• Äldre 10 Apr 19:52
    3800 visningar
    14 svar
    14
    3800

    Vart resa över weekend?

    Vår första tanke var att åka till New York på bröllopsresa, och jag tänkte ge resan i morgongåva till min man.
    men så har han blivit delägare i ett företag vilket innebär att en hel del pengar skulle in i bolaget, vilket förstås är jättekul men vi har inte riktigt råd att göra en så dyr resa just nu.

    så jag har inte sagt något om den resan utan behåller det för mig själv och ger den resan som överraskning vid 1-års dagen tänkte jag. Men iväg någonstans vill vi ju nu pch jag har en budget på max 10 000 för flyg o hotell. Så vart ska vi åka? :

    min man jobbar väldigt mycket så vi kan endast åka bort 4 dagar, helst 3. Jag funderade på Paris eller kanske Prag eller någon annan romantisk stad med mycket kultur, god mat och historia. vi är inte de som ligger i solstolarna utan de som går på museum eller sightseeing, äter god mat och kanske går på opera.

    snälla kom med förslag, vill så gärna överraska min man nu under maj eller juni.

  • Svar på tråden Vart resa över weekend?
  • Miss JH
    Äldre 10 Apr 19:57
    #1

    Vi kommer åka till Budapest på vår bröllopsresa. Tors-sön. Vi kommer bo på lyxhotell med utsikt över Donau. Budapest har historia, kultur, god mat och där är billigt. Vi betalar inte ens 10000 för den resan och då ingår frukostbuffé och flyg, försäkringar och avbeställningsskydd.

  • Äldre 10 Apr 20:21
    #2

    vi ska åka direkt efter vår vigsel,,just nu funderar vi på Krakow, Prag, Warzvawa, Riga. Nu åker ju vi i februari.. När tänkte ni åka? Kan ju styra lite vad man kan tipsa omGlad

  • Alvsti­na
    Äldre 10 Apr 20:33
    #3

    Jag har varit i både Budapest och Prag. Fantastiska städer båda två, men ska jag åka tillbaka till någon så blir det Prag jag väljer.

  • emoem
    Äldre 10 Apr 20:40
    #4

    Jag rekommenderar verkligen Prag! Supermysig stad och det är inte svårt att hitta billiga och lyxiga hotell där.

  • amerik­a
    Äldre 10 Apr 20:43
    #5

    Prag är fantastiskt vackert men jag slår även ett slag för Rom, speciellt nu på våren. Åh, va mysigt ni kommer att få, oavsett vart ni åker!!

  • amerik­a
    Äldre 10 Apr 20:44
    #6
    amerika skrev 2013-04-10 20:43:47 följande:
    Prag är fantastiskt vackert men jag slår även ett slag för Rom, speciellt nu på våren. Åh, va mysigt ni kommer att få, oavsett vart ni åker!!
    Eller Milano, såklart, hur kunde jag missa det!! La Scala - vilken dröm!!
  • Kroati­en2013
    Äldre 11 Apr 00:22
    #7

    Dublin, Paris eller London kommer det bli för vår del.

  • Äldre 11 Apr 07:31
    #8

    Tack för alla bra tips, måste kika runt lite på dessa :)

    Budapest kanske inte är så dumt. Eller Prag. Det är väl billigare att leva där antar jag än i Paris. (mat, dryck mm) 

    Jo min tanke är att kunna åka runt slutet på maj eller i början på juni. Tex sista helgen i maj.

     

  • Äldre 11 Apr 08:10
    #9

    Vi kommer åka till paris på en minismekmånad i fyra dagar och sen åker vi till egypten i januari februari nån gång. 

  • Äldre 11 Apr 10:53
    #10

    Åh så svårt. Har kikat runt lite nu och antingen får vi ett helt ok hotell med ganska smårum ( de är ju i regel rätt små i paris om jag förstått det rätt) eller så får vi ett 5 stjärnigt hotell i Budapest. 

    Paris har visserligen min man varit i en gång, även om det var länge sedan och det vore ju underbart att åka dit och se Eiffeltornet och triumfbågen mm.
    Å andra sidan får jag för pengarna inkludert ett spa-paket om jag väljer Budapest.

    Hur hade ni gjort?  

  • Äldre 11 Apr 15:08
    #11

    Jag hade åkt till Rom, en fantastisk stad. Så himla mer romantisk än Paris.

  • Akjson
    Äldre 11 Apr 15:22
    #12

    Vi åker till Nice. Gifter oss 15/6 åker till arlanda kvällen efter och flyger iväg 3 nätter på måndag morgon. Ska bo på fint hotell med egen strand och pool men ligger ändå på strandpromenaden så att vi kan strosa runt och dricka goda drinkar. Jag var inne på Rom och Barcelona men valet föll på Nice för att det passade bra med flyg.....Jag tror man är så trött och sliten, men glad, så jag ville ha ett hotell där man kan ligga och sola/bada om man inte orkar annat...

  • Alvsti­na
    Äldre 11 Apr 19:51
    #13

    Om ni väljer Budapest, är mitt tips att besöka grottorna under staden. Caving var det absolut roligaste vi gjorde under hela veckan som vi var där i somras. Titta på deras hemsida. Det var riktigt häftigt, men man får inte ha klaustrofobi... :)

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 11 Apr 20:17
    #14

    Absolut Paris!!! Jag och sambon var där i höstas. Så härligt! Och man behövde inte vara orolig för att de skulle surna till över bristande franskakunskaper som man alltid hört, alla var jättetrevliga trots vår engelska! Ett tips är att äta på pizzeria Oskian och dela en flaska vin.... Bättre finns nog inte i VÄRLDEN... Eller sitta på restaurangen Pain, Vin et Fromage och dela en ostfondue med charktallrik över en... hmm... flaska vin =) Liten härligt ställe men alltid knökfullt. Fördelen är att de talar bra engelska samt tar emot bordsbokning via mail så man kan fixa det hemifrån! 
    Men ska ni till Paris på en weekend så skippa att gå in på turistattraktionerna.. Jag och sambon strosade runt hela Paris på en dag.. Då passerade vi de största ställena som Notre Dame, Eiffeltornet, Louvren och Trimufbågen.. Det var lagom på en söndag eftersom bara de dyra affärerna runt Champs Elyssee som har öppet då. Trevlig förnstershopping =) Vi passade på att ta en fika på Starbucks i studentkvarteren nära Eiffeltornet. Inte lika dyrt som precis invid tornet... 

    Riktigt bra promenadstad!  

    Vill ni ha lite mer organiserad weekendresa så vet jag att Ving arrangerar till flera olika storstäder. Där kan man ju också välja olika prisläge..  


Svar på tråden Vart resa över weekend?