• Plätti­s
    Äldre 9 Apr 18:02
    78554 visningar
    592 svar
    592
    78554

    Augusti 2014!

    Hej! 
    Jag har suttit ganska länge och väntat på att någon ska starta en tråd för bröllop i augusti 2014, men nu kunde jag inte vänta längre utan gjorde det själv! 

    När och var ska ni gifta er? Hur har ni tänkt? Hur långt har ni planerat? Kyrkligt eller borgerligt? Stort eller litet? Jag är nyfiken!

  • Svar på tråden Augusti 2014!
  • Äldre 12 May 10:16
    #31

    För oss blir det 5 år sedan vi blev tillsammans...


    Jag vet hur jag vill ha brudklänningen och brudbukett. har dock inte varit och provat några klänningar än. Bara kikat på bilder.


    Ska sklart gå och prova en del i butik innan jag bestämmer mig helt.


    min ring har jag köpt på auktion. Måste sätta i 2 nya stenar som fattas. (min profilbild är bild på ringen).


    kommer bli runt 80 gäster.

  • Plätti­s
    Äldre 14 May 13:46
    #32
    joli2014 skrev 2013-05-11 19:03:40 följande:
    Hur tänker ni med lokal?
    Jag har önskat mig ett utomhusbröllop också, men det kändes som att det skulle gå åt skogen om man har vigsel och efterföljande fest utomhus. Tragiskt nog tittade jag på årsnederbörd också, och augusti verkar vara den månad med mest nederbörd, åtminstone i Umeå där jag kollade. Fast början av augusti brukar vara fin, så det kan ju vara skrämselpropaganda Tungan ute 
    Vi kommer att ha en plan B om vädret sabbar vigseln som vi hoppas ha utomhus, men festen kommer att vara inomhus redan i utgångsplanen. Eftersom vi blir ca 70 personer enligt nuvarande plan så blir det lättast om vi har en bokad lokal redan nu. Med sjuka äldre släktingar känns det som att det är bäst för dem om vi har någonstans där de kan sitta och vila i lugn och ro också. 

    Har ni tittat på en bygdegård eller något liknande? De brukar ligga väldigt fint till och kan nog vara ganska billiga att hyra också. Om du går in på http://www.bygdegardarna.se/hitta-bygdegard/ så kan du söka efter ditt län. Det står hur många personer som ryms och kontaktuppgifter. Hur smidigt som helst
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 14 May 19:15
    #33
    Plättis skrev 2013-05-14 13:46:17 följande:
    Jag har önskat mig ett utomhusbröllop också, men det kändes som att det skulle gå åt skogen om man har vigsel och efterföljande fest utomhus. Tragiskt nog tittade jag på årsnederbörd också, och augusti verkar vara den månad med mest nederbörd, åtminstone i Umeå där jag kollade. Fast början av augusti brukar vara fin, så det kan ju vara skrämselpropaganda Tungan ute 
    Vi kommer att ha en plan B om vädret sabbar vigseln som vi hoppas ha utomhus, men festen kommer att vara inomhus redan i utgångsplanen. Eftersom vi blir ca 70 personer enligt nuvarande plan så blir det lättast om vi har en bokad lokal redan nu. Med sjuka äldre släktingar känns det som att det är bäst för dem om vi har någonstans där de kan sitta och vila i lugn och ro också. 

    Har ni tittat på en bygdegård eller något liknande? De brukar ligga väldigt fint till och kan nog vara ganska billiga att hyra också. Om du går in på www.bygdegardarna.se/hitta-bygdegard/ så kan du söka efter ditt län. Det står hur många personer som ryms och kontaktuppgifter. Hur smidigt som helst
    Vart kollade du väderstatistiken? Har försökt på smhi, hittar inte mycket...
  • Plätti­s
    Äldre 15 May 10:17
    #34
    SandraElisabet skrev 2013-05-14 19:15:30 följande:
    Vart kollade du väderstatistiken? Har försökt på smhi, hittar inte mycket...
    Jag tror att jag såg den på Wikipedia eller liknande, minns inte riktigt. Hittade den här länken i alla fall, när man kan kolla olika månader över flera års tid. Det märks tydligt att det skiljer sig mycket från år till år, så vi får hoppas att nästa sommar blir varm och torr http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/nederbord
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 16 May 11:21
    #35
    Plättis skrev 2013-05-15 10:17:14 följande:
    Jag tror att jag såg den på Wikipedia eller liknande, minns inte riktigt. Hittade den här länken i alla fall, när man kan kolla olika månader över flera års tid. Det märks tydligt att det skiljer sig mycket från år till år, så vi får hoppas att nästa sommar blir varm och torr www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/nederbord
    Tack! Ska kika på den! Glad
  • Plätti­s
    Äldre 16 May 12:51
    #36

    Jag tror inte man ska lägga för mycket vikt vid det där, bara. Statistik är lite som att läsa i stjärnorna - det kan bli vad man vill att det ska bli

  • kjasmi­ne
    Äldre 20 May 16:27
    #37

    Jag ska också gifta mig i Augusti 2014. Jag är 28 och min sambo 27 och vi bor i sthlm. 

