• Mariaa
    Äldre 28 Apr 11:27
    7842 visningar
    26 svar
    26
    7842

    Paris, London, Venedig och rom?!

    När är bästa årstiden/månaden för att åka till

    Venedig och Rom?
    Paris?
    London?

    Och hur är dom fyra städerna under perioden 7-28 juni. SoligHar ni några underbara tips på vad man borde uppleva om vi åker dit på bröllopsresa?? 

    Det är alltid bra att kolla upp sånt ett tag innan. För om vi åker juni 2015 så har vi ju lite kött på benen och kan planera lite bättre. Flört

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-28 20:55
    Eftersom jag ibland skriver i nattmössan så tänkte jag lägga till exakt hur vår bröllopsresa kommer att se ut:

    Vi har tänkt åka till alla 4 städer så det blir en sån där bröllopsresa då vi tillbringar ungefär 4 dagar i Venedig, 3 dagar i Rom, 4 dagar i Paris och 4 eller 5 dagar i London. (Exakt hur många dagar i varje stad är inte helt bestämt ännu men det blir ungefär som jag skrev.)
  • Svar på tråden Paris, London, Venedig och rom?!
  • Mariaa
    Äldre 28 Apr 19:57
    #11
    TheD skrev 2013-04-28 15:35:43 följande:
    Så underbart att få bo där!! Drömmer
    Vi vill helst undvika turistsäsongerna så det börjar luta mer och mer åt att vi kanske ändrar månad till maj för datum är som sagt inte det viktigaste för oss. Visst är det fint att ha ett specieltl datum när man gifter sig men alla datum blir ju speciella den dagen just för att det är vår dag. Skrattande
    Men ändå undrar jag om inte juni är en månad då det är lagom sommarvärme där nere? Glad
    Vichy skrev 2013-04-28 15:38:57 följande:
    Jag håller med Juli och augusti ska man helst åka till sol och bad och inte städer. Cool
    Js Fästmö skrev 2013-04-28 17:29:50 följande:
    Åk till Rom eller venedig säger jag bara! Den tidsperioden är perfekt och det är heeeelt fantastiskt!!romantiskt, fantastiskt vackert, händelserikt, historiskt och levande. Jag hade valt Rom utan att tveka, tänk sådana fantastiska bilder, kvällssolen vid en lite restaurang och en italiensk pasta, nygifta. Jag skulle inte åka i augusti, men juni eller september absolut. Rom är verkligen passionens stad. :)
    Nu fick du mig att längta så fruktansvärt mycket efter vår bröllopsresa!!!! Skrattande
  • Äldre 28 Apr 19:58
    #12
    Mariaa skrev 2013-04-28 19:51:26 följande:
    rock brud skrev 2013-04-28 19:33:15 följande:
    jag skulle stsa på rom el venedig. Alt Paris, men inte london
    Vi har tänkt åka till alla 4 städer så det var inte en fråga om vilken som var bäst utan mer vilket väder som rår just då. För vi är lika förtjusta i tanken på alla städer.

    Det bir en sån där bröllopsresa då vi tillbringar 4 dagar i Venedig, 3 dagar i Rom, 4 dagar i Paris och 4 eller 5 dagar i London. Solig
    Jag tror inte att någon förstod din fråga så...För så står det inte i ditt inlägg :)
  • Tooie
    Äldre 28 Apr 20:08
    #13

    Vi åker till Rom i början på juni och det ska bli underbart! :) och många har sagt att rom är perfekt i juni så hoppas det stämmer :)
     

  • Mariaa
    Äldre 28 Apr 20:22
    #14
    TheD skrev 2013-04-28 19:58:21 följande:
    Jag tror inte att någon förstod din fråga så...För så står det inte i ditt inlägg :)
    Nu skrev jag ju inte heller att jag valde mellan dom olika städerna utan undrade mest bara om hur dom är och därför förklarade jag vad jag menade när jag upptäckte att en del kanske antog att jag menade nått annat med min fråga. Ingen skada skedd med andra ord. Flört

    om vi åker dit på bröllopsresa = i min skalle hade jag redan formulerat om resorna till en enda resa. Glad
    Tooie skrev 2013-04-28 20:08:58 följande:
    Vi åker till Rom i början på juni och det ska bli underbart! :) och många har sagt att rom är perfekt i juni så hoppas det stämmer :)
    Åh, hoppas du kan berätta för mig hur vädret var där då! Solig
  • Äldre 28 Apr 21:03
    #15

