• Plätti­s
    Äldre 9 Apr 18:02
    78693 visningar
    592 svar
    592
    78693

    Augusti 2014!

    Hej! 
    Jag har suttit ganska länge och väntat på att någon ska starta en tråd för bröllop i augusti 2014, men nu kunde jag inte vänta längre utan gjorde det själv! 

    När och var ska ni gifta er? Hur har ni tänkt? Hur långt har ni planerat? Kyrkligt eller borgerligt? Stort eller litet? Jag är nyfiken!

  • Svar på tråden Augusti 2014!
  • Äldre 20 Aug 18:35

    Jag och en kompis var och tittade på klänningar frtör en vecka sedan och då fastnade jag för klänningar från märket nixa fick reda på av hon som hade butiken att det är bra klänningar för att de är bland det billigaste märket på marknaden och de är lätta att både sy in och sy ut om det skulle behövas. Så mitt tipps är att leta upp en butik som har nixa klänningar.

  • Äldre 20 Aug 19:25

    Åh vad roligt med så många just 16 augusti Skrattande

    Angående hur långt vi har kommit så har vi bokat festlokal, ett höloft som är renoverat till en festvåning fast med höloftskänslan kvar (högt till tak, bjälkar i taket, trägolv etc) Glad De som har festlokalen har även en restaurang så vi kommer ha mat därifrån 995kr/kuvert för tre-rätters. De dukar med vita linnedukar och levande ljus och har vita stolsöverdrag. Så det enda vi tänkte dekorera med själva är blommor, ljusslingor och vimplar i taket, kanske även stolsband. Vi kommer även vigas vid lokalen (borgerligt), antingen utomhus under ett stort fint träd om vädret tillåter eller inne i lokalen.

    Jag har köpt både förlovningsring och vigselring från Rust jewlery i England och en 0,77 ct diamant är på väg hem till mig från Diamantia som ska fästas på förlovningsringen. Min sambo har beställt ring. Jag har köpt min brudklänning faktiskt redan förra veckan Oskyldig Hittade en säljare på Etsy (Muse clothing) som gör klänningar av vintage spetstyger och hon ska börja med min custom order nästa vecka så det tar ungefär 6 veckor tills jag får den. Också har jag beställt en fin liten väska från min favoritbutik Free people (USA).

    Det jag har kvar att göra som jag känner att jag borde göra ganska snart är att kolla om det går att boka vigselförrättare redan nu eller iaf ta reda på NÄR jag kan boka en. Och boka fotograf... Vill så gärna ha en fotograf som är med under hela dagen och även kan filma lite då och då och klippa ihop till en fin kortfilm, men det är lite svårt när man bor i Karlstad/Värmland tycks det...

    Vår budget är 100.000 exklusive resa (vi tänkte be om bidrag till bröllopsresan som bröllopspresent, det är inget konstigt i våra familjer) och vi tänkte bjuda runt 50 gäster.

  • Äldre 21 Aug 13:18

    Grattis till alla blivande augusti 2014 fruar! Jag hänger också på här!

    Min m2b friade i somras efter 4,5 år tillsammans. Så nu har vi börjat planera lite! Min m2b är från Australien så vi måste redan nu börja informera hans familj och vänner så dom får tid att planera in en eventuell resa till Sverige.


    Vi gifter oss den 9 augusti 2014 i Mölle Kapell (Norr om Helsingborg) och vi har bokat lokal, skrivit en preliminär gästlista, köpt ringar, bestämt ett färg tema och nu börjar jag spana in dekoration och klänning. Vill inte beställa över nätet utan jag kommer ta med min mamma, syster, bästa vän för att pröva lite klänningar- göra det till en mysig aktivitet ihop.  Dessutom vill min m2b inte se klänningen fören när vi möts vid altaret… 


    Jag vill inte ha en galet glamorös princess klänning, det är inte jag... Utan jag vill ha något lite mer enkelt.  Jag hittade en fin klänning från By Malina, dessutom till bra pris. Men man vill ju titta runt lite innan man bokar tid för att pröva… Är det någon annan som har några bra tips på fina lite enklare klänningar?   


    Förresten är det någon mer augusti brud som ska gifta sig med en engelsktalande? Hur ska ni isåfall göra med språket under vigseln? Troligtvis blir det främst engelska och lite svenska under vigseln och under själva festen får det nog bli vad det blir man kan ju inte styra gästernas tal.

    Ska bli kul att följa er augusti 2014 brudar! 
  • Plätti­s
    Äldre 21 Aug 17:50
    hjohanna skrev 2013-08-21 13:18:24 följande:

    Jag vill inte ha en galet glamorös princess klänning, det är inte jag... Utan jag vill ha något lite mer enkelt.  Jag hittade en fin klänning från By Malina, dessutom till bra pris. Men man vill ju titta runt lite innan man bokar tid för att pröva… Är det någon annan som har några bra tips på fina lite enklare klänningar? 


    Jag provade klänningar på Lilly i Stockholm när jag hade vägarna förbi. Ensam, eftersom min sambo vägrar se klänningen i förväg De har väldigt fina klänningar i olika utföranden. En del billiga, några lite dyrare. Den jag föll för kostar strax under 10 000, vilket är liiiiite mer än vad jag hade tänkt mig. I butiken och på nätet (lilly.nu) finns det modeller från 1 000 kr och uppåt. Dessutom är de brutalt trevliga, vilket de får massor av pluspoäng för!
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 22 Aug 16:43
    pinkflesh skrev 2013-08-20 19:25:19 följande:
     Också har jag beställt en fin liten väska från min favoritbutik Free people (USA).

    Det jag har kvar att göra som jag känner att jag borde göra ganska snart är att kolla om det går att boka vigselförrättare redan nu eller iaf ta reda på NÄR jag kan boka en.
    Har inte upptäck free people förrän nu - FAB! I like! Kommer spendera många timmar på den sidan...

