• Plätti­s
    Äldre 9 Apr 18:02
    78582 visningar
    592 svar
    592
    78582

    Augusti 2014!

    Hej! 
    Jag har suttit ganska länge och väntat på att någon ska starta en tråd för bröllop i augusti 2014, men nu kunde jag inte vänta längre utan gjorde det själv! 

    När och var ska ni gifta er? Hur har ni tänkt? Hur långt har ni planerat? Kyrkligt eller borgerligt? Stort eller litet? Jag är nyfiken!

  • Svar på tråden Augusti 2014!
  • Äldre 15 Jul 18:21
    72kaffe skrev 2014-07-15 07:19:37 följande:

    Vi blir ca 30 st. En gäst är gluten o laktosintolerant, jag o en gäst till är vegetarianer. Vi gifter oss i kyrkan kl.12 sen blir det buffé (lunch) och kaffe o tårta hemma hos oss i trädgården (i partytält). Vi har nog inget tema..


    Vill ni ha kallt eller varm mat? 
    Jag är gluten och laktosintolerant och vet att jag brukar bli nervös när det kommer till buffeér då det kan bli "kontaminerat" från andra grejer i ens mat. Så antingen gör ni allt utan gluten och laktos eller så gör en egen maträtt till den personen som får ligga inplastat tills hen ska ha det :) Uppskattas något otroligt när någon tänkt på sådant! 

    Vill du ha vegetariskt till alla eller med kött? 
    Man skulle ju kunna göra en superenkel potatiskompott med färskpotatis i ugn, lite "rostad" i olja och salt och lite örter på för att det ska se fint ut. Sen rökt fisk, ex lax! Citron samt sallad till. Det är oftast bra för allergiker och intoleranta också :) 

    Annars kan du göra en god potatissallad med färskpotatis, creme fraiché, rödlök sen kallskuret till, typ rostbiff och liknande. Med mycket färska grönsaker för att få fin färg och bra komplement till maten! Och vitlöksbröd för de som kan äta det (Fast då är det viktigt att det står en bit ifrån den övriga maten så det inte hamnar smulor bland den vanliga maten, för glutenintoleransens skull. 
  • sha
    Äldre 15 Jul 21:36
    angelica aspegren skrev 2014-07-15 15:54:54 följande:

    Sha, tack vad skönt att höra :)

    Oj vad duktiga ni är. Sjukt bra jobbat att få ihop det så snabbt!

    Jag har bara precis tittat på vårt sen ringde jag mamma och sa "hjälp, jag kan inte detta själv" så vi ska göra det tillsammans i nästa vecka tror jag.

    Ja jag provade min ring förra veckan och den passar perfekt :) Ja, det kommer verkligen kännas tomt utan en ring på fingret! haha

    Så duktigt av dig att sy påsarna! Kanon bra jobbat!


    Ja men lika bra att inte tänka för mycket, haha! Vi tänkte först inte sätta par i närheten av varandra men sen gjorde vi det ändå, och det kändes lättare att göra placeringen då. För då hade man i alla fall sin partner i närheten om man hamnade bland massa annat folk man inte känner. Och de singlar som kommer satte vi såklart i närheten av en kompis till dem:)

    Men skönt att ta hjälp av någon mer utomstående än att bara göra det med sin partner.

    Jag har en overlock så det gick faktiskt väldigt smidigt att sy påsarna, annars hade jag aldrig orkat;)
  • sha
    Äldre 15 Jul 21:40
    AnnsiA skrev 2014-07-15 18:21:19 följande:
    Vill ni ha kallt eller varm mat? 
    Jag är gluten och laktosintolerant och vet att jag brukar bli nervös när det kommer till buffeér då det kan bli "kontaminerat" från andra grejer i ens mat. Så antingen gör ni allt utan gluten och laktos eller så gör en egen maträtt till den personen som får ligga inplastat tills hen ska ha det :) Uppskattas något otroligt när någon tänkt på sådant! 

    Vill du ha vegetariskt till alla eller med kött? 
    Man skulle ju kunna göra en superenkel potatiskompott med färskpotatis i ugn, lite "rostad" i olja och salt och lite örter på för att det ska se fint ut. Sen rökt fisk, ex lax! Citron samt sallad till. Det är oftast bra för allergiker och intoleranta också :) 

    Annars kan du göra en god potatissallad med färskpotatis, creme fraiché, rödlök sen kallskuret till, typ rostbiff och liknande. Med mycket färska grönsaker för att få fin färg och bra komplement till maten! Och vitlöksbröd för de som kan äta det (Fast då är det viktigt att det står en bit ifrån den övriga maten så det inte hamnar smulor bland den vanliga maten, för glutenintoleransens skull. 

    Jag är också glutenintollerant och jag HATAR när brödet står först så det ska smulas över allt annat, haha!


    72kaffe skrev 2014-07-15 07:19:37 följande:

    Vi blir ca 30 st. En gäst är gluten o laktosintolerant, jag o en gäst till är vegetarianer. Vi gifter oss i kyrkan kl.12 sen blir det buffé (lunch) och kaffe o tårta hemma hos oss i trädgården (i partytält). Vi har nog inget tema..


