• Sofie1­3
    Äldre 24 Apr 08:07
    7895 visningar
    15 svar
    15
    7895

    Mysig och romantisk bröllopsresa utan att flyga?

    Blev lite knepig rubrik, men det är vad vi är ute efter:) Jag har blivit gravid och kommer vara ungefär i vecka 25 när det är dags för bröllopsresa:)

    Vi tänkte då ta en kortare semester i sommar och eventuellt åka på "riktig" bröllopsresa en annan gång:)

    Vi funderar på att resa i Sverige och då eventuellt till västkusten och åka bil och bo på mysiga hotell, b&b, campingar mm. Eller kanske Skåne?

    Vi vill gärna ha sol och bad, lugn och ro, mysiga restauranger..

    Tips?

    Tacksam för alla tips, i Sverige eller utanför.

  • Svar på tråden Mysig och romantisk bröllopsresa utan att flyga?
  • Äldre 24 Apr 08:28
    #1

    Österlen finns hur mkt som helst
    även mer söderut som längs med havet vid trelleborg eller Skanör Falsterbo
    Södra Öland och Kalmar (norra Öland är fin det med men mer folk)
    Gotland speciellt östra sidan är lite lugnare
    Bjärehalvön med Torekov och Båstad
    Mölle eller Arild vid Kullaberg
    Käringön(jättemysig där det är förbjudet att cykla som privatperson)
    Lysekil
    Smögen

  • Äldre 24 Apr 08:29
    #2

    glömde Ven utanför Landskrona
    Annars om ni vill åka utomland och ändå inte så långt så är Bornholm jättefint, med bra klimat och en danska som är lätt att förstå.

  • Alvsti­na
    Äldre 24 Apr 10:11
    #3

    Jag kan bara hålla med Tessla. Är uppväxt på norra Öland och bor numera i västra Skåne.

    Det är en fin tur längs med skånska kusten. Har faktiskt inget mer att tillägga, mer än att undvika Båstad under tennisveckorna ;) 

    Lycka till med resan! 

  • Rin
    Äldre 24 Apr 10:47
    #4

    Norra Tyskland har en hel del badorter. Framför allt på Rügen. Och det är ju väldigt bekvämt att då ta färjan till Sassnitz.
    Som skåning tycker jag annars såklart att det finns massor här nere. Kullahalvön är hett tips, massa små kurortshotell från förra sekelskiftet, hur mysigt som helst. 

  • Äldre 24 Apr 11:43
    #5

    Spahotel i Tällberg. Tällberg är så himla vackert

  • Äldre 24 Apr 13:17
    #6

    Hurtigrutten. Kan även åka delar av den samt ta med bilen om man önskar köra en sträcka.

  • Sofie1­3
    Äldre 25 Apr 08:06
    #7

    Tack snäll ni!

    Tällberg är inte riktigt aktuellt, vi bor inte alls långt därifrån så skulle inte riktigt kännas som semester även om det är otroligt fint och mysigt:)

    Men det låter ju däremot som att vi missat något eftersom vi aldrig varit i Skåne. Man kanske kan börja länst ner i säder och ta sig uppåt med bil längs västkusten?

    Tips på mysiga b&b eller hotell? Kanske nått mysigt spa?

  • Äldre 25 Apr 14:10
    #8

    Jag skulle nog börja på Kullahalvön och avsluta på Österlen... Skåne är ju inte så stort så om man tar bilen så hinner man ju rätt långt :)
    Jag och en kompis bilade ner till Mölle på Kullehalvön (från Kalmar visserligen) bodde på http://www.kullen.se/live/?page_id=1340 som var väldigt fint precis vid havet och det går en promenad stig därifrån till Kullaberg och den kända badviken där "synden i Mölle " utspelade sig för ca 100 år sedan.
    Vi var sedan på teater på Krapperup slott ngn km därifrån och dagen efter (med en fin frukost imagen och världens godaste kaffe) körde vi tvärsöver Skåne till Kivik och sedan upp längs kusten. Hann med ett antal slott på den turen också.

    Vill man bo lyxigare i Mölle så är Grand Hotell hur fint som helst, de har även en badbalja med vidunderlig utsikt över havet.

    Man kan åka ut på tumlarsafari från Mölle hamn om det skulle vara intressant, iofs med ganska snabba båtar så det kanske inte är ett alterativ när du är gravid.

    På Österlen finns hur mkt B&B som helst . Lättare att tipsa om ställen i såfall...
    Brantevik är en jättemysig liten by med fina resturanger och bra boende. http://www.brantevik.se/
    Brösarps gästgiveri norr om kivik är jättefint http://www.brosarpsgastgifveri.se/sv/ 

    vill du ha spa finns så klart ystad  saltsjö bad, har inte varit där själv men flera av mina vänner pker dit rätt ofta http://www.ysb.se/


    Hoppas du får lite ideer av detta. 