    Angående vigselförrättare så har vi redan bokat och det gjorde vi för några månader sedan. Vi gifter oss i Ggb, vet ej om det gör skillnad men det var inga problem att boka i tid så att säga. Flört
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 22 Aug 16:51
    hjohanna skrev 2013-08-21 13:18:24 följande:
    Jag vill inte ha en galet glamorös princess klänning, det är inte jag... Utan jag vill ha något lite mer enkelt.  Jag hittade en fin klänning från By Malina, dessutom till bra pris. Men man vill ju titta runt lite innan man bokar tid för att pröva… Är det någon annan som har några bra tips på fina lite enklare klänningar?    Förresten är det någon mer augusti brud som ska gifta sig med en engelsktalande? Hur ska ni isåfall göra med språket under vigseln? Troligtvis blir det främst engelska och lite svenska under vigseln och under själva festen får det nog bli vad det blir man kan ju inte styra gästernas tal.

    Ska bli kul att följa er augusti 2014 brudar! 
    By Malina hade ju jättefina enkla klänningar! Kul! Jag gillar Jenny Packham och Claire Pattibone men det är en högre prisklass på dem tyvärr.... Guld i mun Men de är också mindre bakelse-prinsessiga.

    Vi kommer kanske ha en del engelskspråkiga gäster, men i så fall bara ett fåtal. Vi kommer nog tyvärr inte anpassa så mycket för dem, men hade jag varit i din situation hade jag gjort alla inbjudningar, program med mera i både svenska och engelska och sedan be gäster om att tal hålls på engelska om möjligt. Gammelfarmor kanske dock inte förstår så bra.... Den e lite svår. Obestämd
  • stephe­lf
    Äldre 22 Aug 17:54
    Icalundahl skrev 2013-08-20 15:06:48 följande:
    Hej alla!

    Här kommer en till brud som ska gifta sig i augusti 2014.
    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 7 år och har två barn tillsammans.
    Vi är bosatta i Södertälje men kommer gifta oss i min hemkyrka som ligger 3 mil söder om Växjö (småland) samt ha bröllopsfesten på Korrö hantverksby.
    Vi har satsat på att ha en litet "vintagetema" och försöker hålla det så lantligt och enkelt som möjligt men ändå med söta och roliga detaljer. Då jag älskar att pyssla, fixa och planera har jag svårt att stoppa ideèr utan tycker att idèbanken bara fylls på hela tiden! Kommer bli svårt att i slutändan bestämma mig för hur jag vill ha det. 
    Det stora hela är redan så gott som planerat. 

    Vi kommer bjuda ca 85 gäster och valt att bara bjuda barnen som står familjen närmast.
    Budgeten är 60.000 kr.  
    Vi har bestämt konditor som kommer göra vår tårta för ca 20/bit (beroende på mer exakt vad vi vill ha i den)
    Restaurangen på Korrö kommer stå för middagen (300 kr / kuvert)
    Vi har hyrt hela stället fre och lördag så alla långväga gäster kan om de vill sova där i två nätter. Hantverksbyn har ett hotell och vandrarhem som ligger precis i anslutning till logen där festen hålls så vi kommer alla ha nära till sängarna efter en lång natt!

    Hur långt har ni kommit med planeringen? många tycker jag är väldigt tidigt ute men jag ser det mer som att eftersom jag ska gifta mig på annan ort är det viktigt att vara ute i god tid.

    Detta med klänningen är dock ett stort hål! Ingen aning om vad jag vill ha för klänning och had einte tänkt att det skulle kosta mer än 4000 kr. Vill göra ha spets och inte axelbandslös. Funderat på att beställa klänning fån Kina men vet inte om jag vågar :)

    När det gäller buketten tycker jag denna är fin. En broschbukett! Tycker det passar mitt vintagetema men det är bara eb tanke, vet inte om jag ska fullfölja planen :)


    vilken UNDERBAR bukett! får man fråga vart du hittat den? blev helt förälskad!
  • Äldre 29 Aug 20:48

    Hej alla fina brudar!

    Är det någon här som funderat över musik till den stora dagen? Vad har ni tänkt er?  

  • Äldre 30 Aug 17:00

    Hallå! 
    Här hoppar jag också in!!

    Vi kommer att gifta oss den 16 augusti (som så många andra i tråden! ;)

    Vi har bokat Solna kyrka, präst och festlokal i Vasastan med mycket bra priser. Vi har satt en budget på max 100.000 och räknar med att bjuda ca 70 gäster.

    Vi kommer att önska oss pengar istället för presenter så att vi kan ta med lille sonen på en resa nästa vinter =D 

     

  • Äldre 30 Aug 18:43
    SandraElisabet skrev 2013-08-22 16:43:33 följande:
    Har inte upptäck free people förrän nu - FAB! I like! Kommer spendera många timmar på den sidan...

    Angående vigselförrättare så har vi redan bokat och det gjorde vi för några månader sedan. Vi gifter oss i Ggb, vet ej om det gör skillnad men det var inga problem att boka i tid så att säga. Flört
    Ja den sidan kan man spendera många timmar framför! Tyvärr blir det ju så dyrt i och med att det är från USA, men jag har köpt från dem några gånger över nätet och i deras butik i LA och kläderna är verkligen av bra kvalité! De har en Englandssida också, men man får inte beställa från den ÄN, jag hoppas verkligen att de öppnar upp för det i framtiden! Då tänker jag ha en hel garderob med bara kläder från Free people Flört

    Jag kontaktade kommunen igår angående vigselförrättare och hon sa att jag var lite väl tidigt ute, så får vänta några månader till!
Svar på tråden Augusti 2014!