• thebri­de
    Äldre 26 Apr 22:25
    7913 visningar
    18 svar
    18
    7913

    Bruden avslöjat möhippan!

    Jag har ett litet dilemma med den möhippa som planeras för mig! såg från början fram emot möhippan och tyckte det skulle bli jättekul, nu är det bara ett irritationsmoment! Jag funderar till och med på att åka någonstans och vara helt okontaktbar den dagen men det förstör mer än vad de ger...


    Problemet är att min täna och jag träffas dagligen och pratar om ALLT! Det har resulterat i att hon har sagt väldigt många A och kommer på sig och säger att det är en hemlis! Telefonen och facebook plingar oavbrutet trots att jag bett henne att inte planera möhippan när jag är närvarande. Min uppfattning på möhippan är att det ska komma som en blixt från klar himmel, de gör den inte nu. Vet datum och aktivitet... dessutom kommer olika personer med olika anledningar till varför de är ett visst datum etc.


    och den värsta kommentaren... Det får du veta tids nog!!!!!!


    Så jag tänkte jag skulle ge dem en liten pik på den första aktiviteten som är planerad. Har varit och pratat med firman som vi ska vara hos och dom är helt klart på och tycker det hade varit roligt. Bekräftade dessutom hur många vi blir och att vi är där!


    Min tanke är att skicka ett litet brev/meddelande som de läser upp när vi kommer.. frågan är bara vad jag ska skriva!! Några förslag? Sen har jag även lämnat en påse med kläder på firman för att ha möjlighet att byta kläder som ett chockmoment också så att de dessutom märker att jag varit där och vetat innan..


    Frågan är ju då om ni kommer på nåt annat jag kan göra? vill ju inte förstöra dagen utan bara ge en liten överraskning till dem..


     

  • Svar på tråden Bruden avslöjat möhippan!
  • thebri­de
    Äldre 26 Apr 22:52
    #1

    Ingen som verkar ha något förslag för vad jag kan hitta på.. ville inte veta något om möhippan men nu har de gått så långt att jag mår så dålig över allt med möhippan och behöver ha något annat att tänka på ett tag..

  • Annamo­lly
    Äldre 26 Apr 22:59
    #2

    Vad ar det du mar daligt over? Att du vet vad du ska gora pa din mohippa?


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • thebri­de
    Äldre 26 Apr 23:04
    #3

    Det är inte att jag vet, men att alla försöker manipullera och att de som planerar möhippan inte inser att de påverkar mig så mycket att de ska göra allt framför mig. Kan de inte inte planera möhippan när jag inte är med och sitter vid andra sidan av bordet när jag dessutom bett dem sluta med de. Eller att de ska ge mig dåligt samvete för att jag inte är på ett visst sälle på dagen. svårt kanske att förmedla exakt hur jag känner men det har bara gått för långt.

  • Äldre 26 Apr 23:08
    #4
    thebride skrev 2013-04-26 22:52:35 följande:
    Ingen som verkar ha något förslag för vad jag kan hitta på.. ville inte veta något om möhippan men nu har de gått så långt att jag mår så dålig över allt med möhippan och behöver ha något annat att tänka på ett tag..
    Jag förstår att du vill ha detta som en överaskning! Du ska ju inte veta något...
    Skulle jag vara du så skulle jag be min blivande prata med din tärna och berätta att du inte mår så bra över allt du vet och att de kanske ska byta datum eller aktivitet eller något. Typ börja lite från början för att du helt enkelt får en liten överaskning.

    När jag fick min möhippa så viste jag inte ens om de skulle göra något för mig... Vännerna hade pratat med min man, jag bytte om och trodde att jag tillsammans med honom skulle på en tripp till skärgården och så plötsligt stod de där...
  • thebri­de
    Äldre 26 Apr 23:17
    #5

    På ett sätt är det givetvis skönt att veta vilket datum det är också. Bröllopet börjar ju närma sig nu och det finns mycket kvar att göra och eftersom vi bor 20 mil bort ifrån där vi ska gifta oss är det skönt att ha koll.


    Men det är ju inte så mycket att jag vet egentligen utan hur jag fått reda på de och att de inte kan låta bli att lägga frön konstant och att de inte förstår hur upprörd och ledsen jag blir när de konstant ska göra det framför mig. Men nu är det ju bara en vecka bort, men tänkte ju göra en liten kul sak med att skriva och tacka för att dom ordnat med en överraskning för mig osv.. inget elakt utan bara som en kul sak som gör att alla förstår att jag vetat om, blir ju lite svårt att spela överraskad. Vad hade ni gjort i mitt ställe?

