• anothe­rplace
    Äldre 26 May 22:25
    7753 visningar
    27 svar
    27
    7753

    Om svar anhålles

    Jaha nu är det 6 dagar kvar innan anmälan ska göras som senast.. Än så länge är det 49 pers av 108 som svarat, (32 som kommer, jag å m2b å sonen 3 av de)verkar som att lördagen 1/6 kommer bli en lång dag!! I och med anmälan ska man även anmäla om man vill ha alkofritt eller alkohol till maten, Känns som att fler skulle svarat lite innan men verkar som om hälften kommer vara ute i sista minut, min tanke är att de kanske helt enkelt glömt, så skicka lite påminnelse till några, för att vara snäll... de har dock inte osat ännu (vill ju inte att de ska se det som ett tvång att komma, är ifs de närmsta jag skickat påminnelse till  och känns inget kul) men den 1/6 kommer vi ändå få sitta och ringa runt till alla,, har bara lust att den 2:e sitta å strycka alla som inte svarat,,Inte sugen på detta, känns liksom lite som att de skiter i vilket, hur gjorde era gäster? svara många på sista dagen? hur gjorde ni från de som inte svarat? :) är ju en hel del som baseras på antal gäster, ;)#snart står vi brudar#  

  • Svar på tråden Om svar anhålles
  • Äldre 26 May 22:35
    #1

    Oj...ja det är inte roligt att behöva ringa runt.
    Vi hade dock inte bjudit så många och vi ringde inte runt i slutet. Gästerna var duktiga på att svara.
    Detta är helt upp till dig. Inget någon kan råda dig till.
    Antingen så ringer ni inte till någon.... eller så ring dom ni helst vill ha med..eller så ring ALLA.
    Det är väl dom alternativen du har. Skulle gissa att väljer du något av de 2 fösta kommer säkert någon att sura ihop.

    Lycka till
    Ha en underbar bröllopsdag Glad{#emotions_dlg.flower} 

  • Äldre 26 May 22:44
    #2

    Jag tycker faktiskt helt allvarligt att har man satt ett sista datum för svar, så får man inse att det vare sig är fel, oförskämt, fräckt eller oartigt att inte ha svarat inann dess. Man HAR ju tills dess på sig? Och det datum man satt som senaste, måste väl vara satt i så pass god tid att det räcker?
    Man kan heller inte räkna med att andra ska sätta sig in i ens egen bröllopsplaneringssituation såtillvida att de ska förstå att man själv otåligt sitter som på nålar och väntar-det folk själva tänker på, är "hur ligger vår semester? vilka andra fester är vi bjudna till? har vi råd att åka på alla? Vem ska vara barnvakt? Får jag något jobb i sommar och om jag får det, får jag ledigt den helgen då?" etc.
    Förvisso, ska man följa gamla etikettsregler, så ska man svara skriftligt och omgående och så vidare-men då finns det åtskilligt fler sådana regler, som att man skriftligen ska ha tackat för sig, både som gäst och som föremål för uppvaktningen efterå inom si och så många dagar etc. Det är nog bara att hacka i sig att folk idag inte kan de reglerna, utan man tittar på datumet på kortet.
    Dessutom är det många som inte vet vad OSA betyder och man saknar kunskap om hur man ska svara. Man tror att "om jag inte svarar betyder det att jag kommer" eller "om jag int svarar betyder det att jag inte kommer". Man tror att "oh vad kul med bröllop"  förbifarten på ICA betyder "vi kommer!" och man tror att "jamen JAG kommer ju-det fattar ni väl, jag är ju syster till bruden!"

    För att ytterligare försvåra saken, så är det heller inte helt ovanligt att brudpar skckar ut inbjudan i väldigt, väldigt gooood tid, så att man kanske för det första inte vet om man kan eller inte förrän det gått rätt lång tid, och dessutom riskerar hela saken att glömmas bort.
    Man får nog, utan att reta upp sig eller ta det personligt, faktiskt räkna med att påminna somliga och när osa-dagen passerat lyfta luren och kolla upp de som inte svarat självmant. Det är inte smart att bara stryka folk och utgå från att de inte kommer utan att vara säker anser jag. Då riskerar man att stå där på dagen D med gäster man inte räknat med-som själva kanske tycker att de anmält sig.

