• arasen
    Äldre 18 May 10:12
    2612 visningar
    9 svar
    9
    2612

    Någon mer som bara ska bjuda på fika?

    Vi hade tänkt att bara bjuda på fika på vårat bröllop, men det står helt still i mitt huvud! Vad kan man bjuda på förutom tårta?

    Jag tänkte göra små cupcakes med ringar på, men sen kom jag på att det enda ring-liknande jag kom på var jordnötsringar och vi har många nötallergiker på listan så det går inte. Någon som har nåt tips vad man kan använda istället som fortfarande ser ut som ringar?

     

  • Svar på tråden Någon mer som bara ska bjuda på fika?
  • afture­lding
    Äldre 18 May 10:50
    #1

    Finns det något bakverk som kommer från eran hemort/-er så kan ju det vara roligt. Jag ska baka kringlor till vårat bröllop, eftersom att jag kommer från Södertälje.

    Och angående ringar så kanske du kan göra dem i choklad? Det är ju lite jobb att göra figurer i choklad, men när man väl fått in tekniken så går det fort. De blir ju någorlunda platta förståss, men du skulle ju kanske kunna ställa dem på högkant. 

  • arasen
    Äldre 18 May 11:06
    #2

    Jag är inte så bra på det där med dekorering och sånt. Jag vet inte ens om vi har något speciellt bakverk (bor i Eskilstuna). Hur kan man kolla upp sånt?

    Tack för tipset om choklad, men jag skulle ju helst vilja att det var gult (för att likna guld) 

  • afture­lding
    Äldre 18 May 11:14
    #3

    Har ni ett stadsmuseum så skulle du kanske kunna fråga där, speciellt om de har bageri också. Kanske står det på kommunens hemsida också, om du har tur.

    Vit choklad med karamellfärg borde ju rimligtvis bli gult, och jag tror inte det påverkar chokladen så mycket om du inte tar en hel flaska, så att säga. Var dock försiktig om ni har laktosintolleranta bland gästerna, mycket av den vita chokladen som finns är det mjölk i.

  • Äldre 18 May 11:36
    #4

    Lr så gör du glasyr av florsocker o vatten o gul karamellfärg..
    Vet inte om de kanske finns färdig sån glasyr att köpa.
    Vet de finns grön, röd, blå o vit i vanliga affärer.. 

  • Äldre 18 May 12:03
    #5

    Jag var bjuden på ett bröllop där de bjöd på fika. De bjöd på småkakor och bröllopstårta vilket var supermysigt. De hade bakat småkakor som ofta är lätta att baka många av och de hade köpt bröllopstårtan. Som tur var hade de gjort små kakor vilket gjorde att man kunde äta av alla sorter utan att det blev för mycket. Det är väl mitt råd om ni ska ha flera sorter. Gör allt i mindre format så att folk orkar smaka av fler saker. Fikat var som sagt jättemysigt och passade paret perfekt.

  • Äldre 18 May 15:50
    #6

    Det finns guldfärg som man kan färga in ex vit choklad med som man spritsar till små ringar.


     


    http://www.strosselannat.se/farger/chokladfarger/chokladfarg-metallic-guld.html

  • Äldre 18 May 16:15
    #7


    Alltså en sån variant som man målar med ätbar guldfärg, går både att göra i vit choklad eller med kristyr.


     

  • arasen
    Äldre 18 May 16:25
    #8

    Åh vad smart :) Tack för tipsen :D Ska komma ihåg det där med att göra lite mindre :) 

  • Äldre 18 May 20:31
    #9

    Vi bjöd "bara" på fika. :) Vi dekorerade våra cupcakes med chokladhjärtan som finns att köpa på ica.

Svar på tråden Någon mer som bara ska bjuda på fika?