.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • mirret­h
    Äldre 13 Jun 21:05
    #2

    Vi gifter oss också den 3/8, jag har planterat massa lavendel som jag tänkte ha i kyrkan, buketten och på borden. Till det cremé färgade rosor och murgröna. Hundkex tror jag inte finns några kvar då, tyvärr...

  • Äldre 24 Jun 01:06
    #3

    Okej, ja det har ni nog rätt i, att det är ganska utblommat menar jag. Jag fick liksom svar på min egen fråga lite grann. Här har nämligen det mesta blommat ut redan, och blåklint har jag redan börjat se ute på ängarna! SkrikandesSå den lär ju också vara utblommad när det är dags. Men tack passionsblomman och mirreth för tipsen, jag ska se vad för annat roligt jag kan hitta på! Nu har vi lyckats spara på lite annat, som vart oväntat billigare än vi tänkt oss, så vi kanske kan spendera lite mer på Blomma i allafall!

  • Äldre 24 Jun 01:21
    #4
    mirreth skrev 2013-06-13 21:05:14 följande:
    Vi gifter oss också den 3/8, jag har planterat massa lavendel som jag tänkte ha i kyrkan, buketten och på borden. Till det cremé färgade rosor och murgröna. Hundkex tror jag inte finns några kvar då, tyvärr...
    Är inte lavendel utblommade i augusti? Eller det beror kanske på vilken sorts lavendel man har?
  • kj79
    Äldre 24 Jun 01:30
    #5

    Enligt google blommar hundkex mellan maj-juni. Lite synd, hade också velat ha dom på vårat bröllop den 31/8. Men ska väl satsa på sådant som kan finnas i naturen då som tex. lingon eller blåbärsris. Lingonris har ju blommor nu på sommaren men vet inte hur de ser ut just i augusti. Men annars kan de ju vara fina tillsammans med blommor, vet inte.. Jag vet inte själv heller vad vi ska ha, får se...:)

  • mirret­h
    Äldre 24 Jun 15:26
    #6

    Sudditjuven skrev 2013-06-24 01:21:05 följande: mirreth skrev 2013-06-13 21:05:14 följande: Vi gifter oss också den 3/8, jag har planterat massa lavendel som jag tänkte ha i kyrkan, buketten och på borden. Till det cremé färgade rosor och murgröna. Hundkex tror jag inte finns några kvar då, tyvärr... Är inte lavendel utblommade i augusti? Eller det beror kanske på vilken sorts lavendel man har?Nej, de brukar blomma rätt länge och vi gifter oss tidigt i augusti. De är ju annars lika snygga som torkadeoch man lär ju dofta underbart (lavendel har även en lugnande effekt på sinnet) 

  • Äldre 24 Jun 15:29
    #7
    mirreth skrev 2013-06-24 15:26:12 följande:
    Nej, de brukar blomma rätt länge och vi gifter oss tidigt i augusti. De är ju annars lika snygga som torkadeoch man lär ju dofta underbart (lavendel har även en lugnande effekt på sinnet) 
    Åhfanken. Hade för mig att de var utblommade i augusti. Vi planerar att gifta oss i mitten av den månaden.. då kanske det finns en chans att vi kan ha lavendel på borden då! Skrattande
  • Rosoro­chkärl­ek
    Äldre 24 Jun 15:35
    #8

    Hundkex är nog hopplöst, de brukar försvinna i slutet av juni. (Just iår verkar de dock stå sig lite längre pga den kalla våren, men i augusti lär de vara borta.)

    Däremot om det är själva utseendet du är ute efter så bör det finnas odlade blommor som påminner både om hundkex och blåklint. Blåklint kan man ju odla själv, då blommar det nog senare.


    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 24 Jun 20:29
    #9

    Trösta dig med att flera av gästerna säkert inte hade tålt just hundkex eftersom väldigt många reagerar på just dem... 


  • Rebecc­aT
    Äldre 24 Jun 21:21
    #10

    Jag ska också gifta mig i augusti och försöker leta blommor i naturen att använda. Helst ska dom vara vita. Är det någon som vet någon blomma man kan hitta?

  • Rebecc­aT
    Äldre 25 Jun 16:23
    #11

    Lila blommor r också bra förresten..

  • mirret­h
    Äldre 25 Jun 23:15
    #12

    RebeccaT skrev 2013-06-24 21:21:20 följande:Jag ska också gifta mig i augusti och försöker leta blommor i naturen att använda. Helst ska dom vara vita. Är det någon som vet någon blomma man kan hitta?Röllekan är fin långt in i september, den är vit och kan dra lite åt det rosa hållet ibland.

  • Rebecc­aT
    Äldre 26 Jun 02:03
    #13
    mirreth skrev 2013-06-25 23:15:50 följande:
    RebeccaT skrev 2013-06-24 21:21:20 följande:Jag ska också gifta mig i augusti och försöker leta blommor i naturen att använda. Helst ska dom vara vita. Är det någon som vet någon blomma man kan hitta?Röllekan är fin långt in i september, den är vit och kan dra lite åt det rosa hållet ibland.
    Just det, tack så jättemycket. Den hade jag faktiskt helt glömt:)
Svar på tråden Blommor i augusti?