  • Äldre 27 Apr 00:45
    #6

    Jag skulle nog inte lägga så stor vikt vid vad jag vet och inte veta och istället glädjas åt att du får en möhippa. Det finns vissa som inte får det.
    Vill du inte höra vad de pratar om och de uppenbarligen inte respekterar din önskan, så hade jag väl ställt mig upp och sagt rakt upp och ner att "jag vill inte höra detta så jag avlägsnar mig tills ni är klara".
    Jag hade nog inte skrivit någon lapp, eller lämnat någon liten "överraskning" om jag var du. Tacka dem kommer du har gott om tid att göra under dagen/kvällen. Oavsett om de avsiktligt eller ej lägger ner "hintar" framför dig så tycker jag inte att man som brud behöver "ge igen" (om än med glimten i ögat) med en överraskning som gör att de förstår att du vetat hela tiden.
    Om det betyder så mycket för dig att de får reda på detta så kan du tala om det för dem i efterhand...

    MEN, om du nu verkligen vill skriva något så räcker de väl med "Tack tjejer för all tid ni lagt ner på att planera denna dag för mig... men eftersom ni inte alltid var så diskreta, så har jag en liten överraskning åt er..." och sen komma på något  anslutning till det som är lämpligt...beroende på vart ni är... 

    Personligen så föredrar jag att i stora drag veta vad som sker... älskar överraskningar som jag är involverad i helt enkelt! haha... Tungan ute 

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 27 Apr 08:56
    #7

    Fattar jag helt fel eller har du faktiskt aktivt tagit reda på det du inte fått veta fullt ut av kompisarna? Det låter ju lite som femåringen som luskat ut vart mamma och pappa gömt julklapparna men som går steget längre och öppnar dem... 


  • stormh­elen
    Äldre 27 Apr 09:00
    #8
    Lavelii skrev 2013-04-27 00:45:50 följande:
    Jag skulle nog inte lägga så stor vikt vid vad jag vet och inte veta och istället glädjas åt att du får en möhippa. Det finns vissa som inte får det.
    Vill du inte höra vad de pratar om och de uppenbarligen inte respekterar din önskan, så hade jag väl ställt mig upp och sagt rakt upp och ner att "jag vill inte höra detta så jag avlägsnar mig tills ni är klara".
    Jag hade nog inte skrivit någon lapp, eller lämnat någon liten "överraskning" om jag var du. Tacka dem kommer du har gott om tid att göra under dagen/kvällen. Oavsett om de avsiktligt eller ej lägger ner "hintar" framför dig så tycker jag inte att man som brud behöver "ge igen" (om än med glimten i ögat) med en överraskning som gör att de förstår att du vetat hela tiden.
    Om det betyder så mycket för dig att de får reda på detta så kan du tala om det för dem i efterhand...

    MEN, om du nu verkligen vill skriva något så räcker de väl med "Tack tjejer för all tid ni lagt ner på att planera denna dag för mig... men eftersom ni inte alltid var så diskreta, så har jag en liten överraskning åt er..." och sen komma på något  anslutning till det som är lämpligt...beroende på vart ni är... 

    Personligen så föredrar jag att i stora drag veta vad som sker... älskar överraskningar som jag är involverad i helt enkelt! haha... Tungan ute 
    Kunde inte h asagt det bättre själv. =)
  • CoG
    Äldre 27 Apr 09:21
    #9

    Alltså....jag vet inte

    Varför pika då dom ordnat något för DIG?
    En del kan inte hålla tyst och hålla ngt hemligt, men ska det spela så stor roll?
    Många har inte inte vänner som fixar möhippa ens.
    Går det inte att vara glad för att dom gör ngt för din skull bara?

    Om du sitter vid samma bord som dom när dom pratar, säg att du inte vill höra eller gå därifrån.
    Jag tycker att det låter en smula otacksamt att börja planera att pika dina vänner faktsikt.

    En möhippa handlar om att göra ngt tillsammans med sina fina vänner och så kommer det ju att bli.
    Du får göra som man gör som förälder då man fyller år och barnen redan avslöjat vad som är i paketet.
    Spela överraskad och var lycklig för att dom bryr sig!

  • CoG
    Äldre 27 Apr 09:29
    #10

    "Sen har jag även lämnat en påse med kläder på firman för att ha möjlighet att byta kläder som ett chockmoment också så att de dessutom märker att jag varit där och vetat innan..".

    Kanske lär dom sig att det inte är ngn större ide att hitta på ngt för din skull helt enkelt?
    Om du inte vill veta, varför rota ännu mera?
    Låter som att du kanske har ett visst kontrollbehov och kanske är det så att dom också vet om det och därför lämnar lite ledtrådar så att det inte blir en total överraskning om var och när?