  • Äldre 25 Apr 21:45
    #9

    Ska ni till Kullaberg och Mölle så får ni inte missa Ellens Café i Ransvik. Där är en jättemysig strand. Vi var där efter stängningsdags och satt helt själva på stranden. Riktigt romantisk miljö. Vi bor i Skåne/Helsingborg/Råå och kan varmt rekommendera det. Råå är ett gammalt fiskeläge som många kommer till på sommaren. Vill ni till mindre orter är detta att rekommendera.

    Annars är Helsingborgs centrum inte heller så tokigt med strandprommenad etc. Från Råå kan du ta båten till Ven (går också en båt från Landskrona). På Ven är det cykling som gäller, men det går också bra att gå runt ön. Ön tar ni på en dag och åker tillbaka samma kväll, eller tar en natt där. Vi har själva bokat spa på Ystad saltsjöbad. Har dock inte varit där innan så vi vet inte alls hur det är. Ska ni ta Skåne runt så är även Åhus ett fint sommarställe. Där ska man äta Ottos glass (stora). Varnar dock för Beach-handbollsveckan, då det är extremt mycket folk där. Österlén ska också vara väldigt fint men har inte själv varit där än. Dock är ju solen på västkusten ;)

  • Äldre 28 Apr 21:24
    #10

    Hej. Jag hade åkt till Tjörn och salt & Sill och tagit sviten med egen pool på taket. :) Sedan kanske åkt till Rökeriet på Åstol om du vågar äta räkor - ganska dyrt men värt det. Då blir det en liten båttur också då färjan går från Rönnäng. Tar typ tio minuter ut till ön. Eller kanske Marstrand och bo på Grand? Ta promenad upp i fästningen, åk över till fastlandet, tar fem minuter och spaa på spahotellet där. Mysigt på Marstrandsön och finns mycket mys där, man kanäven gå runt ön om man orkar, ta med fika bara, finns platser att vila på. :)

  • JoJ
    Äldre 28 Apr 22:38
    #11

    Jag kan absolut rekommendera Österlen och när det gäller boende har jag två tips ni inte får missa, Branteviks Bykrog och badhotellet (i Vitemölla).

  • Pillan
    Äldre 29 Apr 06:36
    #12

    De två sakerna jag tänkt tipsa om har redan blivit nämnda... Stenungsund/Tjörn/Marstrand eller Norra Tyskland. Rostock och Lübeck är jättefina städer tycker jag! Hoppas ni hittar något!!

  • tovema­ja
    Äldre 29 Apr 07:12
    #13

    Koster!
    Åk till Strömstad, längst norrut på västkusten. Sov över några nätter i stan, varför inte på spa-hotellet? Ta sedan båten ut till kosteröarna och cykla runt där ytterliggare några dagar. Stilla, fridfullt, vackert... ro i själen!

    /Västkust-bruden

  • Äldre 29 Apr 07:12
    #14

    Här kommer en till med tips! Har varit på väääldigt mååånga ställen i Sverige,i alla delar faktiskt:))! Sverige är ett fantastiskt vackert land som vi tyvärr ofta glömmer bort när man ska resa. Tips från mig är: Österlen-Jag tycker det är svårt att säga ett ställe för heela Österlen är fantastiskt vackert!Kivik,Vitemölle,Simrishamn,Brösarp mm:)Det finns många B&B men även SPA som är såå mysiga:)Kommer ni till Österlen får ni inte missa Sandhammaren,Haväng eller Knäbäckshusen:)Finaste stränderna i Sverige,Utan tvekan! Bornholm-Personligen min favoritl!Alltid soligt och vackert,därav solskensön:) Att uppleva Fredriksö och Christansö är ett måste:)Såå fina fiskebyar med fantastisk mat! Ystad-Underbar liten stad med myyyycket cafer och restauranger! Ystad Saltsjöbad är ett vackert spa o fint boende precis vid stranden.Underbar strandpromenad med ett cafe/restaurang som är känt för Ystad,dvs Fritidsbaren!Deras wienerbröd är såå goda:) Åhus-Vackert m god glass som någon här skrivit:) Kullahalvön-Såå vackert uppe i Mölle! Ven-Fantastisk liten ö. Helsingborg-Underbar storstad! Sen så utanför Skåne är Norrland UNDERBART!!! Att köra längs Höga Kusten och uppleva tex Norrfällsviken,Skags udde mm är såå fint!!! Jag älskar även Stockholm på somrarna:)! Dalarna är vackert,men även skärgården i Bohuslän:)) Ett litet tips till:Blekinge! Lycka till med er resa!!!

  • Äldre 29 Apr 07:13
    #15

    Oj,det blev nog lite ihopatryckt för jag skriver från mobilen!Hoppas det går att läsa ändå:))!

Svar på tråden Mysig och romantisk bröllopsresa utan att flyga?