• Plätti­s
    Äldre 9 Apr 18:02
    78591 visningar
    592 svar
    592
    78591

    Augusti 2014!

    Hej! 
    Jag har suttit ganska länge och väntat på att någon ska starta en tråd för bröllop i augusti 2014, men nu kunde jag inte vänta längre utan gjorde det själv! 

    När och var ska ni gifta er? Hur har ni tänkt? Hur långt har ni planerat? Kyrkligt eller borgerligt? Stort eller litet? Jag är nyfiken!

  • Svar på tråden Augusti 2014!
  • Liccan
    Äldre 1 Sep 10:54

    Hej allihopa! Har nu under veckan varit och tittat på kyrkan vi planerat att gifta oss i och den va helt underbar! Precis min och min sambos stil. Så den är bokad. Sen har vi även hunnit titta ut en lokal till festen som vi oxå har bokat.    Mindre än ett år kvar nu!

  • Äldre 4 Sep 20:50
    Plättis skrev 2013-08-20 17:15:11 följande:
    Hej och välkommen! 
    Det är väldigt olika hur långt alla kommit i planeringen hittills. Vissa är så gott som färdiga, andra har knappt börjat. Jag tycker själv att jag hör till den andra gruppen, men vi har bokat lokal och får hjälp med mat och tårta av familj och bekanta.
    Under sommaren har jag hittat den perfekta ringen och den perfekta klänningen, men de spräcker budgeten fullständigt, så jag vet inte om jag ska hoppas på rea eller börja om med letandet... 

    Det är många här på BT som beställer från Kina, vad jag förstått. Enkelt och billigt, men det är inte alltid det blir rätt. För mig är det viktigt att få prova och känna, jag har ingen aning om modeller eller tyger, vad som fungerar och inte, så jag kommer köpa i butik. Förhoppningsvis hittar jag "min" klänning som jag provat på rea och allt löser sig Solig 
    Ja, det är inte så lätt att vet hur man ska göra.. Vi har en ganska tajt budget och behöver därför hitta en ganska billig klänning.. Hade tänkt börja kolla lite mer i butik nu i vinter för att se lite vad det är för stil som passar ens figur (vill helst gå ner lite fler mammakilon) !
  • Äldre 4 Sep 20:54
    stephelf skrev 2013-08-22 17:54:25 följande:
    vilken UNDERBAR bukett! får man fråga vart du hittat den? blev helt förälskad!
    Hej! Kul att du också gillar den! Jag sökte på "broschbukett" på nätet och voila där ä den! Jag gillar den verkligen...Blir nog tyvärr hganska dyrt om man ska göra en sådan själv.. går ju åt en hel del broscher...
    Men kul ide om man inte är sådär jättemycket för blommor.. :) 
  • Äldre 4 Sep 21:30

    Ska också gifta mig den 9 augusti -14 med sambon som kommer från Skottland . Så nu är det bara att sätta igång att börja planera:). Inte kommit så långt med festhäftet och inbjudningskort. Men vi kanske kan bolla idéer ?

  • Plätti­s
    Äldre 5 Sep 12:55
    Mrs Russell skrev 2013-09-04 21:30:00 följande:
    Ska också gifta mig den 9 augusti -14 med sambon som kommer från Skottland . Så nu är det bara att sätta igång att börja planera:). Inte kommit så långt med festhäftet och inbjudningskort. Men vi kanske kan bolla idéer ?
    Välkommen! 
    Självklart går det bolla idéer om festhäften och allt möjligt annat. För oss lutar det mot att beställa färdiga från typ Calligraphen. Jag är verkligen ingen pysslig människa, så att göra allt själv skulle sluta i att vi struntar i hela grejen och går till stadshuset istället Tungan ute 
    Just nu väntar jag på besked om en jobbintervju eftersom jag är arbetslös. Behöver ett jobb för att kunna spara till bröllopet, så det står och faller lite med om jag får jobb nu. Min sambo har ett välbetalt jobb, men inte tillräckligt för att kunna betala för hela bröllopet själv. Särskilt inte när vi måste byta bil också...  
  • tropic­allime
    Äldre 5 Sep 19:10

    Längesen jag skrev i den här tråden nu, men det har inte hänt så mycket förrän den här veckan!

    Varit och hämtat ut vår pappersbeställning, så nu kan vi börja med inbjudningarna/vigselprogrammen/festhäftena när vi vill! 

    Och vi har ÄNTLIGEN valt festlokal efter att ha besökt vad som känns varenda en i Uppsala. Så nu är vårt bröllop inbokat på Eklundshof, slänger upp bilder på utsidan och matsalen bröllopsdukad. Vi får även nyttja en jättefin trädgård på baksidan och två salonger som inte finns på bild. Sjukt vackert och precis vad vi letat efter!




    Och på lördag ska jag iväg på första klänningsprovningen och nästa helg bär det av till Stockholm för nästa provning! Mycket nu!
  • Äldre 5 Sep 20:05
    tropicallime skrev 2013-09-05 19:10:55 följande:
    Längesen jag skrev i den här tråden nu, men det har inte hänt så mycket förrän den här veckan!

    Varit och hämtat ut vår pappersbeställning, så nu kan vi börja med inbjudningarna/vigselprogrammen/festhäftena när vi vill! 

    Och vi har ÄNTLIGEN valt festlokal efter att ha besökt vad som känns varenda en i Uppsala. Så nu är vårt bröllop inbokat på Eklundshof, slänger upp bilder på utsidan och matsalen bröllopsdukad. Vi får även nyttja en jättefin trädgård på baksidan och två salonger som inte finns på bild. Sjukt vackert och precis vad vi letat efter!