  • Äldre 27 Apr 10:14
    #11

    Jag tycker att du bara verkar otrevlig och otacksam om du gör så. De fixaren möhippa för dig, var nöjd så! Dina krav om "blixt från en klar himmel" är ju ingen självklarhet. Du vet att du ska gifta dig, en möhippa är att vänta. Så himla svårtkan det inte vara att lista ut när detgår tänkt om man börjar försöka boka in saker med folk. Släpp dina idéer om hur saker "ska" vara och ställ inte till det så att de ångrar att denågonsin hittade på något för dig!!!

  • Äldre 27 Apr 12:44
    #12

    Jag håller med de ovanför. Be dem igen att inte tala om det inför dig. Men samtidigt, en såå stor grej är det väl inte? Om du tänker ur ett större perspektiv, hur stort problem är det här egentlgen? Försök ta det lite lugnt med det där. Och gör inget för att pika dem, känns bara onödigt och som om det förstör stämningen. Spela lite överaskad och ha kul på din dag!

  • Äldre 27 Apr 13:11
    #13

    Hur orkar du? 

    Har du inte ett bröllop att planera? Ska du utöver det även lägga ner tid och energi på din egen möhippa som dina kompisar ska anordna för dig?  

  • Annamo­lly
    Äldre 27 Apr 14:47
    #14

    Jag kommer inte att fa nagon mohippa planerad at mig da jag inte har manga nara vanner och de jag har kanner inte varandra. Jag kommer att ta med tjejkompisarna ut pa nagra drinkar och ha en trevlig utekvall bara. Det later verkligen jatteharligt att ha ett kompisgang som sitter och planerar en dag med aktiviteter! Att du sedan vet vad ni ska gora (delvis for att du har kollat upp det sjalv) ar val inte hela varlden?

    Detta ar inte illa menat, men jag tycker det later som att du behover en liten 'reality check'. Du ar nog stressad over all planering och da ar det latt att man tappar perspektivet helt. Forsok slappna av! Om du kan yoga eller meditatiion sa kan det fungera. (Kommer sjalv forsoka med sadant nar jag kommer narmare datumet da jag vet att jag ar ett kontrollfreak). Om nagra ar nar du tanker tillbaka pa brollopet och mohippan, vad vill du komma ihag da? Att du njot av ogonblicket och hade skoj, eller att du var pa helspann? Du kan valja hur du reagerar pa saker. Du ska gifta dig, det ar ett lyckligt tillfalle! {#emotions_dlg.flower}


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 27 Apr 14:52
    #15

    Bra skrivet annamolly :)

  • Mmmari­a
    Äldre 27 Apr 15:30
    #16

    Håller med Annamolly mf. Du ville bli överraskad, men nu blev det inte så. Du har till och med aktivt tagit reda på saker istället för att hålla för öronen.


    Var glad att de fixar något och låtsas vara förvånad eller gör i alla fall inte så stor sak av det. Ni får säkert en jätterolig dag i alla fall !

  • drömpr­insens­fru
    Äldre 27 Apr 17:41
    #17

    När vi gifte oss för snart 2 år sedan så visste jag att det skulle bli möhippa eftersom en vän försa sig och sedan råkade jag se delar av ett sms från en av mina vänner till min man ( de har aldrig sms-kontakti vanliga fall) och fick då reda på datum och tid typ "lördag kl 1" eller likande och ja då fattade ju jag vad som var på gång.


    För att ge TS lite perspektiv så vill jag berätta att jag fick den hippa jag ville ha och nu 2 år senare har jag inga problem med att jag visste en del innan. Livet går vidare efter bröllop och hippa och det som kan verka superduperviktigt och väldigt "stort" just nu är kanske inte riktigt så viktigt i det stora hela.....


    Vissa saker kan verka jätteviktiga och nästan livsavgörande när man är mitt uppe i det men när man fått perspektiv på det och det hela är över så inser man ibland att det inte var sådär extremt viktigt som det kändes just då man var mitt uppe i det. Ens möhippa är exempel på sånt som kan verka sådär superviktigt just DÅ men i det långa loppet är det inte sådär livsavgörande superviktigt som man kan känna just DÅ.

  • Äldre 27 Apr 18:11
    #18

    Jag tycker du gör lite fel. Om jag skulle ha fått en möhippa och få reda på lite grejer så skulle jag göra som du för att jag hatar överraskningar ;) Sen tycker jag det är fel av dina kompisar att sitta och fiffla med planer när du är med.

Svar på tråden Bruden avslöjat möhippan!