• Moa01
    Äldre 23 Apr 22:03
    3752 visningar
    9 svar
    9
    3752

    Namnbyte och resa =)

    Jag och min sambo ska gifta oss hemligt i Juli.


    Jag ska heta sambons efternamn efter vigslen.


    Min pappa har bokat resa till min mamma och pappa och min familj i mitten på augusti till Lalandia... (barnen vill dit) Min pappa står för bokningen, men man var tvungen och skriva i allas namn och efternam, så mitt nuvarande efternamn står ju på bokningen.


    Tror ni det blir problem på lalandia om jag inte hunnit få mitt nya körkort innan resan? Eller ska jag ta med både nya och markullerade körkortet för att visa att det är jag, eller vigselbeviset kanske?


    Vill ju byta efternamn direkt och inte vänta..och vet ju inte om de hinner gå igenom.


     


     


     

  • Svar på tråden Namnbyte och resa =)
  • Äldre 24 Apr 10:26
    #1

    Risken finns att ditt namnbyte inte hinner gå igenom och då måste ditt namn på biljetten stämma överrens med namnet i passet, om namnbytet däremot hinner gå igenom och du har fått nytt pass behöver ni byta namn på biljetten.


    Mitt tips är att ringat till passenheten och rådfråga dom. Så du får ett korrekt svar på hur du ska gå tillväga. Jag ringde och pratade med dom för några veckor sen och hon var otroligt hjälpsam!

  • Äldre 24 Apr 11:57
    #2

    Lalandia?  Menar du badlandet i Danmark?

    Om ni reser inom EU och länder med Schengen-avtal så brukar det vara lättare.
    Ta med vigselbevis och gamla och nya körkortet / passet så borde det gå bra.
    Jag tror inte ens att jag hade med mig vanligt ID sist jag reste till Danmark och det var inga problem. ingen som kollade något liksom. Men det kanske har ändrats?  

  • Moa01
    Äldre 24 Apr 13:36
    #3

    Ok jag har mejlat lalandia Badlandet i Danmark nu får se va de säger=)


    Annars tar jag nog med mig både nya och gamla körkortet och vigselbevis..


    Vi gifter oss under sem veckorna så är kanske inte så många som jobbar på skatteverket just då så namnändringen blir kanske inte gjord innan.

  • Äldre 24 Apr 14:04
    #4

    Du kan ju göra som vi gjorde också annars... 
    Be din vigselförrättare (borgerlig eller präst spelar ingen roll) att vänta någon vecka med att skicka in vigselintyget. 

  • Moa01
    Äldre 24 Apr 17:12
    #5

    Ja jag får nog be honom om de =)

  • Moa01
    Äldre 3 May 16:48
    #6

    Skickade in papper till PRV 1 maj om att sambon skulle ändra en bokstav i sitt namn, i dag 3 Maj kom papper att det är klart. Loggade in på skatteverket och de var ändrat där med... Tala om snabbt! Så nu kan vi skicka in hindersprövningen =) Jag byter efternamn när vi kommer hem från resan i aug!

  • Alvsti­na
    Äldre 3 May 17:22
    #7

    Hej! Jag bor i Helsingborg och har aldrig med mig pass när jag åker till Danmark, vilket händer då och då. Det hade säkert gått bra i vilket fall.

    Själv åker jag till USA en månad efter bröllopet, men på skatteverket sa de att under högsäsong kan det ta upp till 8 veckor innan namnet ändras och då vi har behövt boka biljetterna redan, har jag också valt att göra som du. Jag byter när vi kommit hem.

  • ejonsa­r
    Äldre 4 May 10:42
    #8

    Alvstina; samma sits som du, vi reser till USA en månad efter bröllopet. Dock är alla papper inskickade redan, tror dock inte det spelar någon roll, så länge pass, biljetter och ESTA stämmer överens o har samma namn? Rätta mig gärna om jag har fel!
    För jag kommer resa på mitt gamla namn då jag även har giltigt ESTA sedan tidigare på det namnet.. Sen om mitt nya efternamn går igenom under tiden kommer ju inte jänkarna veta..

  • Alvsti­na
    Äldre 4 May 14:13
    #9

    ejonsar: Det har du ju rätt i. Spelar kanske ingen roll hur det är med folkbokföringen här hemma när man är där borta... :) i dunno... 

Svar på tråden Namnbyte och resa =)