• Johann­a622
    Äldre 4 Jun 09:17
    2180 visningar
    8 svar
    8
    2180

    Praxis vid bröllopsfotografering

    Vi kommer att gifta oss i september och håller för fullt på att leta bröllopsfotograf. Det är dock inte så lätt som jag trott! Vad är praxis gällande betalning? Hur brukar rekandet av plats för fotograferandes gå till? Brukar man/bör man få tillgång till alla digitala bilder? Hur mkt redigering bör man önska eller ingår det i fotografens konstnärliga stil? Något som vi bör tänka på i valet av fotograf? Tacksam för lite hjälp!

  • Svar på tråden Praxis vid bröllopsfotografering
  • kouki
    Äldre 4 Jun 09:48
    #1
    Johanna622 skrev 2013-06-04 09:17:53 följande:
    Vi kommer att gifta oss i september och håller för fullt på att leta bröllopsfotograf. Det är dock inte så lätt som jag trott! Vad är praxis gällande betalning? Hur brukar rekandet av plats för fotograferandes gå till? Brukar man/bör man få tillgång till alla digitala bilder? Hur mkt redigering bör man önska eller ingår det i fotografens konstnärliga stil? Något som vi bör tänka på i valet av fotograf? Tacksam för lite hjälp!
    Olika för alla. 

    MEN, det är bra att fotografen får möjlighet till rekning av plats. Dvs får komma till plats kring samma tider som det ska fotas när ni gifter er, så man kan se hur stället är uppbyggt, hur ljuset faller osv. Egentligen bör man inte få tillgång till alla bilder, om ni inte betalar ca 20kr per bild, då redigering och bara ren igenomtitt efteråt tar MYCKET arbetstid. Även om det bara är små kontrastjusteringar. 

    I valet av fotograf: 
    Titta igenom portfolion, gillar ni denna personens fotostil? 

    Prata med personen, trivs ni med hen? Det är ett stort ansvar som denne tar på sina axlar. 

    Prismässigt, vad vill ni lägga på detta? För en "amatör" så kostar det kring 5000:-, för en professionell betydligt mycket mer, bara för fotograferingstiden, då brukar ett visst antal bilder ingå och sen kan man köpa till fler. 

    Visa lite respekt, det är så många gånger som folk inte förstår sig på hantverket och därför t.ex. kräver alla bilder utan någon som helst ersättning för det. Tänk på att det går iaf en 3 arbetsdagar till endast ert bröllop, tillsammans med resekostnader, en utrustning värd ca 50.000kr för det mesta. Det är inte att "bara trycka några bilder", det är som sagt ett hantverk. 
  • kouki
    Äldre 4 Jun 09:51
    #2

    Sen bör jag tillägga att om du nu vill ha alla bilder, så brukar man i genomsnitt ta flera hundra, uppemot tusen stycken. Så frågan är om du verkligen känner att det är ett behov att få alla dessa :)

  • Carina­10
    Äldre 4 Jun 09:59
    #3

    Kan bara säga hur vi planerat. Vi har en fotograf som kostar oss 2500 kr och då är det 1.5 timmes fotografering.
    Utöver det har vi en av gästerna som vill fotografera men då hon är en flickvän till en av sönerna och det redan strular mellan dom så är vi inne på att ta ytterligare en som tar 2000kr för heldagsjobb och 1200 för halv dag och då får man alla fotona själv.

  • Äldre 4 Jun 15:24
    #4

    Jag jobbar inte som fotograf på heltid men jag fotar en del uppdrag. Att fota bröllop är något av det roligaste och svåraste man kan göra. En heldag innebär för mig att man träffas och lär känna varandra lite, pratar om vilken stil man gillar på bilder och vilka "måstebilder" det finns.

    Jag vill gärna göra en testfotografering på den plats som man tar porträttbilderna på bröllopsdagen. Det är en chans för mig att se om brudparet är bekväma framför kameran eller om jag måste planera in mer tid till porträtten. Dessutom är det en chans för bröllopsparet att se lite hur bilderna kan bli. Det blir även lättare på själva  bröllopsdagen att ta bilder eftersom alla redan vet vad som ska hända. Sen brukar jag alltid reka platsen för vigsel och festlokal eftersom jag vill veta om jag vill vara förbered och veta hur jag ska ställa kameran.

