• Plätti­s
    Äldre 9 Apr 18:02
    78593 visningar
    592 svar
    592
    78593

    Augusti 2014!

    Hej! 
    Jag har suttit ganska länge och väntat på att någon ska starta en tråd för bröllop i augusti 2014, men nu kunde jag inte vänta längre utan gjorde det själv! 

    När och var ska ni gifta er? Hur har ni tänkt? Hur långt har ni planerat? Kyrkligt eller borgerligt? Stort eller litet? Jag är nyfiken!

  • Svar på tråden Augusti 2014!
  • Äldre 21 Oct 21:59

    Nu har vi bokat fotograf! Blir en halvdagsfotografering med porträttfoto, vigsel, mingel på festplatsen och gruppfoto på gästerna. Bra pris fick vi också då fotografen är god vän med blivandes bror. Känns häftigt att boka saker!


    Har också mer eller mindre skrivit klart inbjudningskorten, men jag lär väl hinna byta typsnitt och formulera om dem ett antal gånger till innan det är dags att skriva ut pyssla ihop dem ;)

  • Äldre 22 Oct 07:53
    Ekorren skrev 2013-10-21 21:59:44 följande:

    Nu har vi bokat fotograf! Blir en halvdagsfotografering med porträttfoto, vigsel, mingel på festplatsen och gruppfoto på gästerna. Bra pris fick vi också då fotografen är god vän med blivandes bror. Känns häftigt att boka saker!


    Har också mer eller mindre skrivit klart inbjudningskorten, men jag lär väl hinna byta typsnitt och formulera om dem ett antal gånger till innan det är dags att skriva ut pyssla ihop dem ;)


     


     


    Ja, ,man kanske ska börja fila på inbjudningarna. Vi ska skicka ut save the dates, och kommer skicka inbjudningarna kanske april? Men bra att börja sammanfatta vilken info som ska ut till gästerna.

  • Äldre 22 Oct 09:38

    Här är ytterligare en augustibrud. 9/8 närmare bestämt. Det kommer att vara en borgerlig vigsel i trädgården på släktgården i Dalarna (vi bor annars i stockholm) med fest i en bystuga med utsikt över hela Siljan.


    Budgeten ligger på 50 000 kr för ca 75 gäster men då är jag inte så mkt för tyll eller prinsessklänningar så brudklänningen blir ganska billig enkel vit cocktailklänning (under 2000 kr), lika så min ring då jag kommer att göra om min morfars gamla vigselring (känns underbart). Lokalen med full utrustning går bara på 1500 för hela helgen. Sen har vi massor av duktiga vänner som spelar och sjunger på vigseln, en kusin som är fotograf mm. Dessutom tycker jag det är hysteriskt roligt att planera och fixa och laga mat så det mesta gör vi själva.Känns enbart roligt!


    Färgerna kommer gå i aubergine, gammelrosa och vanilj, jag vill ha en bukett av nejlikor. Eftersom min sambo är från norraste norrland kommer maten att hämta inspirationen där.


    Muntligt save the date har gått ut och inbjudningarna går väl i slutet av januari/början av februari.

  • Äldre 24 Oct 09:53

    Icalundahl: Vi ska laga egen mat, med hjälp av familjen. Det blir älgkött till huvudrätt och mest troligt sik i någon form till förrätt. Tårta till efterrätt. Längre än så har vi inte kommit än :)

  • Äldre 24 Oct 10:06

    Kärleken: Ja det blir några omgångar vid datorn med inbjudningskorten. Det är bra att man kan lägga ifrån sig det och sen titta igen efter några veckor och upptäcka något som var felformulerat. Man vill ju ha så lite text som möjligt men ändå få med all info klart och tydligt :) Sen är jag lite av en perfektionist vad gäller texter, så jag lägger gärna tid på det. Jag är dessutom föräldraledig nu och ska börja jobba i januari så jag vill gärna ha det klart innan dess, tänkte skicka ut dem i början av februari tror jag. (Irriterar mig på att det inte går att göra radbrytningar eller citeringar med ipad. Morr.)

