• emm
    Äldre 28 Apr 18:50
    5059 visningar
    11 svar
    11
    5059

    Det där med att byta till ett egenskapat efternamn...

    Hej!!
    Vi gifter oss i augusti och har beslutat oss för att ansöka om ett helt nytt namn då ingen av oss egentligen trivs med våra nuvarande. Vi är dock lite kluvna kring vilket som bli enklast.
    Antingen så ansöker jag nu och hoppas det hinner gå igenom till bröllopet - han tar mitt när i gifter oss. Hinner man det innan vigseln? Har förstått att det tar tid att godkänna nya namn.
    Eller så väntar vi till efter vigseln och ansöker tillsammans om nytt namn tillsammans, då som en familj. Bör en av oss ändå byta till den andres namn vid vigseln då?
    Anledningen till dessa dilemman är att vi vill undvika extra kostnad genom att två personer ska byta till helt nytt, familj eller ensam person är hälften så dyrt.
    Någon som vet hur tuffa de är i godkännandet? Vi vill ansöka om ett namn som redan finns men vi vill lägga till en bokstav i slutet.

    Hoppas någon men lite koll läser detta och kan guida mig :) 

  • Svar på tråden Det där med att byta till ett egenskapat efternamn...
  • Äldre 28 Apr 20:20
    #1

    Jag kan säga redan nu att jag nog är ca 99% säker på att ett befintligt efternamn med en extra bokstav inte kommer godkännas. Ett nytt efternamn får inte vara för likt ett som redan finns, för efternamnen får inte gå att förväxla. Och att det kan ta lång tid (allt är väl relativt) för att ett nytt efternamn ska gå igenom, räkna med minst 10 veckor.

    prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/Krav-pa-ditt-personnamn/
    prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Ansokningsprocessen/Tid-till-besked/


  • Decemb­er
    Äldre 28 Apr 20:34
    #2

    Daaniel har helt rätt, det får inte förväxlas med andra namn (är jurist).

  • Äldre 28 Apr 20:48
    #3

    hej,
    kan bara hålla med ovan om att det troligen inte kommer att godkännas. Vi ska också ta ett nytt namn och hade ett vi gärna ville ta men när vi ringde PRV så sa de att det inte ens var lönt att ansöka om det för det skulle inte gå genom. Måste vara ett som ingen annan har och som inte låter som något som någon annan har.

    Gällande tiden så sa de till oss att det tar 4 veckor för administration och sedan ska det ligga på remiss i 4 veckor så räkna med minst 8 veckor. Vi ska också gifta oss i augusti och tänkte skicka in ansökan i mitten av maj. Då bör det gå genom (om det blir godkänt) i mitten av juli/början av augusti. 

    Lycka till! 

  • Skogus
    Äldre 28 Apr 21:17
    #4
    emm skrev 2013-04-28 18:50:53 följande:
    Hej!!
    Vi gifter oss i augusti och har beslutat oss för att ansöka om ett helt nytt namn då ingen av oss egentligen trivs med våra nuvarande. Vi är dock lite kluvna kring vilket som bli enklast.
    Antingen så ansöker jag nu och hoppas det hinner gå igenom till bröllopet - han tar mitt när i gifter oss. Hinner man det innan vigseln? Har förstått att det tar tid att godkänna nya namn.
    Eller så väntar vi till efter vigseln och ansöker tillsammans om nytt namn tillsammans, då som en familj. Bör en av oss ändå byta till den andres namn vid vigseln då?
    Anledningen till dessa dilemman är att vi vill undvika extra kostnad genom att två personer ska byta till helt nytt, familj eller ensam person är hälften så dyrt.
    Någon som vet hur tuffa de är i godkännandet? Vi vill ansöka om ett namn som redan finns men vi vill lägga till en bokstav i slutet.

