• Emmeli
    Äldre 16 May 09:06
    13581 visningar
    25 svar
    25
    13581

    Förrätt innan grillbuffé?

    Vi ska ha en stor grillbuffé som mat på vårt bröllop. Massa olika sorters kött, såser, potatisgratäng, sallad, bröd och tillbehör. Mäktig mat, men passar våra gäster väldigt bra :)

    Men, funderar dock på en sak.. Ni andra som har haft buffé, har ni även haft förrätt?
    Vi tänkte ha det först, men jag vet inte om det "passar" ihop till en buffé eller om det blir konstigt?

    Vad för slags förrätt kan vara lämplig innan en stor grillbuffé om vi då ska ha det?

  • Svar på tråden Förrätt innan grillbuffé?
  • Äldre 16 May 09:27
    #1

    Vi hade inte buffé, men som din meny låter (mums!!) hade jag nog inte känt något behov av att ha en förrätt.. Om man ändå vill ha en kanske en liten portion typ gazpacho hade varit något somen slags "förrätts-fördrink"? Inte mättande men lite fräschare för att bara skapa sug för att orka ta sig igenom buffén! Glad

  • Äldre 16 May 10:48
    #2

    Det är inte helt ovanligt att man har en framdukad förrätt på borden även innan buffé.

    Jag skulle också satsat på någon sort soppa (som niriel skriver) även om det inte måste vara just gazpacho.
    Eller några minigrillspett med kanske räkor eller tärningar av lax / kyckling och lite grönsaker och en liten skål med dipsås.

    Det blir ju lite "välkommen till bords" om det står framme när man kommer och man hinner då börja lära känna sina bordsgrannar lite innan det är dags att resa på sig och hämta varmrätten. 

  • Emmeli
    Äldre 16 May 12:36
    #3

    Tusen tack för tips! Vilka änglar som finns här inne :)

    Soppa är varken jag eller sambon förtjusta i, så det kändes som fel tema.
    Men ett minigrillspett med dipp och sallad lät ju klockrent! Blir det lite röd tråd i det hela också :)

  • Äldre 16 Jun 11:20
    #4

    Emmeli, hyr/hyrde ni in en kock som grillade eller hur gjorde ni med det? Vem skötte grillandet? Nyfiken för vi har också planerat att ha grillbuffé. Glad

  • Äldre 16 Jun 11:52
    #5

    Även vi ska ha grillning på buffen. Vi tar nog en brudskål med champange och jordgubbar när vi anländer och då hade jag tänkt att när man går till bords, (vi har tänkt oss bordsplacering) så ska det finnas ngt på tallriken samt ett häfte eller liknande över alla gäster och med info om kvällen och liknande. Helt enkelt ngt som tar tid.... så att det inte blir jättekö vid buffèn. Jag funderar på om jag ska baka praliner och slå in i paket till varje gäst, det kan ta lite tid för dem. Men ren förrätt kommer nog vi att skippa.

  • MissA9­3
    Äldre 16 Jun 15:01
    #6

    Vi ska med ha grillbufe och vi kommer under brudskålen även servera snittar och jordgubbar/melonbitar istället för en förrätt, så kan gästerna gå runt och mingla då medans maten grillas.

  • MiaMin­iMe
    Äldre 19 Jun 10:09
    #7

    Vi ska ha buffé men vi kör ingen förrätt. Känns som man kränger tillräckligt hela dagen, speciellt med buffé.

  • MiaMin­iMe
    Äldre 19 Jun 10:10
    #8

    Förresten serverar vi snittar när de får sin välkomst dricka och i väntan på vår fotografering så jag antar det räknas som förrätt xD

  • marsma­t
    Äldre 19 Jun 11:29
    #9

    Vi ska ha grillbuffé och serverar en liten förrätt på borden med tre sortars sill och hemgjord snapps. Vi har många utländska gäster, ungefär 50% och vi tror de skulle uppskatta en supersvensk sommarförrätt :) Då ställer vi bara fram tre snygga krukor med sill och bröd+smör på borden så kan försyna sig själva. 

  • CoolJe­n
    Äldre 26 Jun 12:18
    #10

    Vi ska ha grillbuffé och vi kommer att ha en förrätt på bordet, västebottenostpaj med en liten grönsallad.

    Vid brudskålen efter vigseln har vi snittar,

    Däremot har vi ingen dessert utan endast bröllopstårta

Svar på tråden Förrätt innan grillbuffé?