• johannagbg

    Vilket namn är bäst?

    Tjena alla bröllopssugna här inne ;) Har en fråga. Jag och min sambo gifter oss i sommar och börjar fundera på efternamn. Jag heter johanna alkehag nu och min sambo Johan Magnusson (men han ska ta mitt) Nu till min fråga. Antingen behåller vi alkehag eller så byter vi till Thilly som min pappa heter. Vad tycker ni? Motivera gärna ert svar!!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är bäst?
  • Red Lion

    Thilly i så fall. Ni lär väl få bokstavera det för folk men Alkehag... Då tänker jag på alkis och alkohol.

  • johannagbg

    Ja jag heter ju redan alkehag nu och alkis har varit mitt och mina tre syskons smeknamn sen vi började mellanstadiet typ ;) Ett hemsk smeknamn men som ändå är en del av mig :) Är kluven till namnbyte faktiskt. Gör dotter heter ju alkehag hon oxå :) Svårt beslut det här!

  • PippiL8

    Den här typen av beslut är aldrig lätta. Jag röstade på Thilly. Tyckte det var ett jättevackert efternamn. Alkehag gav även mig kopplingar till alkohol. Som vuxen spelar det ju inte lika stor roll vad namn associerar till men jag förstår att det måste ha varit tufft för er när ni var barn. Efter att jag röstat så läste jag ditt sista inlägg om att du har barn och förstår att då känns mer komplicerat. Barn brukar ju dock ofta anpassa sig rätt snabbt. Minns att jag hade kompisar när jag var barn som bytte efternamn och tyckte inte det var något konstigt. Frågan är väl hur du känner inför de olika namnen och vilket du vill föra vidare till kommande generationer. Lycka till!

  • Dosbeck

    Thilly absolut...de första ja koppla de andra till var alkohol :P

  • Loanne

    Jag röstade på Thilly. Tänkte inte på alkohol när jag läste Alkehag, men tycker helt enkelt att Thilly är finare

  • Papillon

    Alkehag skulle nog bli alkis som smeknamn så kanske inte ett helt optimalt namn, men om man bortser från den associationen så tycker jag att Alkehag är mycket vackrare än Thilly!

  • Red Lion

    Vill bara säga att jag verkligen inte menade att vara taskig och dissa ditt nuvarande namn :O
     

  • stormhelen

    Jag tycker att Alkehag förknippas med alkohol eller alkis vilket inte är så posetivt kanske.


     


    Så därför röstade jag på Thilly. Det låter även fint och det funkar även bättre internationellt sätt. Vår värld blir ju allt mer globaliserad, så då är det ju bra att det funkar i utlandet också.

  • johannagbg

    Ja asså Thilly är super fint. Och passar bra med våra namn. Vår dotter heter leija som oxå passar med thilly. Dessvärre så låter det roligt mmed hennes mellannamn som är Lily :) Sen vet jag inte ifall thilly passar tillsammans med Hailie (som är namnet på vårt nästa barn om det blir en flicka) eller marwin om vi får en flicka. Lite sånt jag tänker på oxå :) löjligt kanske, men a måste gå igenom allt

  • TheD

    Alkehag tycker jag låter mycket finare! Thilly...då tänker jag på en 95-årig tant ;)

  • kouki

    Thilly vad namnet på en fantastisk hund som bodde i huset där jag var inackorderad med 8 andra tjejer från när och fjärran i Cambridge. Otroligt fin var hon, så det namnet klingar fint i mina öron i alla fall! :)

    Sen vet jag inte om ni vill har ett rätt vanligt brittiskt hundnamn till efternamn ^^ 

  • johannagbg

    Verkar som Thilly vinner rent röstningsmässigt. Men när man kommenterat så är det väldigt olika =) Kommer nog bli att vi behåller Alkehag ändå efter vi har en dotter som heter Leija Lily och nästa barn om vi får en flicka ska heta Hailey, så blir Thilly inte så bra till. menmen som sagt har ju ett par månader på oss =)

Svar på tråden Vilket namn är bäst?