• Magnol­ia101
    Äldre 17 May 16:27
    13919 visningar
    38 svar
    38
    13919

    När mannen tar kvinnans namn

    Jag måste få fråga;
    Vi är bara i "tanke-stadiet" för giftermål än så länge, men en tanke som finns hos mig hela tiden är nämligen efternamnet.

    Då vi båda har varit gifta tidigare, så finns det ju redan en "fru X", åtminstone f d fru X och det blir en "fru X" för mycket, anser jag...


    Jag tog tillbaka mitt flicknamn, vilket är lite ovanligt, namnet alltså . Mannen ifråga kan tänka sig att ta mitt efternamn.

    Men, bara rent generellt; hur ofta är det som mannen tar kvinnans efternamn och hur tas det emot bland släkt och vänner? Är mannen en "toffel" då?

    Vore roligt att höra era synpunkter eftersom det är en stor del i vår planering.

  • Svar på tråden När mannen tar kvinnans namn
  • Äldre 17 May 17:03
    #1

    Försökte hitta nån officiell statistik över det där, men hittade ingen bra sida. (Och orkar inte googla jättemycket )

    Jag tycker absolut att bådas namn duger lika bra när man gifter sig. Jag vet fyra-fem män som tagit sina fruars namn när de gift sig. Jag tycker inte alls att det är konstigt, snarare tycker jag det visar att paret tänkt igenom sitt val och inte bara kört på slentrianen "det är mannens namn som gäller".

    Jag förstår inte varför mannen skulle vara en toffel om han väljer att byta till sin frus namn? Jag vet att vissa tycker det, men man kan ju inte gå genom livet och oroa sig för om folk eventuellt tycker det ena eller det andra om en.

    Min sambo funderar på att ta mitt namn när vi gifter oss. Jag har sagt att jag inte kommer att byta namn, och att han får bestämma själv hur han vill göra. Om nån tycker han är konstig om han tar mitt namn så får det stå för dem. Kommentarer kommer att avfärdas med "ja det här är vårt val" och sen säger vi inget mer om det.

  • Äldre 17 May 17:13
    #2

    Jag tycker det är coolt. Man ska göra som man vill och inte vad en gammal tråkig tradition säger, en tradition som dessutom inte är lika vanlig längre. Om nån tycker det är konstigt så har de gamla unkna åsikter och det kan man strunta i. :) Men jag känner nog ingen som skulle ifrågasätta en sån sak.

  • afture­lding
    Äldre 17 May 17:24
    #3

    Jag har också svårt att se hur det skulle kunna vara något negativt. Hade jag tagit mina föräldrars nya efternamn när de gifte sig istället för att behållt mitt gamla så hade vi nog funderat på det. Men nu när jag heter Eriksson så känns valet att ta min blivandes namn ganska... självklart.

    Det finns alltid personer som ska ifrågasätta, men dem behöver man inte bry sig så mycket om tycker jag. 

  • Äldre 17 May 17:28
    #4

    Min man tog mitt namn när vi gifte oss. Ingen har antytt att han skulle vara en toffel utan de kommenterarer vi har fått är att vi valt ett vackert efternamn. Jag tycker att det är så tråkigt när alla tar mannens efternamn fast kvinnans efternamn är betydligt mer intressant och vackert.

  • Äldre 17 May 17:28
    #5

    Oerhört förlegat att se mannen som toffel om han väljer kvinnans namn. Likaväl som om kvinnan skulle vara underlägsen mannen om hon tar hans namn. Idag ligger det i tiden att många väljer att behålla sina namn.

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 17 May 17:42
    #6

    Min kille tar Öman det ska inte vara nå konstigt med det :) rästen får tycka vad dom vill min son ska inte ändra efternamn för att vi gifter oss :)

  • Äldre 17 May 17:44
    #7

    Vi kommer nog att ha dubbelnamn med mitt sist..
    Har ett ovanligt namn och jag vill ha samma efternamn
    som mina pojkar sen tidigare har.. Lillan fick nu bådas
    namn när hon döptes så jag tror ju att vi kommer att
    göra så..  

  • stormh­elen
    Äldre 17 May 18:47
    #8

    Jag har ingen aning om hur statistiken ser ut för detta. Så hur pass vanligt/ ovanligt det är vet jag inte. =P


     


    Men jag tycker inte att det spelar någon som helst roll vems namn man tar. Det är viktigare att man väljer det namnet som båda kommer att trivas med. Ibland så kanske det är kvinnan som har ett lite mer ovanligt ellerf int gammalt släcktnamn med anor och då kanske det är roligare att välja det namnet framför något som är destå vanligare.


    Ibland styr det vilket namn som klingar bäst till era förnamn. Får man något som låter lite roligt som får folk att skratta så kanske man inte vill ha det efternamnet. ;)


     


    Jag tycker att det där med att kvinnan ska byta till mannens efternamn är lite föråldrat. Idag behöver det ju inte nödvändigt vis vara så.


    Men det är det ju inte alla som tycker eller håller med om.


    Men det är ju inte viktigt vad andra tycker utan vad ni tycker. Det är ju ni som ska bära namnet.


     


    Min fästman passade på nu tills vi gifter oss att byta efternam - ett efternamn som funnits i släkten i många generationer, men som försvann då hans farmor gifte sig.


    Min fästmans pappa (som har namnet han bytte bort) blev kanske inte så glad åt det, men hans farmor blev destå gladare att vi tar tillbaka hennes gamla flicknamn och att det efternamnet inte dör ut i släkten.


    Det är det efternamnet som jag också kommer att ta (men jag kommer att behålla mitt efternamn som ett mellannamn. Min blivande också kommer att ta mitt efternamn som mellannamn genom ett litet kryphål i lagstiftningen).

  • Äldre 17 May 18:57
    #9

    Min man bytte till mitt efternamn, och vi har aldrig fått någon negativ kommentar. Han tyckte att hans tidigare namn var lite tråkigt och var glad att få något lite mer ovanligt

  • Äldre 17 May 19:43
    #10

    Mina föräldrar tog min mammas namn när de gifte sig redan för 30 år sedan, och i sommar när vi gifter oss kommer min man att ta mitt namn. För oss är det en självklarhet att ta det namn vi tycker är finast och passar oss bäst, oavsett vems det är.jag tycker snarare att det är ytterst förlegat och löjligt att ta mannens namn bara för att han är man (!?) förhoppningsvis har vi kommit lite längre 2013 :) dessutom blir man snabbt ett med sitt nya efternamn, och det dröjer inte länge innan det är så självklart att ingen bryr sig om vems det var från början.

Svar på tråden När mannen tar kvinnans namn