    Gör saker för att säkra upp bröllopsdagensdagens faktiska läge-inte för att straffa någon för att du inte tycker den uppfört sig angeläget nog.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 26 May 23:01
    #3

    Vi bad våra föräldrar att dra igång "djungeltrumman" någon vecka eller två innan OSA-datumet. 
    Alltså inte sitta och ringa upp varje person och säga "du har inte anmält dig än" utan dom sa (när dom ändå skulle ringa sina syskon om något annat) något i stil med "åh vad kul det ska bli med bröllopet. Jag undrar om XX kommer, har du hört om dom har svarat än? "

    Men typ 95% svarade sista dagen eller dagen efter... Och det var ju ok, vi hade ju satt ett sista datum och även om vi var nyfikna och ville veta så var det ju den dagen som var den sista. 
    De svar som kom efteråt var ändå postade i tid (vi tog bara emot svar via post)...

    Sen finns ju alltid dom där som har träffat ens föräldrar (eller en själv, eller någon annan) på affären eller liknande och sagt "åh vad roligt det ska bli med bröllop" och så tror dom att det räcker, för dom har ju sagt att dom kommer liksom...

    Om ni måste ha in svar innan OSA-datumet så får ni väl bita i det sura äpplet och ringa runt och säga till dom som inte svarat än att "vi upptäckte att vi satte OSA-datumet för sent. Vi behöver veta senast *datum* "
    Och annars så skulle jag inte våga chansa på att de som inte svarat när OSA-datumet väl är över - inte kommer. 
    Det kan ju ha hänt saker. Dom kanske hade sagt till någon att dom kommer och tror att ni fått veta det. Eller dom kanske har svarat men svaret har kommit bort i posten. Eller det kanske har hänt något i deras liv som gjort att dom glömt bort att svara...

    De vi bjöd var såna vi ville ha där, och då vill vi ju veta om dom kommer eller inte, och inte bara anta att dom inte gör det. 

  • Marjas­inus
    Äldre 26 May 23:16
    #4

    Vi hade samma situation men vi mailade/facebookade/sms:ade runt lite och skrev typ "nu är det bara 3 veckor kvar". Nu är det bara 4 pers som vi inte har fått besked av och vårt sistadatum är också 1/6. Folk är som de är och jag antar att ni tycker om dom eftersom ni bjudit dom :) Så man får helt enkelt vara lite förebyggande. Men vi har haft några andra såna här trådar de senaste månaderna och det slutar ofta med att det fullkomligen regnar in anmälningar sista veckan. 

  • Marjas­inus
    Äldre 26 May 23:30
    #5
    anotherplace skrev 2013-05-26 22:25:05 följande:
    har bara lust att den 2:e sitta å strycka alla som inte svarat,,
    Och jag antar att du bara skriver såhär för att du är frustrerad och inte kommer göra det, men att sätta hårt mot hårt straffar ju egentligen bara dig själv för jag antar att du har bjudit de här människorna för att du vill ha dom som gäster på ditt bröllop.

    Mitt liv kretsar nästan bara kring mitt bröllop i år men att tro att det skulle vara så för alla andra, det är inte riktigt rimligt. Så man får nog försöka slappna av lite och inte ta det personligt att de inte hunnit svara än. 
  • Äldre 27 May 00:14
    #6

    än är man inte galen. vi har sista datum på fredag och 96 st av 170 har svarat så vi har ganska dåliga siffror. Men skönt nog är det många vänner till familjen osv så det får svärmor gott sitta och ringa runt. Det har hon själv sagt att hon ska göra så vi slipper allt det där. :D