    Och på lördag ska jag iväg på första klänningsprovningen och nästa helg bär det av till Stockholm för nästa provning! Mycket nu!
    Oh så fint det ser ut!

    Vi har också bokat festlokal.
    Platsen heter Korrö och ligger ca 5 mil söder om Växjö i Småland. Korrö är en gammal hantverksby där det numera finns hotell, resturang och en liten lanthandel. Platsen ligger precis vid RonnebyÅ och man kan hyra kanot och paddla 10 mil om man vill. 
    Eftersom jag själv kommer bara ett stenkast ifrån Korrö kändes detta ställe helt perfekt för oss.


    Tärnklänningarna är nu också köpta! Hittade superfina på HM (av alla ställen) och bestämde oss direkt för att köpa dem - de var precis en den stil jag önskade och påminner om klänningen jag själv vill ha (har bara inte hittat just DEN än!)



    Något jag har ett litet dilemma över är vår gästlista.
    Jag har NOLL kontakt med nästan alla mina kusiner och farbröder, fastrar. Vi har inte träffats på flera år och jag skulle lätt kunna skita i att bjuda alla utan bara de jag faktiskt skulle vilja närvara.
    Jag har frågat min pappa om jag vill att jag bjuder alla och har sagt att jag kan göra det, för hans skull.
    Han säger att jag får göra som jag vill men att jag "måste förstå att det kommer sätta spår om de inte blir bjudna".
    Hur gör ni? Bjuder i hela släkten (även de ni knappt träffar) eller håller ni er till de som står er närmast?
    På min sambos sida är det bjuder vi alal då vi vet att det kommer bli ramaskrik om vi inte gör det!

    För min del tycker jag det är konstigt.. Om jag skulle bli bjuden till något jag absolut inte vill gå till eller om det är en person jag inte känner mig så nära till tackar jag nej..
    Men vet att min pappas släkt kommer att komma..
    Hängde ni med i problemet? :)
     
  • Äldre 5 Sep 20:40

    Icalundahl - Känner igen problemet helt klart. Vi kommer inte att bjuda  mina kusiner och deras föräldrar (visserligen bara typ 8 pers sammanlagt) eftersom vi absolut inte umgås över huvudtaget. Jag vet inte ens vad kusinernas barn och makar heter. Men på min killes sida kommer det bli stört omöjligt att inte bjuda hans kusiner med barn och deras odrägliga moder. Men det är bara att bita i det sura äpplet för min del där helt enkelt. Detsamma gäller det faktum att vi kommer att bli tvungna att bjuda allas barn bara för att det skulle bli så mycket tjafs annars.

  • Äldre 6 Sep 09:51

    Vi kommer inte att bjuda släkten utan bara de som vi normalt firar vid födelsedagar. För oss är det dock inget större bekymmer eftersom båda min försäldrar säger att vi absolut inte ska bjuda bara för att de är släkt och min blivande man har ingen släkt här.

    Däremot kan det kanske bli lite fel om man bjuder ena partnerns släkt trots att man inte vill men inte den andra partners släkt.  Jag hade nog gett efter för alla eller stått på mig och inte bjudit någon vi inte har kontakt med!

  • Plätti­s
    Äldre 6 Sep 10:42
    Icalundahl skrev 2013-09-05 20:05:17 följande:
    Något jag har ett litet dilemma över är vår gästlista.
    Jag har NOLL kontakt med nästan alla mina kusiner och farbröder, fastrar. Vi har inte träffats på flera år och jag skulle lätt kunna skita i att bjuda alla utan bara de jag faktiskt skulle vilja närvara.
    Jag har frågat min pappa om jag vill att jag bjuder alla och har sagt att jag kan göra det, för hans skull.
    Han säger att jag får göra som jag vill men att jag "måste förstå att det kommer sätta spår om de inte blir bjudna".
    Hur gör ni? Bjuder i hela släkten (även de ni knappt träffar) eller håller ni er till de som står er närmast?
    På min sambos sida är det bjuder vi alal då vi vet att det kommer bli ramaskrik om vi inte gör det!

    För min del tycker jag det är konstigt.. Om jag skulle bli bjuden till något jag absolut inte vill gå till eller om det är en person jag inte känner mig så nära till tackar jag nej..
    Men vet att min pappas släkt kommer att komma..
    Hängde ni med i problemet? :)
    När jag och min sambo diskuterade gästlista sa vi att vi skulle bjuda den släkt vi umgicks med. Vi har några väldigt nära vänner, och de kommer bjudas, men i övrigt blir det bara familj. Det visade sig att vi umgicks med hela vår släkt, men då har vi inte så många kusiner var heller. Det är en av mina kusiner som jag inte umgås med, men att bjuda alla hans syskon med partners och inte han, det kändes dumt. Då får han också en inbjudan. 
    Även mindre nära släktingar som vi umgås med kommer vi att bjuda. Totalt blir vi omkring 65-70 personer.

    Hur man ska välja vilka man bjuder är en väldigt vanlig diskussion här på BT, och det allra vanligaste rådet är att det är ER dag, gör som NI vill. Om ni inte vill ha hela tjocka släkten på plats, bjud bara dem ni vill ha där. Jag tror att oavsett hur man gör kommer någon att bli upprörd. Någon som tycker att den borde ha bjudits, oavsett om det är släkt eller vänner. 

    Vi kommer ha kuvertavgift, så antalet gäster vi kan ha beror egentligen bara på hur många som ryms i lokalen. Men jag vill ha ett lite mindre bröllop, och 65 var det minsta vi kunde få ihop när vi skrev "måste-listan" över vilka vi vill ha där Cool
Svar på tråden Augusti 2014!