• Äldre 21 Apr 09:35
    11429 visningar
    25 svar
    25
    11429

    Hortensia och pion

    Jag skall binda min egen bukett och har tänkt att ha hortensia och/eller pion. Någon som har kunskap om hållbarheten?

  • Svar på tråden Hortensia och pion
  • Äldre 22 Apr 06:37
    #1

    Någon måste väl ändå ha lite kunskap om detta....

  • Äldre 22 Apr 08:03
    #2

    Hejsan :) Har du tänkt plocka från trädgården eller köpa i butik ?:)

  • Äldre 22 Apr 18:19
    #3

    Finns blommorna tänkte jag plocka men om det är en nackdel betalar jag hellre

  • Äldre 22 Apr 19:46
    #4

    För hallbarhetens skull så skulle Jag köpa , de blommorna odlas på annat vis och har därför en betydligt längre hallbarhet än våra trädgårdsväxter. Tänk också på att pioner slår ut rätt fort i rumstemperatur så välj inte de allra största, ta gärna några i lite olika stadier , blir lite mer levande då tycker Jag :)

  • Äldre 22 Apr 21:45
    #5

    Tack! Du verkar ha koll på läget skall jag förvara buketten i kylen över natten eller blir det för kallt för dem? Tänkte rosor och eventuellt nejlikor också.

  • Äldre 22 Apr 22:00
    #6

    De var så lite :) ja Jag jobbar som florist:) De går alldeles utmärkt , temperaturen i en vanlig hushållakyl är ung desamma som i våra butikskylar så de blir superbra :D långa fina snitt och ljummet vatten och sedan kyl :) kan nog bli superfint :D så glad Jag blir av att någon Vill ha nejlikor , så många som tycker illa om dem . Men Jag tycker dem är superfina i ex brudbuketter :) Vad har du tänkt för färg ?:)

  • Tiotio­tio
    Äldre 22 Apr 22:21
    #7

    Åh, vilken härlig tråd. Jag tänkte också binda själv. Tänkte ha pioner, ranunkler och så ev några nejlikor. Jag funderar på att hålla mig kring ljusa färger, som gräddvit/ljusrosa. Har ni några tips om något grönt fint som kan tänkas passa i en sådan bukett?

    Bra tips om det där med kylskåpet, det tänkte jag inte på.
    Tack!

  • Äldre 22 Apr 22:28
    #8

    En sak som jag tycker är väldigt fint till romantiska pastell buketter är eucalyptus. De är ju visserligen inte grönt direkt :P men tycker att de passar fint i färg till :)

    här kommer två exempel :)




    Vet inte om de var de du tänkt dig :)
  • Äldre 22 Apr 22:41
    #9

    Tack! Jag har tänkt mig vit/ creme eller vit/lime. Får se vad det blir i slut ändan

  • Äldre 22 Apr 22:42
    #10

    Min farmor och farfar hade "bara" nejlikor i sin bukett så är lite därifrån jag fått det tror jag

Svar på tråden Hortensia och pion