    Hoppas någon men lite koll läser detta och kan guida mig :) 
    Vi (eller min blivande) har precis ansökt om ett nybildat efternamn.  De sa att vi skulle räkna med tio veckor minst, men det tog en vecka först att få det första avslaget efter inskickad ansökan. Anledningen till avsalget var att vi ansökte om Lyckevik, men det fanns redan Lyckenvik. Hade vi däremot tagit Lyckesvik så hade det gått igenom. Vi valde dock ett annat namn som blev kungjort tre dagar efter det nya namnet skickades in, så det gick med en rasande fart att handlägga vårt ärende. Vi kommer alltså att hinna med god marginal till august då vi gifter oss. Min blivande får namnet först och jag tar det efter bröllopet.  billigast så!
  • Äldre 28 Apr 22:16
    #5

    Det kostar inte mer att ansöka efter att man blivit gift, priset för en ensam eller för en familj som inte har barn över 18 år är sammas. Tidigare var det dyrare att byta efter giftemål men de har ändrat. Vi har precis bytt efter att vi gifte oss så jag vet. Det tog mer än de utlovade tio veckorna då vi bytte. Först tog det tid innan det registerades, sen var det fyra veckors ahndläggning, därefter tog det lite tid innan det kungjordes varpå det gick fyra veckor till, sen kom lite till väntetid innan de hade möte och godkände. 12-14 veckor i allt tror jag.


     


    Om man ska byta till ett gemensamt efternman efter vigseln är det smartast att bara behålla sina egna efter vigseln tills man byter. Ingen direkt funktion med att först byta till ett och sen byta igen direkt efter.

  • Äldre 28 Apr 23:23
    #6

    OBS OBS!!


    Förutom poängerna ovan....


    Om ni ansöker om nyskapat efternamn(eller gammalt släktnamn) så är det endast den/de som ansöker som får "rätten" till namnet, dvs aatt föra det vidare. Det vill säga det blir samma kostnad oavsett om det är en som byter innan vigseln eller om ni byter som familj efteråt MEN om säg kvinnan byter före vigsel och mannen tar hennes i samband med vigseln så skulle man någonsin skilja sig så har inte mannen rätt att föra vidare namnet. Dvs gifter han sig igen kan hans nya hustru inte ta det, är inte heller hundra om han får för vidare det till framtida barn heller.


    Dvs tar ni det som familj efter vigseln så får båda rätt till det.

  • Skogus
    Äldre 29 Apr 18:23
    #7
    Men att byta som familj kostar det väl 3600 Det var vad han sa till oss i alla fall... 
  • Äldre 29 Apr 20:39
    #8
    Skogus skrev 2013-04-29 18:23:18 följande:
    Men att byta som familj kostar det väl 3600 Det var vad han sa till oss i alla fall...

    Ensamsökande eller familj kostar 1800 kr. Makar, registerarade partners och barn under 18 år räknas som familj .


    Om flera släktingar eller familjer med barn över 18 år ansöker ihop kostar det 3600 kr.


    Se under punkt 6:


    http://www.prv.se/upload/dokument/Personnamn/blanketter/ansokan_efternamn_n1.pdf


     


    Jag har precis gjort det här. Vi var två personer, gifta och betalade 1800 kr. Så jag känner mig väldigt säker. Tidigare kostade det mer efter att man gift sig men det gör det inte längre.

  • emm
    Äldre 29 Apr 21:15
    #9

    Tack för era synpunker. Vi går ändå all in och satsar på det namnet vi vill ha! SÅ likt det som redan finns är det inte. Känns dumt att inte chansa.

    Eftersom det verkar variera väldigt med hur lång tid man får vänta är det kanske säkrast att vänta till efter bröllopet. Jag tänker med anledning av bokning av bröllopsresa. Dumt om man får nytt namn emellan processerna.
    Hur gjorde ni? De flesta får ju nya efternamn i samband med vigseln och många av dem reser ju strax därpå. Bokade ni i ert nya/gamla namn? 

  • Äldre 29 Apr 21:51
    #10

    Det tar ett tag innan giftermålet och det nya namnet registeras, så åker man direkt efter så ska man boka i sina gamla namn. Det viktiga är att man har samma namn på biljetten som på passet enligt de flygbolag vi pratade med.

  • Äldre 30 Apr 19:42
    #11

    Jag bytte före vigseln och min blivande kommer att ta det efter vigseln. Som jag förstod det gick det inte att båda tog efter vigseln, men nu läser jag här att det är fullt möjligt. Vår ansökan tog 3 månader innan allt var klart. Jag bytte namn i januari och har rest med mitt gamla namn senast i mars och kommer även att resa med mitt gamla namn i juni. Så länge det står samma i passet som på biljetten så är det ingen som märker att det är fel.... Kanske värre om man reser utanför EU...?

Svar på tråden Det där med att byta till ett egenskapat efternamn...