• Bride2­Be13
    Äldre 30 May 15:01
    4207 visningar
    20 svar
    20
    4207

    Smärtgräns för pris på middag?

    Vad är din smärtgräns för vad en middag (enbart huvudrätt) med dryck får kosta?

    Vi har i sista sekunden fått ändra om i hela vårt upplägg och kan inte längre ha middag så som vi tänkt. I stället tänkte vi bjuda in alla gäster som vill till en tidig middag innan vigseln. Själva bröllopet blir annars: Relativt sen vigsel, mingel med tilltugg/fika och fest. Det blir med andra ord inget avbrott eller så att dom som inte äter med oss måste vänta.  
    Det är alltså helt frivilligt och något som är innan vigseln. Vi har dock inte råd att stå för den maten så tanken är att alla betalar för sig själva, men vi vill ju lägga oss prismässigt på en nivå som så många som möjligt tycker är ok. Det kommer ganska tajt inpå bröllopet och jag vet att många inte har jättemycket pengar för oförutsedda utgifter. Vad skulle du tycka var en rimlig summa för huvudrätt och dryck på restaurang?
      

  • Svar på tråden Smärtgräns för pris på middag?
  • Alylly­ra
    Äldre 30 May 15:13
    #1

    Det beror ju naturligtvis på vilken typ av mat det är och allmäna klassen på resturangen. Men jag är inte främmande för att betala 200-400 kr för en huvudrätt med dryck. I den högre änden av det priset hade jag nog räknat med en ganska fin resturang med bra service, i den lägre lite mer "krog-aktigt" om du förstår vad jag menar.

    Som jämförelse betalade jag här om dagen 238 kr för huvudrätt + 2 öl på Texas Longhorn, vilket kändes helt rimligt för den typen av restaurang :)

  • Bride2­Be13
    Äldre 31 May 12:35
    #2

    Tack! 
    Inga fler? 

  • Jossan­Kossan
    Äldre 31 May 13:02
    #3

    Jag skulle nog kunna tänka mig att betala runt 500kr med dryck

  • Äldre 31 May 13:03
    #4
    Alyllyra skrev 2013-05-30 15:13:58 följande:
    Det beror ju naturligtvis på vilken typ av mat det är och allmäna klassen på resturangen. Men jag är inte främmande för att betala 200-400 kr för en huvudrätt med dryck. I den högre änden av det priset hade jag nog räknat med en ganska fin resturang med bra service, i den lägre lite mer "krog-aktigt" om du förstår vad jag menar.

    Som jämförelse betalade jag här om dagen 238 kr för huvudrätt + 2 öl på Texas Longhorn, vilket kändes helt rimligt för den typen av restaurang :)
    Jepp jag håller med.

    Största frågan är kvalitén på maten. Är det av mer snittet "dagens husman" eller är det en bra restaurang - mer "middags-aktig" mat?

    Mellan 150 och 400 skulle jag nog kunna tänka mig. Men då är vi bara två vuxna med två inkomster i vårt hushåll så vi unnar oss att äta lunch ute lite då och då. Så priserna skrämmer oss inte.

    Jag skulle nog försökt hålla det under 250:- om det går (inklusive dryck)  
  • Äldre 31 May 13:38
    #5

    jag själv skulle nog kunna mellan 150 och 300. oohalva min släkt skulle tycka 150 var för dyrt.. 

  • Bride2­Be13
    Äldre 31 May 13:48
    #6

    Tack!
    Det är svårt att hitta en bra restaurang under 250 kr verkar det som. Priset hänger ju ofta ihop med kvaliten på restaurangen så i det stora hela så handlar det väl egenligen om hur "enkel" eller fin mat man ska välja. Jag vill ju inte klampa in på något sunkigt ställe med brudklänning, men det behöver ju absolut inte , för min del, vara på någon jättefin restaurang heller. Försöker hitta vart gränsen för det berämda "lagom" går hehe. Det är ju gäster med väldigt varierande ekonomi, och även om det är frivlilligt så vill jag ju inte direkt utesluta en större grupp direkt. 
    Problemet är ju lite det att så fort det är en större grupp så får man inte plats i själva restaurangen utan måste ha ett avskiljt rum..och då tillkommer en kostnad för det..
    Vi har kollat på ett ställe nu (det bästa alternativet vi har om man kollar allt annat än pris) och då kostar maten 160-200 kr (deras enklaste alternativ) + dryck (ett glas vin ca 60 kr) plus en avgift på 100 kr/person för att vara i ett eget rum. Det blir ju nästan 400 kr per person.  
    Vi har ett relativt tajt schema, så vi kan inte vara på andra sidan stan heller, vilket begränsar antalet restauranger ganska rejält. Åh, jag orkar inte sådana här problem typ en månad innan vi gifter oss... 