  • anothe­rplace
    Äldre 27 May 12:38
    #7

    Alltså vi har ju tyvärr fått från svärföräldrar ni måste bjuda dem å dem, sen är de så att vi har olika gemensamma kompisar med mina har svarat, men inte sambons, fast vi kommer sitta å ringa runt, tror inbjudningarna faktiskt blev lämnade för tidigt, å att många tr de som en självklarhet att de kommer! Sen va de ju vissa man vill ha med i släkten andra inte,, men vilket liv de skulle bli om inte alla blev inbjudna! Så därav har alla fått en inbjudan, även om de för mig inte har så stor betydelse om de kommer Lr inte, vet att det är taskigt att säga så, men liksom oavsett vilka som kommer blir vi gifta denna dag! Och jag får leva med min m2b resten av livet! Det är de viktigaste! :) Så ne kommer inte bara sitta och sträcka av de som inte svarat utan vi kommer ringa runt den 1/6! Tror jag är lite otålig med haha! LÄNGTAR ju så fruktansvärt mycket! Så man vill ju att allt ska bli klart ;) nu är de ju svaren som måste komma så man kan fixa bordsplacering,, samt måste vi ha ny lokal (köket på de andra va i renovering och skulle inte bli klar) men lokaler på kort tid som tar så många personer blir svårt, Därav ännu mer otålig, ska kolla en lokal imrn som kan ta 100 pers,, men ingen aning om de hår att servera mat till 100 där, Så fick boka den så länge för den är populär,, hon kunde inte svara på de som har hand om boningen utan vi får ta de med vaktmästaren imrn,, Sen har vi den förra inte avkokad ännu,, å en premiär bokad, so vi skulle kollat på förra veckan men då va han sjuk,, å stress!! Så ah är lokalen som stallt till de med att man är nervös,,,

  • Äldre 27 May 13:22
    #8

    Våra närmaste familjer skickade direkt när inbjudan landade i brevlådan ett sms och skrev, "vilka fina inbjudningskort, ni vet redan att vi kommer men här är vårt besked att vi kommer"


    Sen tog det ett par månader och sen började fler höra av sig. Sista två veckorna hörde dom flesta av sig. När vi hade passerat OSA hade vi fortfarande 3 stycken vi inte hört ifrån. Två av dom ville vi jätte gärna ha där så dom började vi ringa till, den ena hade helt glömt bort det och bad om ursäkt men dom ville jätte gärna komma, den andra fick vi jaga länge (nära släktning) och två veckor efter OSA fick vi ett sms med att han+ familj inte kommer.


    Den sista person har jag inte hört ifrån alls på 6 månader! Jag har sett att hon inte ens kommer vara i Sverige vid tillfälle (ibland är facebook bra så vi räknar inte med henne) men hon har inte hört av sig och tackat nej och jag vägrar ringa henne! Jag tycker att det är otroligt nonchalant att först bjuda in sig själv på ett bröllop innan vi ens hunnit så långt att vi beslutat vilka vi ska bjuda, hon har frågat när inbjudningarna kommer så dom vet exakt datum och när vi väl då bjuder henne eftersom hon redan bjudit in sig själv och jag inte orkar tjaffs kan hon inte ens OSA trots att hon vet att hon är utomlands vid tillfälle!


    Det är helt okej om man inte kan eller om det krockar eller liknande så är det ibland, tråkigt när folk inte kan komma m en inga sura miner liksom, mitt bröllop är inte centrum för alla andras liv det förstår jag. Men att inte ens höra av sig när man vet att man inte kan. Nej, inte helt okej. Skicka ett sms liksom "tack för inbjudan men vi kan tyvärr inte närvara. Svårare är det inte liksom!


    Framtiden är den du själv skapar
  • Marjas­inus
    Äldre 27 May 14:42
    #9
    anotherplace skrev 2013-05-27 12:38:40 följande:
    Trist att behöva bjuda folk man inte nödvändigtvis vill ha där p g a familjekrav. Det hade jag aldrig gått med på.

    Men att ha så mycket som beror på hur många gäster som tackar ja tror jag rent allmänt är en dålig idé. Nu är det ju inget att göra åt för er del men om man har det så så är det ju ännu mer angeläget att man tar kontroll över sin egen situation och inte bara väntar och blir ett offer för andras dåliga planering...

    Maila/SMS:a/Facebooka och påminn folk redan idag. Det hade jag gjort. 
  • Marjas­inus
    Äldre 27 May 14:48
    #10
    jimmyojennifer skrev 2013-05-27 13:22:57 följande:

    Det är helt okej om man inte kan eller om det krockar eller liknande så är det ibland, tråkigt när folk inte kan komma m en inga sura miner liksom, mitt bröllop är inte centrum för alla andras liv det förstår jag. Men att inte ens höra av sig när man vet att man inte kan. Nej, inte helt okej. Skicka ett sms liksom "tack för inbjudan men vi kan tyvärr inte närvara. Svårare är det inte liksom


    Två av våra "spara datumet"-kort kom aldrig fram till mottagarna. Måste ha försvunnit med posten nånstans. Inbjudningarna verkar ha kommit fram allihopa dock.

    Det kan finnas naturliga förklaringar ibland. Men annars håller jag med dig...
Svar på tråden Om svar anhålles