• MoM130­713
    Äldre 5 May 12:13
    18871 visningar
    38 svar
    38
    18871

    Buffe vs 3-rätters som bröllopsmiddag?

    Vad ska ni servera/ serverade ni på er bröllopsdag? Vad tycker ni passar bäst till bröllopsmiddag och varför?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Buffe vs 3-rätters som bröllopsmiddag?
  • jennym
    Äldre 5 May 12:26
    #1

    Buffé för att det är en trevligare stämming, kör man 3 rätters, måste du ha riktigt bra personal  så ALLA får sin mat varm, plus att då finns där alltid någon som inte tycker om nått, smaken ä som baken delad ;) när man har buffe är det lite bättre mingel oxå inte så stelt.
    Vi ska ha,
    Örtbakad fläskfile
    Chili marinerad kycklingfile
    Skivad oxfile
    Färskost inlindad i serrano skinka
    Potatissallad med soltorkad tomat mm
    Pastasallad med örter och rostade bacon.
    tomatsallad.
    rotfruktchips
    ostbricka
    hembakat bröd med örtsmör.
    Massa olika såser :) tror det var allt

  • Äldre 5 May 12:36
    #2

    Vi hade trerätters, och jag tycker att det är oslagbart på bröllop. Vår bröllopsfest var inte någonstans i närheten av stel! Det var massor av skratt, massor av sång och musik, massor av prat (toastmastern hade ett styvt jobb med att få tyst på oss till talen! ) och massor av tal. Vi hade mycket proffsig och van serveringspersonal som hade bra kontakt med toastmastern, så allt flöt på väldigt smidigt.
    Det blev en festlig och livad tillställning med fantastisk mat och vi slapp allt spring som blir vid buffé. Både vi och våra gäster kunde njuta av mat, tal och sällskap i lugn och ro.

  • amerik­a
    Äldre 5 May 13:08
    #3

    Jag gillar buffé därför att:
    - gästerna får gå upp o röra lite på sig
    - man kan ha olika slags mat som passar alla (vegetariskt, glutenfritt, laktosfritt osv) och alla kan plocka tgill sig det de gillar
    - trevlig stämning när  gästerna får tillfälle att småprata i matkön

    Sen måste det förstås vara en tillräckligt väl tilltagen buffé med fler starpunkter (minst två, helst fyra) samt någon form av turordning på borden (toastmasterns uppgift kanske?) så att alla har fått ta första gången innan de första börjar att backa på portion nr 2...

    Sittande trerätters är alltid högtidligt och känns lyxigt, men jag har varit med om tillställningar där inte alla fått varm mat samt där de första som fått hunnit äta klart innan de sista serverats.

  • afture­lding
    Äldre 5 May 13:11
    #4

    Ingetdera, vi serverar 2-rätters ;) Funderade på buffé ett tag, men det blev inte så i slutändan.

  • CoG
    Äldre 5 May 13:39
    #5

    Buffe kör vi.
    Det känns som ett bra val då vi har bjudit in hela familjer med barn mellan 1-vuxen ålder.
    Det gör inget om folk är uppe och springer, vi vill ha det trevligt, avslappnat och lättsamt.

  • CoG
    Äldre 5 May 13:40
    #6

    Men ska det kännas lyxigt/ extra fint, då tycker jag att 3 rätters låter bra.

  • Äldre 5 May 13:45
    #7

    Jag vill ha varmrättsbuffé på vårt bröllop!

    Mest för att jag gillar bufféer mest (tykcer inte om när nån annan ska bestämma hur mycker jag får ;) )
    Sen för att det går hem hos de flesta av våra gäster! (Särskillt i min familj och även min svägeska, många kräsna...)

    Sen tycker jag själv att det känns lyxigare än trerätters.. Men där är ju åsikter olika...

    Min m2b tycker väl att det vore lyxigt att få maten serverad vid bordet och så, men så länge det är varmmat så är han nöjd!

    Vi funderar dock på att servera någon typ av förrätt till bordet! 

  • Äldre 5 May 13:46
    #8
    amerika skrev 2013-05-05 13:08:56 följande:
    Jag gillar buffé därför att:
    - gästerna får gå upp o röra lite på sig
    - man kan ha olika slags mat som passar alla (vegetariskt, glutenfritt, laktosfritt osv) och alla kan plocka tgill sig det de gillar
    - trevlig stämning när  gästerna får tillfälle att småprata i matkön

    Sen måste det förstås vara en tillräckligt väl tilltagen buffé med fler starpunkter (minst två, helst fyra) samt någon form av turordning på borden (toastmasterns uppgift kanske?) så att alla har fått ta första gången innan de första börjar att backa på portion nr 2...

    Sittande trerätters är alltid högtidligt och känns lyxigt, men jag har varit med om tillställningar där inte alla fått varm mat samt där de första som fått hunnit äta klart innan de sista serverats.
  • theluc­kiest2­013
    Äldre 5 May 14:46
    #9

    Buffé helt klart! Ser man till att ha många olika alt. så är det oslagbart!

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 5 May 14:55
    #10

    Vi ska ha 3-rätters men buffé kan bli så rätt (hehehhe - fattar ni? Flört) till rätt Flört tillfälle.

Svar på tråden Buffe vs 3-rätters som bröllopsmiddag?