    Förlovning: Min sambo friade på nyårsafton 12/13 i London utanför en kyrka som är med i min favoritfilm i Love Actually. Sedan så checkade vi in på ett 5* hotell och åt middag (vi älskar god mat) på Alain Ducasse (3*).  

    Vi kommer att gifta oss kyrkligt då min sambo är troende. 
    Vi har haft problem med att hitta en bra och relativt billig lokal. Har ni något tips på någon i stockholm? Vi blir ca 200 personer.

    Vi har inget tema men jag vill ha typ som i en förtrollad skog tema men kan bli svårt har jag märkt. 
    Jag är halvkines och vill ha en del kinesiska traditioner så kommer nog ha teceremoni och röda saker, då det i Kina är lyckans färg. Så precis innan det är dags för dansen så kommer jag byta till en röd klänning. 

    Min sambos syster ska skriva en låt till oss som vi ska ha vår första dans till och vår andra dans ska vara salsa eftersom min sambos föräldrar är från Chile. Resterande underhållning så ska vi ha öppen scen men vi har sångare/sångerskor som vi vet ska uppträda då min man är själv sångare så han har många vänner som kan sjunga.

    Vi kommer bara att en tärna och han en bestman.

    Maten är svårt eftersom vi inte har alls har stor budget och vi vill ha både kinesisk och chilensk mat så det blir antagligen att göra själv men annars blir det nog någon vanlig buffe. Min sambos moster ska göra vår bröllopstårta så vi behöver bara betala ingredienserna.

    Min blivande svärmor ska fixa inbjudningskorten och alla placeringskort och liknande. Hår och smink ska jag fråga kompisar som är sminköser och frisörer. 

    Hur gör ni med budget, om man får fråga. Jag jobbar extra och min sambo studerar men har ni något tips på hur man kan spara pengar men inte på kvaliten?

  • Plätti­s
    Äldre 20 May 16:40
    #38
    kjasmine skrev 2013-05-20 16:27:30 följande:
    Jag ska också gifta mig i Augusti 2014. Jag är 28 och min sambo 27 och vi bor i sthlm. 

    Hur gör ni med budget, om man får fråga. Jag jobbar extra och min sambo studerar men har ni något tips på hur man kan spara pengar men inte på kvaliten?
    Hej och välkommen!  
    Vi har inte haft jättefett med pengar på sistone, om jag ska vara ärlig. Min sambo har varit arbetslös och har precis fått jobb, så NU kommer vi ha utrymme att börja spara. Äntligen, det känns dumt att planera när man inte har någon riktig budget att utgå från. Vi har mest bara funderat på hur vi vill göra, hur många gäster det ska bli och vilken nivå på festen vi vill ha. 

    Lättaste sättet att spara pengar vad jag hört från andra här på BT är att börja i tid, då kan man sprida ut kostnaderna över längre tid. Det låter som att ni redan tänkt till på mat- och tårtfronten som lätt kan dra iväg. Att laga mat själv är nog en bra lösning istället för att beställa catering, men om ni ska ha 200 gäster kommer det bli en helt galen mängd mat att laga Tungan ute 
    Klänning och ringar är poster som också kan dra iväg. Har ni funderat på vad ni vill betala för ringar? Klänning går att få från 1 000:- och upp till hur mycket som helst. Jag förespråkar intensivt att göra en budget redan på planeringsstadiet, då får man lite överblick redan från början och kan sedan redigera den allt eftersom. Budgetverktyg finns här på BT, uppe till höger bredvid din visningsbild under rubriken Verktyg.
  • Carina­10
    Äldre 20 May 17:22
    #39

    Vi gifter oss 24 augusti. Jag ville ha vid havet men m2b o barnen ville ha det på slottet så jag blev nerröstad haha.
    Har rätt bra koll på de mesta än men håller på att plugga inför en tenta men när den är gjord så sätter jag fart med lite av varje.
    Ska dock snart göra en provsminkning o håruppsättning. :)

  • Plätti­s
    Äldre 21 May 11:45
    #40

    Du känner inte att det är tidigt att göra provuppsättning och provsminkning nu? Det enda jag har vågat tänka på är lokal, för om bara den är färdig har jag ett helt år på mig att vela och ändra mig. Visserligen provade jag klänningar med min syster och min kusin, men det vara för att se vilka modeller som passade min kropp, något jag verkligen hade noll koll på. Det var skönt att se att det finns modeller som passar, men en bra spark i ändan att inse att jag måste börja använda medlemsskapet på gymmet, inte bara vara stödmedlem {#emotions_dlg.djavulsk}

Svar på tråden Augusti 2014!