• Hotlen­a
    Äldre 13 Apr 20:34
    4903 visningar
    8 svar
    8
    4903

    Sås till buffé?

    Hur tusan ska man göra med sås när man har buffé för 75 personer? Vi har fläskfilé, kycklingfilé och lax som köttalternativ. Potatissallad och potatisgratäng bland annat som tillbehör. Vi hade gärna vilja ha någon varm sås men hur ska man göra? Det blir ju enorma mängder sås om det ska räcka till alla! Köpa färdig kall sås (typ rydbergs bearnaise) känns dyrt då det ju också behövs stora mängder och alla gillar ju inte bea så det känns inte som om det räcker med ett alternativ... hur har ni andra som har buffé? Hjälp snälla!

  • Svar på tråden Sås till buffé?
  • Pillan
    Äldre 13 Apr 20:51
    #1

    Du skriver att ni vill ha varm sås och det har jag inte något bra förslag på. Men vi ska också ha buffé för 75 personer. Kommer ha fläskfilé, lax, kycklingpaj, pastasallad, potatis och lite andra tillbehör. Till detta kommer vi ha paresanostcreme (kesella, philadelphiaost, parmesanost) och kall basilikasås (Philadelphia, basilika, gräslök, vitlök och cremefraiche).

  • Hotlen­a
    Äldre 15 Apr 21:29
    #2

    Jag tänker lite att om man gör iordning såsen innan och värmer i micron eftersom. Det kanske kunde funka? Har en jättegod enkel whiskeysås som man kanske skulle kunna ha. Men den måste ju vara varm och hållas varm...

  • Pillan
    Äldre 15 Apr 21:46
    #3

    Tror du inte den blir godare om man värmer på den på spisen? Kan du inte ha sånna underlägg som man värmer i micron för att hjälpa till att hålla värmen?

  • Äldre 15 Apr 22:28
    #4

    Om jag vore du hade jag haft kalla såses ist. Lite olika kalla röror. Det kan ni ju enkelt göra hemma själva. Tex fetasost-röra www.kokaihop.se/recept/fetaostrora, kall bea www.recepten.se/recept/kall_beearnaisesaas.html och chutney sås www.norrmejerier.se/recept/mango-chutney-sas


  • Äldre 15 Apr 22:35
    #5

    Jag röstar på kalla röror om ni nu måste ha något till. Sås är väldigt känsligt.

  • Äldre 16 Apr 00:52
    #6

    Man kan ju hyra värmebläck?
    Vi kommer köpa en bearnaise från en restaurang, kanske rödvinssås också. Göra någon creme (likt parmesancremen som beskrevs ovan). Alla kanske inte gillar det, men så är det.  

  • Äldre 16 Apr 06:38
    #7

    Det finns såstermosar som du kan hälla upp såsen i.


     


     


     

  • Maria7­6
    Äldre 19 Apr 09:57
    #8

    Pepparsås passar både till kött och kyckling. Bas med smör och vetemjöl, kalvfond, grädde och peppar.... Sjuda ett tag då pepparsmaken blir starkare ju längre den kokar. Lätt att göra och jättegott! :)

Svar på tråden Sås till buffé?