    En annan sak från folk som äter specialkost uppskattar är om ALLT på buffén är uppmärkt vad man tål och inte. Så behöver man inte känna sig som en jobbig människa och fråga;)


     


    Annars tycker jag AnnsiA kommit med bra förslag på buffémat. NÄr man har buffé ska man sätta den "billigaste" maten först och avsluta med dyrare grejer, för man tar alltid mest i början. Så börja med tex vanlig sallad, potatissallad, frukt och sen avsluta med eventuellt kött eller fisk (eller vegetariskt alternativ som jag inte har alls koll på :) )
  • Äldre 15 Jul 22:11

    Tack för alla tips! Hade helst tänkt servera kall mat med både kött o vegetariska inslag

  • Äldre 25 Jul 12:12

    Vips så är det bara två veckor kvar! Hur går det för er som gifter er redan nästa helg? Läget "under kontroll"?

    Igår efter jobbet mötte jag upp mina bästa väninnor och gick loss på sminkavdelningen på åhlens. 1500 kr fattigare kom jag ut med allt jag behöver till en fin make up. Dessutom hade personalen så lite att göra så jag fick en snabbkurs i att lägga fin ögonskugga. Tack och bock! Börjar bli svårt att fokusera på jobbet nu sista veckorna. Tankarna fladdar iväg och jag gör massa mentala to-do listor.

  • angeli­ca aspegr­en
    Äldre 25 Jul 13:46
    Hanana - Jag är precis som dig. Jag gifter mig om ca 2 veckor och jag sitter och pysslar och skriver listor och annat på jobb. (Tur att vi har det så lugnt under sommaren). Börjar bli riktigt nervös nu.

    Jag blev klar med festprogrammet på svenska igår så nu har jag bara det engelska kvar.

    Är det någon som blivit hippad än??
  • Äldre 25 Jul 15:37

    Ett hett tips är att vill man ha något gjort, så får man göra det själv! Lita inte på NÅGON! 
    Har ett rent h-e med planerandet för att ingen gjort det de skulle, mycket står nu fortfarande ofärdigt och jag har börjat riva i det som skulle ordnas av andra vilket är i senaste laget då bröllopet är om en månad! 

    Jag tycker ni alla verkar vara duktiga som fixar och gör saker själva, det är bästa sättet :) 
    Snart är det vår månad allihopa, hoppas allt blir som alla tänkt sig :) 

  • Äldre 25 Jul 17:26

    Jag har haft min hippa, men det var nästan en månad sen. Tror de ville passa på innan alla åkte på semester! ????

    Bara två veckor kvar här med och jag förstår vad ni menar med listor. Vi har gjort körscheman för dagarna innan bröllopet och bröllopsdagen. Toastmaster är inblandad så han har kollen på allt eftersom vi bara ska njuta!

    AnnsiA förstår vad du menar att det är göra allt själv med program, bordsplaceringarna och trycksaker. Finns väl något uttryck att man reder sig bäst själv eller vill man ha något gjort får man göra det själv. Trist att det blir så! Vill ju att alla ska fokusera på sin egna stora dag, men många är nog för fokuserade på sitt egna liv och förstår inte hur stor dag detta är för en!! Hoppas du hinner klart!

  • sha
    Äldre 7 Aug 12:57

    Hur går det för er alla augustibrudar?:)


    Några av er som gifte er förra helgen kanske?


     


    Vi ska gifta oss nu på lördag och det känns som vi har läget under kontroll, en del småfix kvar!


    OCH jag börjar bli så sjukt nervös för vigseln, haha. Jag kan inte prata inför folk för jag bara stakar mig och får hjärtklappning och  nu ska jag stå framför 80 pers och säga löftena. Hua! Men det ska nog gå bra ;)

  • Plätti­s
    Äldre 7 Aug 13:11
    sha skrev 2014-08-07 12:57:06 följande:

    OCH jag börjar bli så sjukt nervös för vigseln, haha. Jag kan inte prata inför folk för jag bara stakar mig och får hjärtklappning och  nu ska jag stå framför 80 pers och säga löftena. Hua! Men det ska nog gå bra ;)


    Hade vi haft kvar vårt ursprungliga datum hade vi gift oss i lördags, så den dagen passerade med en liten gnutta vemod. 

    När min kusin gifte sig för fem år sedan grät hon så fruktansvärt när hon stod framme vid prästen med sin blivande. Allt hon fick fram var "Jag kan inte" och den blivande maken såg ut som att han skulle svimma. Det löste sig ändå, de lyckades byta löften och har idag världens två finaste barn! Och de kan skratta åt det i efterhand
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • sha
    Äldre 8 Aug 22:09
    Plättis skrev 2014-08-07 13:11:17 följande:
    Hade vi haft kvar vårt ursprungliga datum hade vi gift oss i lördags, så den dagen passerade med en liten gnutta vemod. 

    När min kusin gifte sig för fem år sedan grät hon så fruktansvärt när hon stod framme vid prästen med sin blivande. Allt hon fick fram var "Jag kan inte" och den blivande maken såg ut som att han skulle svimma. Det löste sig ändå, de lyckades byta löften och har idag världens två finaste barn! Och de kan skratta åt det i efterhand

    Åh, det förstår jag kändes lite trist:( Jag har säkert frågat förr men glömt, hehe. Har ni bestämt nåt nytt datum?:)

    Haha, skönt att höra att det är andra som inte fått fram ett ljud där framme först, men ändå lyckats bli gift;)


    Imorgon smäller det för oss så nu är det dags att hoppa ner i sängen:)

  • Plätti­s
    Äldre 8 Aug 23:00

    Åh, lycka till imorgon!! :D

    Nej, vi har inte bestämt datum än. Men resten börjar falla på plats, upplägget är vi överens om och vid tillfälle ska vi åka och kolla lokaler också. Det är lite knepigt när vi har helt olika arbetstider bara :/


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Augusti 2014!