  • Äldre 31 May 15:52
    #7

    Det verkar som att det blir ett alldeles för stort projekt för er, eller som du uttrycker det "Åh, jag orkar inte sådana här problem typ en månad innan vi gifter oss...". Jag förstår att det känns jobbigt att börja leta restaurang nu, en månad innan bröllopet, men kan ni inte istället bjuda in till fika/teaparty innan vigseln, med te/kaffe och kakbuffe?
    Det kanske blir ett mindre projekt? Ni kanske kan vara hos någon som har trädgård och duka upp fint? Det ka ju också bli mysigt, att fika ihop med gästerna innan vigseln! 
    Och efter vigseln kan ni bjuda på mingel med tilltugg som ni har tänkt. Då kan ni ha lite mer matigare buffe, alltså ingen söt buffe! 

    För huvudrätt med ett glas vin/en öl så skulle jag kunna lägga max 300 kr, beroende på vad det är för restaurang och mat som serveras! 
     

  • Bride2­Be13
    Äldre 31 May 16:31
    #8

    Problemet är att vi är mitt i stan och vi har 1,5 timme mellan fotografering och vigsel (då vi ändå måste äta). Vi känner ingen inne i stan som har det utrymmet att bjuda in folk och vi hinner inte direkt åka någonstans. Och det känns nästan som ett större projekt att behöva fixa fika, tallrikar och allt sådant..
    Och så har vi ju problemet att vi faktiskt måste äta någonstas också..=/ Visst, för vår del så spelar det ingen roll om det kulle krypa upp emot 4-500 kr, men det vore ju kul att inte bara vara vi två..  

  • nelja
    Äldre 31 May 17:24
    #9

    Att som ett stort sällskap äta middag på restaurang på 1,5 timme känns som ett väldigt hetsigt och smått omöjligt projekt. Antigen får ni nog tidigarelägga fotograferingen eller skippa att äta middag innan vigsel. Vilken tid är den?

  • Bride2­Be13
    Äldre 31 May 17:38
    #10

    Fast 1,5 timme för en rätt borde väl inte vara omöjligt? Räknar man inte ungefär en timme per rätt när man tänker 3-rätters? Och då är det ju tal och sådant inräknat? 1,5 timme är alltså inte med resa och liknande inräknat, utan själva tiden vi kan spendera på restaurangen. Plus att alla vet när vigseln är och är man inte inställd på en "långmiddag" så är det väl inga problem att äta på den tiden? För mig tar det sällan mer än en halvtimme att äta, och även om man är flera så äter man ju samtidigt. 
    Det här är alltså inte tänkt som en bröllopsmiddag, utan mer lite avslappnat "kom och ät med oss innan vigseln-middag/lunch" 

  • Bride2­Be13
    Äldre 31 May 17:40
    #11

    Jag har tänkt mig att man kommer dit, äter och sedan åker.. inget arrangemang eller projekt runt om. Eller är 1,5 timme så lite att man måste stressa i sig maten och inte hinner ha trevligt samtidigt?

  • Carina­10
    Äldre 31 May 18:58
    #12

    Vi har vårt på ett slott. Där är välkomstdricka, 3-rätters middag, tårta, vin o annan dryck.
    Ingår då såklart även att där är färdigdukat när vi kommer, de serverar, diskar o fixar rubbet.
    950 kr /kuvert för detta.

