• Äldre 24 May 14:25
    1334 visningar
    3 svar
    3
    1334

    Hur gör vi med barnen?

    Hej! Jag och min sambo planerar bröllop för fullt till nästa år. Många av våra vänner skaffar och har barn nu och detta känns som ett dilemma på bröllopsdagen. Man vill ju att alla ska kunna komma och därför ett barnfritt bröllop uteslutet. Men i kyrkan år det bra med barnen men hur gör man under bröllopsfesten? Kommer finnas alkohol och liveband så en tanke är att man fixar ett "barnrum" och hyr in någon som passar barnen där med mat och film och lek så dom slipper vara med på själva festen. 
    Vänder mig nu till er som är gifta och er som går i gitastankar. Hur har ni gjort eller skulle göra?
    Tacksam för hjälp! Skrattande

  • Svar på tråden Hur gör vi med barnen?
  • PMB
    Äldre 24 May 14:53
    #1

    Vi kommer fixa ett rum i anknytning till festen där barnen kan leka. Dock har vi ingen som passar utan det kommer bli spring av både föräldrar och barn. Dock har vi placerat alla barn och föräldrar vid olika kanter på borden så att det inte blir stora hål i bordsplcaeringen. Om vi lyckas komma på hur vi ska lösa det så kommer vi också ha någon typ av filmvisning i rummet där barnen leker. Sen har en del barnfamiljer rum på hotellet vi ska vara på och dessa är på samma plan som festen vilket underlättar för föräldrarna att lägga barnen om de behöver vila eller sova en stund. 

  • Marjas­inus
    Äldre 24 May 21:33
    #2

    Om man väljer att ha barn där så måste man inse att festen/middagen inte kan bli på samma sätt som utan barn. Sen kan man ju gärna fixa underhållning, filmvisning, leksaker, kritor, pyssel, och kanske viktigast att man har nånstans planerat där man kan ha barnvagnar/sovmadrasser o s v 

    Men att ha barn där men försöka få dom "ur vägen" tror jag är en dålig idé. Föräldrarna vill ha koll på sina barn så jag tror inte att en okänd utsedd barnvakt kommer fungera och det är inte alla barn som låter sig vaktas heller på det sättet. 

  • Äldre 24 May 22:17
    #3

    Föräldrar och barn är olika. Det kommer att vara både de som gärna lämnar bort sina barn för att få vara "fria" en kväll, och andra som har barn som de inte kan eller vill lämna hos barnvakt av olika skäl. barn år igenom så många olika faser (och föräldrar med för den delen) och i vissa av dem kan man inte lämna iväg dem.
     
    De föräldrarna som inte kan ha barnvakt, uppskattar antagligen om det är någorlunda lätt att ta sig till och från festlokalen, dvs restid spelar roll för hur länge man kan vara med och delta. Då kan alltså val av lokal spela roll för hur länge folk stannar.

    Om man har barnen med sig, är det skönt om det finns en vrå att gå undan för att amma, byta blöjor och precis som Marjasinus sa, ha barnvagnen. Har man mycket små barn, rukar det ofta vara de som är lättast-de somnar förvånansvärt nog ofta mitt i allt på ett sätt som lite äldre barn inte gör.

    Lite större barn tycker säkert det är jättemysigt med pyssel, film och en barnvakt som kanske engagerar i egna lekar och visst är det bra om det finns möjlighet att somna som en liten klubbad säl på några madrasser också.

    Annars är mina egna minnen av fester som barn att man har ganska roligt ihop med andra barn medan man leker och dricker så mycket läsk man bara orkar och dansar lite bland de vuxna, kör kurragömma och käkar godis-bara att man får vara uppe sent är ju spännande!
    De fester jag är på ihop med barn, har värdfolket vanligen en ganska avslappnad inställning till hela grejen och man tycker att de är naturligt att barnen finns med och de brukar liksom leva sitt eget liv i festligheternas mitt och periferi samtidigt på något sätt.

    Självklart får man räkna med att somliga inte kommer att stanna lika länge som de hade gjort innan de fick barn-man kan helt enkelt vara så trött av hela småbarnsgrejen att oavsett barnvakter och annat, så pallar man inte. Är man i familjen i en period där ingen sover mer än brottstycken av en natt , så partar man inte hela natten hur gärna man än önskar att man kunde. Då får man glädja sig åt stunden man får.

    Och där kommer ett ytterligare råd: vill ni ha folk som är föräldrar med så länge som möjligt-starta festen så tidigt ni kan! En tydlig trend i mitt eget sällskapsliv är att vi gärna drar igång tidigt-för med eller utan barn på själva festen så är folk påtagligt tröttare nuförtiden än vi var för *host* några år sedan.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Hur gör vi med barnen?