• Äldre 28 Apr 17:09
    2221 visningar
    2 svar
    2
    2221

    St petersburg?

    Hej!

    Vi funderar på att åka på bröllopsresa till st petersburg, är det någon som har varit där? Hur var det och vad borde vi göra när vi är där?

  • Svar på tråden St petersburg?
  • Äldre 28 Apr 17:14
    #1

    Åh vad härligt! Dit SKA jag åka någon gång i livet. Min kusin har varit där och en kompis också och båda sa att det var fantastiskt vackert!! Arkitekturen, museet, parkerna. Hoppas ni åker dit, jag tror inte ni ångrar er. :)

  • Äldre 5 May 19:58
    #2

    Jag och min man var där för fyra år sen, och det var såå häftig stad! Några saker jag kan rekommendera:


     


    Church of the savior on spilt blood- fantastisk både in- och utvändig med klassiska lökkupoler och mer än 7500 kvadratmeter mosaik invändigt. Missa inte souvenirmarknaden ett stenkast bort på baksidan- här hittar du otroliga babushkor- ryska dockor mm- glöm inte att pruta.


     


    Båttur på kanalerna som går genom staden (obs välj en med engelsk guide) - Peter den store byggde staden på deltat i floden Nevas mynning och staden består av 42 öar och har 800 broar - kallas för Nordens Venedig.


     


    Isakskatedralen - är en av världens största katedraler med plats för 14 000 besökare. Den har en världsberömd takmålning av Karl Brjullov som täcker över 800 kvadratmeter. Den stora kupolen är förgylld med 100kg 24karats guld. Missa inte att gå upp på kupolen, där man har en riktigt bra utsikt över staden!


     


    Hermitaget/Vinterpalatset - behöver väl knappast kommenteras - måste ses.


     


    Rysk balett - missa inte att gå på någon föreställning- helt makalöst, dansöser som trotsar tyngdlagen och orkestrar i världsklass.


     


    En lite ovanlig sak är att det inte finns några barer, så om man vill ta ett glas bubbel eller nåt så är det hotellbarer som gäller, kan vara bra att veta. Just ja, en sak till, när vi var där var Peterhof stängt, men det tror jag verkligen är värt ett besök, Det var Peter den store sommarpalats, och hans mål var att det skulle överglänsa Versailles. Man kan ta båt dit från Vinterpalatset.


     


    Lycka till och hoppas ni får en härlig resa!

Svar på tråden St petersburg?