• johann­agbg
    Äldre 19 May 21:41
    6537 visningar
    5 svar
    5
    6537

    Göra eget efternamn

    Tjena gott folk ;) Jag har problem med efternamnet då vi gifter oss. Nu kommer jag vara väldigt privat, men det är försatt ni enklare ska kunna ge mig tips ;) jag heter johanna alkehag och min sambo heter Johan Magnusson. Vår dotter heter leija alkehag. Om vi får en till dotter så kommer hon att heta hailie, lilo eller Zelda (troligtvis) och en pojk Wilton, Viggo, alwin, marwin eller ja typ. Nu till min fråga. Antingen behåller vi mitt alkehag, eller oxå eventuellt Thilly efter min pappa. Men jag undrar om man kunde göra ett eget vackert efternamn av alla tre namnen. Alkehag Magnusson Thilly Vad anser ni!!!!

  • Svar på tråden Göra eget efternamn
  • Äldre 19 May 21:53
    #1

    Thilly och Magnusson är två fina namn. Om ni ska göra ett eget av de ni har....thillehag? Thillysson? Vackra vet jag inte, men två förslag

  • Äldre 19 May 22:00
    #2

    Ditt och din dotters namn klingar så otroligt fint tillsammans då era namn slutar på A och efter namnet börjar på A. Jag tycker Alkehag är vackert och skulle behålla det. Många egna tillverkade namn blir så tydligt påhittade i sin konstruktion att vara ovanligt. Skulle definitivt behållt Alkehag då det redan finns i familjen.

  • Äldre 15 Nov 23:01
    #3

    Jag är också inne på att skaffa nytt efternamn eller mellannamn. Tänkte göra det i och med giftemålet. 
    Men det är nog kanske svårt att få egna efternamn godkända? Inte vet jag? 

  • Helga
    Äldre 16 Nov 23:18
    #4

    Hej,

    Här kan du läsa om vad som gäller för mellannamn och efternamn:
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html
    och www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html

    Jag tvivlar på att det är möjligt att ha tre efternamn, men det bästa är att du kontaktar Skatteverket för att få besked om vad som gäller.

  • Äldre 16 Nov 23:19
    #5
    Helga skrev 2013-11-16 23:18:32 följande:
    Hej,

    Här kan du läsa om vad som gäller för mellannamn och efternamn:
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn...
    och www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn...

    Jag tvivlar på att det är möjligt att ha tre efternamn, men det bästa är att du kontaktar Skatteverket för att få besked om vad som gäller.
    Tack för hjälpen! Glad
Svar på tråden Göra eget efternamn