• Alylly­ra
    Äldre 12 May 14:00
    5524 visningar
    23 svar
    23
    5524

    Mannen fixar blommorna?

    Pratade med min svärmor om blommorna, och hon menade att det inte är ovanligt att mannen fixar kvinnans bukett.
    Hade själv aldrig hört talas om det, men hon menade att det kunde vara en fin överraskning.
    Har ni andra hört om det? Skulle ni kunna tänka er att göra på det viset? Om inte, är det kontrollbehovet, mannens ointresse för blommor eller nått annat som gör att ni inte skulle vilja?

  • Svar på tråden Mannen fixar blommorna?
  • Äldre 12 May 14:06
    #1

    Jepp, enligt min mamma är det tradition att brudgummen överraskar bruden med buketten.

    Sambon såg skräckslagen ut när jag sa att det var hans uppgift att fixa min bukett Det var bara ett skämt -- mitt kontrollbehov är alldeles för stort för att någon annan än jag själv ska beställa buketten.

    Jag kan just tänka mig vad sambon skulle beställa, med 90 % sannolikhet röda rosor och brudslöja. Jag vill ha en skir bukett, med ljusa pioner, ranunkler och svagt rosa rosor.

  • Äldre 12 May 14:21
    #2

    Har inte jättekontrollbehov....bara liteOskyldig.
    Letade fram olika buketter sen så fick blivande maken bestämma.
    Det gick jättebra Flört 

  • Äldre 12 May 14:34
    #3

    Vissa "tillåter" det ;) Men gjorde det definitivt inte. Han skulle säkert fixa en bra efter bild som jag isf skulle ge han ;) Men att bara säga "du fixar buketten" - aldrig i livet! Kontrollnissa deluxe. Jag har sagt till maken at den dagen du ska överraska mig med något så ska han tala om när, vilka kommer om det ska vara folk på plats, tid, vad kommer att ske osv....

  • Äldre 12 May 14:41
    #4

    Brudbuketten blir la som med de andra sakerna att vi bestämmer ihop (även om jag antagligen har lite starkare åsikter om vilken sorts blommor/färger den ska innehålla...)

  • Äldre 12 May 15:32
    #5

    När brudbuketterna kom, var det som en symolisk kärleksgåva från brudgumen till bruden på bröllopsdagen, avsedd att bäras som ett smycke-pricken över i.
    Då var det helt och hållet mannens sak att fixa med (även om jag misstänker att kvinnor redan då kan ha hintat rätt starkt om vad de gillar...).

    Jag som florist har nästan aldrig stött på att det varit mannen som stått för den saken idag-men jag tycker att själva tanken och gesten är väldigt romantisk-inte minst när äkta män återkommer på bröllopsdagar framöver och köper samma sorts blommor som var i brudbuketten för att uppvakta sin fru. När riktigt gamla farbröder gör det, då blir jag så himla rörd. Och det är inte ovanligt att de gör likadant när de sedan får sätta blommorna på sin hustrus grav.

    Rent estetiskt, så vete tusan om det inte skulle bli både mer kreativt, personligt och unikt om blivande make och florist fick slå sina kloka ihop-jag tycker ärligt talat att det blir ganska likriktat utifrån vad som råkar vara inne just för tillfället. Jag är också HELT övertygad om att det skulle bli mindre snåla buketter och att floristen skulle få mer utrymme för hantverkets alla olika aspekter. På det sättet är det kanske lite synd att hela ursprungsgrejen försvunnit-även om jag själv antagligen skulle inte bara välja, utan troligen också göra min bukett själv...Cool


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 13 May 10:52
    #6

    Jag hade med glädje låtit min blivande man fixa buketten, om han hade tagit upp det. Nu råkar han vara som de allra flesta män, han bryr sig inte ett spår om vilka blommor vi har! "Blommor.. Ja det är väl fint." Jag hade litat på att någon vänlig florist hade styrt lite om min vilsne karl kommit in, om han hade valt fritt hade det nog som nån tidigare sa röda rosor och brudslöja. (Det hade såklart gått bra det om det blivit så!)

    Jag bryr mig inte heller så mycket om blommorna, men jag har iaf tänkt tanken att vi borde ha en bukett till mig och en nål till honom. Pratade m mamma o hon erbjöd sig att fixa, så det ska hon göra. Vad det blir är en överraskning. Jag vet att hon vet att jag inte gillar orange och vi delar uppfattningen om att nejlikor är begravningsblommor.

  • Plätti­s
    Äldre 13 May 10:59
    #7

    Jag ska gå hem och säga det här till min käre sambo. Han kommer få storhetsvansinne {#emotions_dlg.djavulsk} Hade han fått göra som han ville hade han bestämt min klänning också, det satt han och googlade för några veckor sedan. 
    Med tanke på att min älskling bara köpt blommor till mig en gång, och det var när vi firade sex månader tillsammans (för tre och ett halvt år sedan!) så vet jag inte vad jag skulle vänta mig. Men eftersom jag tror att jag vill ha röda rosor i min bukett (jag kommer hinna ändra mig) så kanske det är en fin gest att låta honom överraska mig med det. Särskilt sedan jag sagt att han inte får bestämma klänning, eller ens se den förrän på bröllopet Skrattande

  • Marjas­inus
    Äldre 13 May 11:03
    #8
    Alyllyra skrev 2013-05-12 14:00:39 följande:
    Pratade med min svärmor om blommorna, och hon menade att det inte är ovanligt att mannen fixar kvinnans bukett.
    Hade själv aldrig hört talas om det, men hon menade att det kunde vara en fin överraskning.
    Har ni andra hört om det? Skulle ni kunna tänka er att göra på det viset? Om inte, är det kontrollbehovet, mannens ointresse för blommor eller nått annat som gör att ni inte skulle vilja?
    Har hört det där också, har också hört att man inte ska räkna in ringen i bröllopsbudgeten utan den ska mannen köpa för egna pengar som en gåva. Jag har inga "egna pengar" för vi har gemensam ekonomi sedan flera år och det skulle bara bli fel om jag valde blommor så vi löser det på något annat sätt så det blir bra istället...
  • BellaB­ella
    Äldre 13 May 12:56
    #9

    Jag skulle lätt låta honom göra det, ska prata med honom och höra vad han tycker om det!

  • Äldre 13 May 13:01
    #10

    Jag har bätter koll på blommor, färger och kombinationer så jag fixade alla blommor så fick mannen hämta ut min bukett på morgonen :) men har man en man som är duktig på tema så kan det ju vara en kul överraskning

Svar på tråden Mannen fixar blommorna?