    Gifter ni er i sverige och sen drar iväg? :)

  • Mariaa
    Äldre 28 Apr 21:06
    #16
    Js Fästmö skrev 2013-04-28 21:03:49 följande:
    Gifter ni er i sverige och sen drar iväg? :)
    Vi tänkte dra direkt dagen efter bröllopet!  Skrattande
    Alla ni som svarar i den här tråden får mig att längta så mycket att jag nästan känner mig sjuk! Solig
  • Äldre 28 Apr 21:11
    #17

    Kan förstår det! Kul att ni åker till så många städer. :) Once in a life time oftast när man "hoppar" mellan så där och hur kul minne är inte det? Blir fina fotoböcker. :)

  • Mariaa
    Äldre 28 Apr 23:03
    #18
    Js Fästmö skrev 2013-04-28 21:11:11 följande:
    Kan förstår det! Kul att ni åker till så många städer. :) Once in a life time oftast när man "hoppar" mellan så där och hur kul minne är inte det? Blir fina fotoböcker. :)
    Jaaa, vi blir båda otroligt snabbt uttråkade så en bröllopsresa som består av flera "weekendresor" känns perfekt för oss.Vi riskerar inte att bli uttråkade och slipper förmodligen "tänk om vi hade åkt dit" tankarna.

    Jag vet inte om du sett filmen "Only you" och där "hoppar" dom mellan olika städer i Italien så när jag såg den filmen första gången 1997 föddes drömmen om en "hoppande" romantisk resa.. Och nu har jag funnit någon som vill "hoppa" med mig. Solig  Hjärta
  • PMB
    Äldre 29 Apr 07:33
    #19

    När jag var i Rom så var det runt den 10 juni. Det var varmt men inte för varmt. Så ta gärna de södra städerna först om ni inte vill att det ska bli för varmt på er resa. Venedig och London har jag bara besökt i oktober så där kan jag inte uttala mig om vädret i juni.

    När det gäller tips så tycker jag att Rom är en jättebra stad att bara strosa i. Köpa en glass, sitta på en restaurang och bara njuta. I London kan ni passa på att gå på en musikal och gå på afternoon tea. Venedig besökte jag när jag var 10 år så där kan jag inte tipsa om något särskilt, men en gondoltur kan alltid vara trevligt. 

  • Aniara­4
    Äldre 29 Apr 09:41
    #20

    Jag tror också på att ta de sydligaste städerna först innan det blir för varmt.

    London är väl ganska svårförutsägbart, det kan regna när som helst på året... Personligen har jag en väldigt snedvriden bld av vädret där, för jag har nu varit där uppemot 10 gånger, och det har ALLTID varit fint väder. Nån enstaka gång har det regnat lite, men för det mesta har det varit över 20 grader och sol. Då har jag oftast varit där i maj. Faktiskt nu senast för ett par veckor sen så var det också soligt och fint - fast bekanta som var där i påskas sa att det var bedrövligt väder. Jag VET ju intellektuellt att det ofta regnar och är dimmigt i London och att jag bara har haft en ohemul tur med vädret.

    I alla fall. I London tycker jag ni ska åka London Eye om det är klart väder, och sen promenera förbi Big Ben bort genom St James' Park till Buckingham Palace (om ni startar tidigt på dagen hinner ni kanske tajma in vaktavlösningen). Då får ni direkt känslan av att verkligen vara just i London, och så är det en rätt fin park också med mycket djurliv och sjöfåglar. Boka in en teater eller musikal om ni är det minsta intresserade av sånt. Afternoon tea som redan föreslagits. Jag kan passa på att tipsa om en ypperlig indisk finkrog som heter Tamarind.

  • Annamo­lly
    Äldre 29 Apr 09:56
    #21

    Jag har bott i London sedan 2001. Sommaren har ar lite varmare an i Sverige, men det ar inte sakert att det ar speciellt fint under Juni och det kan regna ganska mycket om man har otur. Jag skulle aka sa sent som mojligt till London sa det hinner varma upp lite.

    Att se och gora... Jag tycker om att ta en promenad pa South Bank nar det ar fint vader. Kensington Roof Gardens ar fint for drinkar (men valdigt dyrt). London kan vara underbart nar vadret ar fint och det finns saklart fantastisk shopping om det ar nagot ni gillar (Bond Street och Regent Street och centret Westfield i White City, tex).

