• Katjak­nas
    Äldre 13 Apr 19:03
    7038 visningar
    4 svar
    4
    7038

    Libanesisk och finsk blomma

    Undrar om någon kan hjälpa mig, jag har nämligen funderat på att göra en väldigt personlig blombukett och då jag är halvlibanes/halvfinsk så vore det såå roligt att ha libanesiska och finska blommor i min bukett men när jag googlar på det så hittar jag ingen typisk blomma för de 2 länderna...Är det någon som vet om det finns någon nationalblomma för Libanon och Finland eller åtminstone någon väldigt typisk blomma för länderna?Tack på förhand!!   

  • Svar på tråden Libanesisk och finsk blomma
  • Elaine­W
    Äldre 13 Apr 21:21
    #1

    Liljekonvalj. Den underbara vita lilla skapelsen. Det är Finlands nationalblomma.

  • Katjak­nas
    Äldre 14 Apr 11:25
    #2

    Okey, att jag inte visste det?! Tack:)

  • Äldre 14 Apr 11:38
    #3

    Visst är det ett Cederträd som är på Libanons flagga? Jag tänker att du kanske på något sätt kan få in det i buketten. Någon kvist eller sådär. Annars kanske en typ servettring i cederträ att ha runt stjälkarna eller något.

    Hittade den här sidan yallatilllibanon.org/ På bilderna där ska det tydligen vara några vanligt förekommande vilda blommor i Libanon. Det verkar vara någon hyacint, krokus, anemon, iris, salvia osv.

    Vet dock inte hur enkelt det är hitta vissa av blommorna här i Sverige, om det är någon speciell sort, och isåfall vid vilken årstid osv, men det går ju att ta med lite bilder och namn till en florist, så kan du nog få hjälp att hitta liknande blommor om inte annat.


  • Katjak­nas
    Äldre 14 Apr 12:02
    #4

    Ja precis... Jag kikade just på den möjligheten att ta någon kvist eller så från ett Cederträd men sidan du skickade var ju jätte bra så där kanske jag hittar en blomma istället, tusen tack:)Absolut, så får jag göra i så fall, ta en bild till en florist och se om dom kan hjälpa mig där!? 

Svar på tråden Libanesisk och finsk blomma