• Ceccan­81
    Äldre 12 Jun 20:18
    4654 visningar
    3 svar
    3
    4654

    Normalstorlek brudbukett?

    Hur stor i diameter eller hur man nu mäter, är en normalstorlek brudbukett?

  • Svar på tråden Normalstorlek brudbukett?
  • Äldre 13 Jun 15:15
    #1
    Ceccan81 skrev 2013-06-12 20:18:51 följande:
    Hur stor i diameter eller hur man nu mäter, är en normalstorlek brudbukett?
    Hej :) Storleken varierar väldigt mycket från person till person men den mest vanliga storleken brukar ligga kring 20-22 cm :) Storleken varierar mycket beroende på klänning , längd , kroppsform osv . Det handlar mycket om proportioner. Ex. Om du är kort och har nätt kroppsform och vill bära en jättestor droppformad bukett så kan den få dig att se ännu mindre ut. Medan om du är bredaxlad, lång och har jättestor kjol så kan det nästan se lite konstigt ut att ha en för liten bukett :) Men alla sådana aspekter kommer din florist att kunna hjälpa dig med och få fram en bukett som är perfekt för ´just dig :)
  • Äldre 13 Jun 16:27
    #2

    Man brukar säga att brudbuketten ska utgöra ca 1/8 av helheten.
    Det innebär i praktiken att man måste ta hänsyn till allt från hur stor frisyr, långt släp, vid kjol, kort, tjock, smal, lång brud man har att göra med.

    Och så ska man komma ihåg att det går mode och trender även i buketter. Det har rätt länge nu varit populärt med kompakta "bollar" som ofta är ganska små och en hel del brudbuketter har närmast legat i tränbukettsstorlek om man tittar på vad man som florist generellt menar med de olika storlekarna.
    När min farmor gifte sig, var det hett med stora fång av blommor, med mycket luft mellan blommorna och det fick spreta ut rejält åt alla håll. På 60-talet, när min mamma gifte sig, var röda rosor och liljekonvaljer i en nätt-men fortfarande luftig-bukett väldigt populärt. På 70-talet var det ute att gifta sig öht och gjorde man det, skulle det väl vara självplockat från ängen till de utsvängda brallorna. På 80-/90-talen var den droppformade buketten absolut dominerande, för att följas av kallor i famnbuketter i slutet av 90-talet och så alla dessa pioner, ranunkler och rosor, som plötsligt är aaaaalla brudars favoritblommor, tätt tätt knutet, huvud mot huvud.

    Det varierar över tid som sagt-men man ska ha hjälp av sin florist att hitta fram till rätt storlek på buketten utifrån hur man ser ut och kommer att vara klädd. 


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ceccan­81
    Äldre 14 Jun 11:11
    #3

    TACK för infon! Jag ska ha en hjärtformad bukett och är väldigt smal och kort och tänker mig därför en bukett på ca 15 cm, men ska träffa en florist på måndag för att kolla så det kommer se bra ut

Svar på tråden Normalstorlek brudbukett?