• Äldre 20 Apr 08:26
    8308 visningar
    7 svar
    7
    8308

    Namnteckning när man har två namn..

    Vi gifte oss för ett par veckor sedan och jag håller fortfarande på och vänjer mig vid mitt nya efternamn. 
    Jag tog mitt gamla som mellannamn och min mans namn som efternamn. Jag vill ha kvar mitt eget namn för att mina barn och jag ska heta lika på pappret. (de har mitt och sin pappas efternamn och pappan är alltså inte den man jag är gift med)
    Hursomhelst så blir mitt nya namn med mellannamn väldigt långt. I jobbsammanhang vill jag gärna ha mitt gamla och nya namn för att jag har en stor kundstock som ofta mailar/ringer och känner igen mig vid mitt gamla namn. Det känns lite som att min identitet på jobbet skulle försvinna om jag inte hade gamla namnet synligt.

    Men i övrigt så tycker jag att namnet är väldigt långt, så jag funderar på om jag kan börjar skriva mitt mellannamn (mitt gamla namn alltså) med bara första bokstaven? så det blir typ

    "Förnamn X Efternamn" 

     Ser det dumt om jag har så på tex forum som facebook. Jag tycker personligen att det inte ser så tokigt ut men tänkte om det ser fånigt ut att skriva så? Så inte folk får för sig att jag vill låta lite förmer eller så, haha *vet inte om jag överanalyserar det här*  

  • Svar på tråden Namnteckning när man har två namn..
  • MTB
    Äldre 20 Apr 09:00
    #1

    Jag jobbar inom vården och har funderat lite med det där med två efternamn. Vilket är det osm är mellannamn?
    För jag orkar oftast inte ropa ut hela namnet tex: Lisa Olsson Persson, utan det blir Lisa Olsson välkommen in. 

  • afture­lding
    Äldre 20 Apr 09:02
    #2

    Nejdå, så kan du absolut skriva det. Jag började skriva ut mitt mellannamn, antingen helt eller med bara Z, efter att min mormor gick bort (det är hennes förnamn). Jag tycker det ser fint ut och min mormor är värd att hedras på det viset. Det är dock ett ganska kort namn, så på forum osv skriver jag ut hela, men i formella namnteckningar skriver jag bara initialen :)

  • Äldre 20 Apr 09:02
    #3

    Jag funderar ungefär på samma sätt som dig men inte kommit fram till något svar..... Jätte svårt! Frågan är hur många som kommer ihåg dig om det bara är första bokstaven du använder. Jag har ett ganska ovanligt efternamn nu så därför jag vill behålla mitt så jag kommer använda båda hela namnen även om det blir ganska långt.

  • Äldre 20 Apr 09:26
    #4

    Det är det namnet som står sist som är efternamn. Det andra är ett mellannamn. Man kan alltså välja att skriva båda eller att bara använda efternamnet.

  • Äldre 20 Apr 09:31
    #5

    Jag har gjort exakt likadant som du med mina namn. På fb har jag bara första bokstaven på mellannamnet. Har nu varit gift i 2,5 år och börjar vänja mej vid mitt nya efternamn! Ibland skriver jag alla tre men ibland bara det nya!


  • Grodpr­insens brud
    Äldre 20 Apr 11:13
    #6

    Jag har samma dilemma. Jag har en "jobbidentitet" som bara blir starkare med åren. Jag har ett namn som är lätt att komma ihåg och alltså inget -sonnamn. Min blivande heter just detta även om det inte är ett av de vanligaste. Mitt nman är ett soldatnamn som går tillbaks flera generationer.Min sambo har inte samma problematik med detta då han jobbar på verkstad och har ett namn som går tillbaks till hans far som heter sin pappas förnamn+ -son dvs namnet är grundat på sambons farfars förnamn men det har en personlig kopling för sambon.. Vi kommer inte riktigt fram till hur vi ska göra och jag kommer aldrig ihåg reglerna... Om vi väljer mitt efternamn som efternamn, får vi då båda ha hans namn som mellannamn? Alltså Förnamn -son soldatnamn =)


  • Äldre 20 Apr 12:00
    #7
    Grodprinsens brud skrev 2013-04-20 11:13:56 följande:
    Jag har samma dilemma. Jag har en "jobbidentitet" som bara blir starkare med åren. Jag har ett namn som är lätt att komma ihåg och alltså inget -sonnamn. Min blivande heter just detta även om det inte är ett av de vanligaste. Mitt nman är ett soldatnamn som går tillbaks flera generationer.Min sambo har inte samma problematik med detta då han jobbar på verkstad och har ett namn som går tillbaks till hans far som heter sin pappas förnamn+ -son dvs namnet är grundat på sambons farfars förnamn men det har en personlig kopling för sambon.. Vi kommer inte riktigt fram till hur vi ska göra och jag kommer aldrig ihåg reglerna... Om vi väljer mitt efternamn som efternamn, får vi då båda ha hans namn som mellannamn? Alltså Förnamn -son soldatnamn =)
    osäker på exakt hur man gör, men det är nog några vändor om ni ska få heta samma sak :) har för mig att ni får byta flera gånger och traggla , men att det går. :) 

    Nej det skulle kännas jättekonstigt om min jobbidentitet försvann. Det är liksom "jag". Så jag har samma epost som tidigare, heter exakt  samma som tidigare på vår webb och i företagspresentation och videos som jag har ställt upp på sedan tidigare.
    Däremot skriver jag båda namnen i mailsignaturen.

    Och för barnens skull och min egen så vill jag känna samhörighet på så sätt att vi heter lika. de har mitt gamla namn som mellannamn och nu är ju det även mitt mellannamn. Sen har de sin pappas efternamn och jag har min mans efternamn. Så det ser ut som att vi heter lika, men egentligen är det ju olika efternamn.

    Sen är det ju väldigt  ovant att ha nytt namn måste jag ju säga. Vet inte riktigt hur jag ska presentera mig.Varje gång jag ska presentera mig utanför jobbet så blir det mest att jag svamlar fram någon skum ordning på namnen, haha. Antar att det ger sig snart.. bara jag kan vänja mig vid vad jag heter numer 
Svar på tråden Namnteckning när man har två namn..