    Det är ett enormt arbete att fota en heldag. Det finns alltid en bild att taSolig 
    När jag sen kommer hem så brukar jag ha runt 5 000 bilder i kameran som jag går igenom och betygsätter. Redigeringen kan ta olika lång tid beroende på förutsättningarna med ljus osv. När jag är färdig brukar det sluta med att bröllopsparet får cirka 700-800 bilder högupplösta på en skiva. Vill de sen ha hjälp att printa ut bilder gör jag självklart det. 

    Det viktigaste är att ni funderar på vilka bilder vill ni ha och hur mycket det får kosta. Sen letar ni efter fotografer, kontaktar de som passar era idéer, har ett möte och känner efter hur det känns. Har man en heldag med en fotograf kommer ni att umgås mycket under er bröllopsdag och då vill man ha en person som man inte börjar reta sig på efter ett tag Skrattande  Hände en kompis till mig som höll på att bli galen innan festen satte igång. 

    Hur redigering går till och fotografens egen konstnärliga stil, tror jag att det finns lika många svar på som det finns fotografer. Ni får helt enkelt fråga och fundera vad ni står i frågan. Var inte orolig för att säga vad ni tycker och vill. Det är en överenskommelse mellan två parter och man kan alltid välja om man vill fota eller inte. Lika väl som ni väljer vilken fotograf ni vill ha.

    Ja, det var väl lite funderingar från mig som fotat lite bröllop. Hoppas det kunde vara till någon hjälp!

  • Äldre 4 Jun 17:32
    #5
    kouki skrev 2013-06-04 09:51:07 följande:
    Sen bör jag tillägga att om du nu vill ha alla bilder, så brukar man i genomsnitt ta flera hundra, uppemot tusen stycken. Så frågan är om du verkligen känner att det är ett behov att få alla dessa :)
    Vi fick alla bilder, vilket var drygt 700 bilder, och ja - vi kände verkligen behov av att få alla bilderna! Javisst, fina bilder i all ära, men mängden, att ha många bilder från bröllopsdagen prioriterade vi mycket mer. Det är ju alla såna bilder, som ibland kanske kan anses som misslyckade, som är bilderna vi skrattat åt och uppskattat mest såhär i efterhand :)
  • kouki
    Äldre 4 Jun 17:41
    #6
    daniiel skrev 2013-06-04 17:32:47 följande:
    Vi fick alla bilder, vilket var drygt 700 bilder, och ja - vi kände verkligen behov av att få alla bilderna! Javisst, fina bilder i all ära, men mängden, att ha många bilder från bröllopsdagen prioriterade vi mycket mer. Det är ju alla såna bilder, som ibland kanske kan anses som misslyckade, som är bilderna vi skrattat åt och uppskattat mest såhär i efterhand :)
    Absolut, de är de som man sitter och skrattar åt sen. Men att som fotograf få ca 20öre för varje bild, håller inte ekonomiskt sett :)
  • Äldre 4 Jun 22:26
    #7
    kouki skrev 2013-06-04 17:41:01 följande:
    Absolut, de är de som man sitter och skrattar åt sen. Men att som fotograf få ca 20öre för varje bild, håller inte ekonomiskt sett :)
    Nej, det är ju en annan sak. Då får man ju som brudpar helt enkelt bestämma vad man prioriterar. Att betala flera, flera tusen för att få alla bilder, att välja bort att få så många bilder och lita på att fotografen väljer ut pärlorna eller att välja en billigare amatörfotograf och på så sätt kanske kunna få alla bilder för en peng man har råd med/vill betala. Vad som är bättre eller sämre är ju upp till brudparet att avgöra. Vi tycker ju och tänker olika.
  • kouki
    Äldre 4 Jun 22:39
    #8
    daniiel skrev 2013-06-04 22:26:48 följande:
    Nej, det är ju en annan sak. Då får man ju som brudpar helt enkelt bestämma vad man prioriterar. Att betala flera, flera tusen för att få alla bilder, att välja bort att få så många bilder och lita på att fotografen väljer ut pärlorna eller att välja en billigare amatörfotograf och på så sätt kanske kunna få alla bilder för en peng man har råd med/vill betala. Vad som är bättre eller sämre är ju upp till brudparet att avgöra. Vi tycker ju och tänker olika.
    Självklart, det jag skrev var mestadels ur fotografens synvinkel, då man som brudpar kanske inte har jättekoll på den situationen :)
Svar på tråden Praxis vid bröllopsfotografering