    Det beror ju saklart helt pa vad ni gillar (har inte last hela traden) men om du har nagra specifika fragor sa far du garna vanda dig till mig! :)


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Äldre 29 Apr 11:09
    #22

    Turistbussar runt i städerna är bra :) Hop on hop off. Men maken och jag vi går till alla ställen och skippar tunnelbana, buss taxi osv... ;) Oavsett vad folk säger så går det alldeles utmärkt att promenera runt i Rom, även till Colosseum.

  • Äldre 29 Apr 21:47
    #23
    Mariaa skrev 2013-04-28 19:51:26 följande:
    rock brud skrev 2013-04-28 19:33:15 följande:
    jag skulle stsa på rom el venedig. Alt Paris, men inte london
    Vi har tänkt åka till alla 4 städer så det var inte en fråga om vilken som var bäst utan mer vilket väder som rår just då. För vi är lika förtjusta i tanken på alla städer.

    Det bir en sån där bröllopsresa då vi tillbringar 4 dagar i Venedig, 3 dagar i Rom, 4 dagar i Paris och 4 eller 5 dagar i London. Solig
    Trevlig bröllopsresa :)
    Personligen hade jag dock valt att spendera några fler dagar i rom och typ 2 dagar i Venedig.

    Vi var i venedig andra vecka i Juli, då var det olidligt varmt. Men åker ni dit i början av Juni borde det vara ok. Venedig har fantastiska vackra färger och det är fint att bara gå omkring. Det är dyrt i Venedig och himla mycket turister.

    Rom ligger ju mer söder ut och kan vara varmare där då. Vi var där i maj och september och då var temperaturen perfekt. Jag älskar rom, det är min favorit stad. I stadsdelen trastavere brukar vi bo. Super trevlig med många bra restauranger. Rom är en fantastisk stad. Massa vackra  ruiner över allt. Glöm inte att se fontana di trevi på kvällen med då den är upplyst. 

    Paris var kallt när vi var där i Juni. Alla säger ju att det är en romantisk stad. Jag gillar faktiskt mer rom. Men åk upp i eifeltornet och vandra runt i monmart.

    London är en trevlig stad den med. Vädret är väl som i göteborg. Jag hade nog gått på en musikal och druckit afternoon tea på något tjusigt hotell.

    LYCKA TILL

     
  • PMB
    Äldre 30 Apr 07:24
    #24
    TheD skrev 2013-04-29 11:09:41 följande:
    Turistbussar runt i städerna är bra :) Hop on hop off. Men maken och jag vi går till alla ställen och skippar tunnelbana, buss taxi osv... ;) Oavsett vad folk säger så går det alldeles utmärkt att promenera runt i Rom, även till Colosseum.
    Vi promenerade också runt i Rom. Tyckte det inte var så hemskt långa avstånd någonstans. :)
  • Äldre 30 Apr 10:09
    #25
    PMB skrev 2013-04-30 07:24:25 följande:
    Vi promenerade också runt i Rom. Tyckte det inte var så hemskt långa avstånd någonstans. :)
    Exakt :) Det går att traska till Påvens hem också :D
  • Mariaa
    Äldre 30 Apr 10:16
    #26
    Oj, va härligt med alla svar! Tack för att ni tar er tid att svara!! {#emotions_dlg.flower}Jag blir så otroligt förväntansfull och pirrig när jag läser era svar! Jag skriver lite mer och ställer lite fler frågor efter jag varit hos vertinären med min gamla bråkstake! (Min hankatt blir 12 år i sommar och har inte vett nog att förstå det här med vila och sluta slåss när man bivit en gammal gubbe Tungan ute 
    PMB skrev 2013-04-30 07:24:25 följande:
    Vi promenerade också runt i Rom. Tyckte det inte var så hemskt långa avstånd någonstans. :)
    TheD skrev 2013-04-30 10:09:40 följande:
    Exakt :) Det går att traska till Påvens hem också :D
    Jag har alltid lustigt nog trott att det går att gå omkring dit man vill i Rom och i dom fall då det är extremt långt tar man taxi. Men så är ju jag som jag är också, haha!

    Gör det?! :D 
    Vem blev förresten påve nu? Jag hängde inte riktigt med i slutet på valet! (Nu har ju inte det nått med min tråd egentligen att göra men jag kom att tänka på det nu, haha)
Svar på tråden Paris, London, Venedig och rom?!