• sara66
    Äldre 11 Jun 20:17
    5819 visningar
    16 svar
    16
    5819

    Låna pengar

    Hur många kommer behöva låna pengar för ert bröllop ?

    Skäms 

  • Svar på tråden Låna pengar
  • Marjas­inus
    Äldre 11 Jun 21:21
    #1

    Det verkar som en väldigt dum idé!

  • imoen
    Äldre 11 Jun 22:07
    #2

    Jag skulle inte själv låna pengar till ett bröllop. Min ekonomiska situation är sån att ett lån till något 'extravagant' vore ansvarslöst. Däremot var det någon här inne förra året som fick en större oväntad utgift strax före bröllopet och "tvingades" ta ett lån som de bakade ihop med sitt huslån. Det tycker jag inte med nödvändighet behöver vara ansvarslöst.

  • sara66
    Äldre 11 Jun 22:17
    #3

    Har själv inte tänkt det .Men tycker frågan va intressant 

     

  • Äldre 12 Jun 07:25
    #4

    Jag är nog alltför ekonomisk för det. Spara först, spendera sedan. Det är aldrig roligt att ha skulder kvar på något som redan varit. Dessutom vet man aldrig hur ekonomin ser ut i framtiden och att ha skulder utan säkerhet (som hus o.dyl) kan skapa stora problem och då kan minnet av bröllopet bli något annat.

  • afture­lding
    Äldre 12 Jun 09:20
    #5

    Det skulle jag aldrig någonsin fundera på. Det enda man lånar till, i min värld, är husköp. Allt annat sparar man till. 

  • Äldre 12 Jun 10:13
    #6

    Jag skulle aldrig göra det. Bättre att man väntar med bröllopet tills man har råd eller att man hålller ett bröllop som passar den ekonomi man har för stunden.

  • Alylly­ra
    Äldre 12 Jun 12:01
    #7
    sara66 skrev 2013-06-11 22:17:52 följande:
    Har själv inte tänkt det .Men tycker frågan va intressant 
    Jag håller med, det är en intressant fråga.  Och det är väldigt lätt att sitta och säga "Jag skulle aaaaaldrig..." och sen kom den där skattesmällen/bilkrocken/sjukdomen som gjorde att man var tvungen att lägga massa pengar på annat trots att man redan skickat ut inbjudningar, bokat lokal, betalat cateringfirman etc. Och vad gör man då? Om man inte vill ställa in bröllopet så finns ju bara en sak att göra. Och det behöver ju inte vara ett banklån, det kan vara ett lån från familj, släkt eller vänner.

    Om man räknar lite på det, kommer fram till att man kommer ha råd att göra alla avbetalningar och tycker att det är en bra lösning, så varför inte? Livet kan ta slut vilken dag som helst, och när det gör det hoppas jag att jag har fått gifta mig med min underbara sambo och inte suttit och väntat på att vi ska ha sparat ihop en viss summa.
  • Decemb­er2010
    Äldre 12 Jun 15:16
    #8

    Jag tycker studier är ok att låna till också. Var någon som bara tyckte hus men det tycker inte jag. Hus och studier :)

  • jennif­erocha­ugust
    Äldre 12 Jun 15:28
    #9

    Vi hade absolut inte tänkt låna till bröllopet, men ibland händer saker man inte planerat med och nu kanske det måste bli så att vi får ta en vigselring på avbetalning.
    Det är 2,5 månad kvar till bröllopet och allt är redan bokat. Det känns ändå helt ok då summan för vigselringen är en fis i rymden jämfört med resten av budgeten som vi sparat till :)

  • afture­lding
    Äldre 12 Jun 15:32
    #10
    December2010  Det har du rätt i, tänkte inte så långt (trots att jag själv ska ta studeilån till hösten Foten i munnen). Men båda delarna är ju en investering för framtiden, så det går under samma regel.
  • fayefa­ye
    Äldre 12 Jun 15:33
    #11

    Hade inte kunnat tänka mig att låna pengar till nåt som är över på en dag.. Visst, hus, bil och studier men inte bröllop.


  • Äldre 12 Jun 17:30
    #12

    Vi lånar inga pengar till bröllopet och skulle aldrig göra det, men då har vi bra ekonomi också. Det är inte likadant för alla, men det är nog bra att vara försiktig med lån rent generellt.

  • Äldre 12 Jun 17:55
    #13

    Inga lånade pengar, vi hade pengar på sparkontot och sedan så sparade vi de månaderna fram till bröllopet det extra som vi behövde.

    Tycker persoligen inte man ska låna till fest eller resor, även om något oförutsettbart sker. Då har man ju uppenbarligen inte ekonomin för sin fest eller resa ändå.

  • Mmmari­a
    Äldre 12 Jun 19:54
    #14

    Nix, vi lånade inte heller till bröllopet. MEN egentligen "lånar" väl merparten av alla till bröllopet i och med att de flesta har bostadslån/studielån. Om du ska kunna säga att du inte lånar till bröllopet måste du vara helt skuldfri, annars "borde" du ju betala av tex bostadlån först. Men det var nog inte så TS menade utan om man tar extralån för bröllopet. Ingen bra idé tycker jag.

  • Äldre 12 Jun 20:08
    #15

    Skulle inte heller planera ett bröllop där jag var tvungen att ta ett lån för att finansiera det. Vi hade hela finansieringen klar innan vi började planera.


  • Äldre 12 Jun 21:36
    #16

    Nja, jag försöker nog hålla lån nere på ett minimum. Jag vill ha koll, gillar att ha sparade medel och hellre längta lite längre.

Svar på tråden Låna pengar