  • Chinch­illi
    Äldre 31 May 19:01
    #13
    Bride2Be13 skrev 2013-05-31 13:48:00 följande:
    Tack!
    Det är svårt att hitta en bra restaurang under 250 kr verkar det som. Priset hänger ju ofta ihop med kvaliten på restaurangen så i det stora hela så handlar det väl egenligen om hur "enkel" eller fin mat man ska välja. Jag vill ju inte klampa in på något sunkigt ställe med brudklänning, men det behöver ju absolut inte , för min del, vara på någon jättefin restaurang heller. Försöker hitta vart gränsen för det berämda "lagom" går hehe. Det är ju gäster med väldigt varierande ekonomi, och även om det är frivlilligt så vill jag ju inte direkt utesluta en större grupp direkt. 
    Problemet är ju lite det att så fort det är en större grupp så får man inte plats i själva restaurangen utan måste ha ett avskiljt rum..och då tillkommer en kostnad för det..
    Vi har kollat på ett ställe nu (det bästa alternativet vi har om man kollar allt annat än pris) och då kostar maten 160-200 kr (deras enklaste alternativ) + dryck (ett glas vin ca 60 kr) plus en avgift på 100 kr/person för att vara i ett eget rum. Det blir ju nästan 400 kr per person.  
    Vi har ett relativt tajt schema, så vi kan inte vara på andra sidan stan heller, vilket begränsar antalet restauranger ganska rejält. Åh, jag orkar inte sådana här problem typ en månad innan vi gifter oss... 
    Alla är olika hur mycket de kan tänkas lägga. Men ni kan inte ta kostnade för "lokalen" då? Alltså hundralappen som blir utöver maten. Vet inte hur dåligt ställt ni har men tror nog att gästerna kan börja undra när de ser att maten och drickan kostar det och det och ändå är notan högre... Tar ni den kostnaden så hamnar ni på lite mer humana priser.
  • Carina­10
    Äldre 31 May 19:02
    #14

    Innan vi beslutade oss för detta kolllade vi runt på olika ställen men det var summor hit o summor dit. Hittade ett perfekt och då kom det dråpslaget....det kostade 6000 för att HYRA lokalen. Slog vi ut de o mat o dryck på alla vi hade tänkt ha där slutade det på 2000 kr /kuvert.

  • Bride2­Be13
    Äldre 31 May 19:05
    #15
    Chinchilli skrev 2013-05-31 19:01:11 följande:
    Alla är olika hur mycket de kan tänkas lägga. Men ni kan inte ta kostnade för "lokalen" då? Alltså hundralappen som blir utöver maten. Vet inte hur dåligt ställt ni har men tror nog att gästerna kan börja undra när de ser att maten och drickan kostar det och det och ändå är notan högre... Tar ni den kostnaden så hamnar ni på lite mer humana priser.
    Om alla väljer att komma så kan den kostnaden bli runt 10 000 och det är tyvärr inga pengar vi har över en månad innan bröllopet.. Det här ingick ju egentligen inte i planen så det finns inget budgeterat för det. Visst, OM det bara blir 10-20 personer så skulle det ju gå, även om varje tusenlapp räknas.men jag vill ju inte få panik om det skulle visa sig att fler än vi trodde vill göra oss sällskap. I värsta fall får jag ju säga nej till folk och det känns dumt..
  • Marjas­inus
    Äldre 31 May 19:35
    #16
    Bride2Be13 skrev 2013-05-30 15:01:48 följande:
    Vad är din smärtgräns för vad en middag (enbart huvudrätt) med dryck får kosta?
    Jag har inga problem att lägga över uppemot 300kr för en huvudrätt och sen ytterligare några hundre för en halv flaska vin på restaurangen. Men då har jag valt restaurangen själv och rätten och vinet.

    Om det är någon annan som bestämmer vad jag får så får jag nog halvera det ungefär. Kanske 300 totalt är smärtgränsen. Andras smak är inte min alla gånger :) 
  • Bride2­Be13
    Äldre 31 May 20:55
    #17

    Vi stryker det, så det blir ingen middag alls istället. 
    Eller ja, jag och sambon ska ju äta, men det är ju lättare att bara hitta något. 

  • Äldre 1 Jun 15:26
    #18

    Varför inte bjuda in någon på middag så blir det ju mycket mindre komplext men ändå sällskapligt? Jag tänker tex era resperktive föräldrar, syskon eller brudföljet. Att vara 6 personer som träffas för att äta är ju en mycket mindre grej än att styra upp det för en hel skock.

  • Bride2­Be13
    Äldre 1 Jun 16:29
    #19

    Fast vi har väldigt stora familjer, så om vi gör så så blir det ändå ca 30 personer. Iofs bara 10 med brudföljet, men då har jag samma problem som innnan ändå..=/ För mig känns det ingen större skillnad att bjuda i enbart 10 som att bjuda in alla..det blir ungefär samma planering=S 

  • Äldre 1 Jun 17:01
    #20

    Jag menade mer att ni kan gå ut tex med bara era föräldrar. Det blir ju bara 6 personer totalt och då kan man boka bord vilken restaurang som helst och det blir rätt okomplext.


     


    Men jag menar inte att tjata, bara att det kanske kunde uppfylla det ni ville uppnå och ändå vara lätt att få till.

Svar på tråden Smärtgräns för pris på middag?