  • Äldre 24 Oct 13:34

    Vi gifter oss på Gotland den 30e augusti!! Har skickat ut Save-the-date och tänker skicka ut inbjudningskort efter nyår. Någon som har tips på Live band som är bra?? Vi vill ha något som evt kan sjunga något finstämt under vigseln men som oxå kan rocka loss på dansgolvet senare under kvällen :)

  • Äldre 31 Oct 19:43
    Ekorren skrev 2013-10-24 09:53:30 följande:
    Icalundahl: Vi ska laga egen mat, med hjälp av familjen. Det blir älgkött till huvudrätt och mest troligt sik i någon form till förrätt. Tårta till efterrätt. Längre än så har vi inte kommit än :)
    Mumsigt!
    Vi har lite funderingar men har inte spikat hela menyn än. Det är bestämt att det blir tre rätter och sedan tårta iaf. Den ska provsmakas vid jul. Det gäller att vara ute i god tid när man bor långt ifrån vigselplatsen.
     
  • Äldre 31 Oct 19:45

    Fråga till er som börjat skissa/fundera på bröllopsinbjudningar. 
    Hur ska man formulera sig kring detta när det gäller barnfritt bröllop?
    Vi har själva barn och mina syskonbarn kommer också att få vara med. Vi har valt att dra gränsen där.
    Alltså de barn som står familjen närmast är välkomna.
    Nu funderar vi om hur vi ska skriva ut detta på korten.
    Ska man "lulllulla" och skriva något gulligt eller ska man skriva rakt på sak?

     

  • Äldre 1 Nov 07:58
    Icalundahl skrev 2013-10-31 19:45:17 följande:
    Fråga till er som börjat skissa/fundera på bröllopsinbjudningar.
    Hur ska man formulera sig kring detta när det gäller barnfritt bröllop?
    Vi har själva barn och mina syskonbarn kommer också att få vara med. Vi har valt att dra gränsen där.
    Alltså de barn som står familjen närmast är välkomna.
    Nu funderar vi om hur vi ska skriva ut detta på korten.
    Ska man "lulllulla" och skriva något gulligt eller ska man skriva rakt på sak?
    Ja detta behöver vi med veta! Vi har inte många vänner som har barn, kanske två par av alla 60 personer, men jag tycker ändå det är bra att det står så alla vet vad de ska förvänta sig av "festen".
  • Plätti­s
    Äldre 1 Nov 09:22
    Icalundahl skrev 2013-10-31 19:45:17 följande:
    Fråga till er som börjat skissa/fundera på bröllopsinbjudningar. 
    Hur ska man formulera sig kring detta när det gäller barnfritt bröllop?
    Vi har själva barn och mina syskonbarn kommer också att få vara med. Vi har valt att dra gränsen där.
    Alltså de barn som står familjen närmast är välkomna.
    Nu funderar vi om hur vi ska skriva ut detta på korten.
    Ska man "lulllulla" och skriva något gulligt eller ska man skriva rakt på sak? 
    Det finns jättemånga trådar som handlar om det här, och trådar där det blivit galet och gästerna OSA:t att de tar med sig barnen för att man formulerat sig otydligt. 

    Jag jobbar med att skriva, och har klarspråk som specialområde. Principen är att skriva så att det inte kan misstolkas. 

    "Vi väljer att fira vårt bröllop endast med de barn som står oss närmast, alltså våra egna barn och våra syskonbarn." 

    Man behöver ju inte vara elak bara för att vara tydlig, men tänk på att om ni inte skriver exakt det ni vill kommer någon att ta med sig sina barn eftersom de tycker att de borde få vara där. Fundera över om det är okej att barnen är med på vigseln men inte på middagen eller om det ska vara barnfritt rakt igenom. Vigseln brukar i allmänhet vara öppen för alla, men det kan ju vara så att man ska vigas på festplatsen eller liknande. 

    Kom också ihåg att om någon ammar kan de inte lämna sitt barn hemma, då måste det få följa med. Alternativt stannar mamman (eller båda föräldrarna) hemma.  
Svar på tråden Augusti 2014!