• caroli­ne2013
    Äldre 4 Apr 18:31
    3943 visningar
    11 svar
    11
    3943

    Budgetalternativ för smekmånad

    Hej! Jag undrar lite om det är någon som har tips att ge om var man kan åka på smekmånad på lite stramare budget. Vet ännu inte vad den slutar på men räknar hellre med lite mindre och blir glatt överraskad. Vi är ute efter kanske en ö? stränder och vacker och rogivande omgivning. fast lite lättare och ta sig någonstans om man vill att det ska "hända" något. Om ni själva har varit på en sådan plats så kan ni väl berätta lite om det och vad det kostade med resan dit och lite om vad det kostar med diverse saker på stället, så som mat och dricka ev. aktiviteter. att vi tar all-inclusive är för mig inget alternativ, jag vill se mig om

  • Svar på tråden Budgetalternativ för smekmånad
  • Äldre 4 Apr 21:14
    #1

    Hej, 

    Lite beroende på vad du menar med budget så har jag ett alternativ. Vi kommer att åka till Vietnam på vår bröllopsresa... min sambo har varit där förut och älskade det!

    Visserligen kostar själva flygbiljetten en del, men väl där är det väldigt billigt att leva. Du kan bo på lyxhotell för typ inga pengar alls, och mer "normala" hotell kan du hitta för 6-7 dollar per natt. Några vänner till oss var där nyss och de berättade att det även var billigt att resa inrikes, vilket innebär att man kan byta städer och platser allt eftersom :) Du äter på restaurang för typ 40 krono!

    Åker först i augusti så jag kan tyvärr inte säga vad jag tycker än :) Hoppas ni hittar på något!  

  • Äldre 4 Apr 21:15
    #2

    Ps. Det finns fina öar i Vietnam också. Phu Qouc och Con Dao till exempel :) Vi kommer nog åka en sväng till Con Dao-öarna ;)

  • Äldre 4 Apr 21:45
    #3

    Vilken summa har ni att resa för?


    Hur länge vill ni vara bortresta?


    När på året ska ni resa iväg?


     


    Bra att veta ovanstående för att kunna ge bra förslag.


    Spelar stor roll för vad som kan vara aktuellt för er.

  • caroli­ne2013
    Äldre 5 Apr 17:13
    #4

    hmm, ja,a jag vet inte riktigt vad jag menar med budget, mest att det inte får skena iväg =) vi vet ju inte riktigt ännu vad kalaset slutar på eller ifall vi får något bidrag till resan från våra nära och kära. så jag vet inte ännu summan av hur mycket det blir, men det känns som att det inte blir jättejättemycket- om de nu skule bli så att vi får en mängd pengar över så är det mer som en glad överraskning men jag rälnar inte med det. vi hade tänkt att åka någon gång mellan januari- mars i tre veckor ungefär.Jag har varit i vietnam och då även besökt phu quoc och nu känns det som jag se något annat =) jag har ju gett alla möjliga förslag till min fästman, från madagaskar till zanzibar eller någonstans i karibien. men det känns dyrt, jag vet inte men det känns så. nu pratar vi lite smått om indonesien.någon erfarenhet av landet? fast, det senaste åren (kör en liten backpackresa varje år) så har jag bara besökt asien och jag skulle nog helst egentligen vilja till en annan världsdel. för min fästman spelar det väl inte så stor roll egentligen. han pratar lite om maldiverna men ja.. beslutsångest.. asien känns ju absolut som billigast alternativ ändå, eller där man kan få mer för pengarna. afrika vet jag i princip ingenting om.

  • caroli­ne2013
    Äldre 5 Apr 17:14
    #5

    tack för att ni svarade förresten

  • Äldre 14 Apr 11:12
    #6

    Jag var på en av de indonesiska öarna för många år sedan, Bali.


    Jättefint och kan varmt rekommenderas. Går att kombinera med fler öar såsom Lombok och Gili om man vill. Och lägga ett stopp i Singapore för lite shopping och storstadsliv ifall ni önskar det.


    Eller varför inte Mexico eller Brasilien? Tror inte det behöver bli så dyrt om ni bokar på egen hand.


    Men återigen, allt beror på vad man menar med dyrt/budget...

  • Äldre 14 Apr 14:56
    #7

    Vore bra att veta vilka priser vi ska gå efter. Är det 10.000:-, 25.000:.- eller 40.000:- t.ex. det får kosta? En stram budget är olika för alla ;)

  • caroli­ne2013
    Äldre 21 Apr 07:33
    #8

    Ja det är sant, det är flytande fråga.; men om vi drar till med 25.000 då. Som minst ska innehålla flygresan och hotell. För mig är det mycket pengar iaf. Brukar typ köpa en flygbiljett till Indien för 4000 och göra av med 4000 på tre veckor. Vet ni var man kan fynda flygbiljetter någonstans? Utomlands. När åkte du till Indonesien? När är säsongen? Jo vi har funderat på Brasilien men de lär va tokdyrt nästa år. vm 2014!

  • Äldre 21 Apr 12:48
    #9

    Vår bröllopsresa till Thailand en månad på 4-stjärnigt hotell kostade i grundpris 25.000:-. Mycket beror på när man åker :)

  • Äldre 24 Apr 22:41
    #10
    caroline2013 skrev 2013-04-21 07:33:34 följande:
    Ja det är sant, det är flytande fråga.; men om vi drar till med 25.000 då. Som minst ska innehålla flygresan och hotell. För mig är det mycket pengar iaf. Brukar typ köpa en flygbiljett till Indien för 4000 och göra av med 4000 på tre veckor. Vet ni var man kan fynda flygbiljetter någonstans? Utomlands. När åkte du till Indonesien? När är säsongen? Jo vi har funderat på Brasilien men de lär va tokdyrt nästa år. vm 2014!

    Det är väl en halv evighet sedan jag var på Bali 1998, närmare bestämt. Vi var där i februari, deras regnsäsong men då vi var där kom regnet på kvällarna i störtskurar, jättefint väder på dagarna. Tror det är torrare under sommaren.


    Jag hade kollat runt på Flygresor.se och Skysanner.se för att hitta billiga flygbiljetter och sedan kollat på hotellpriser.


    Börja kolla på resmål ni verkligen skulle vilka åka till och se om de är möjliga på er budget!


     

  • Äldre 30 Apr 09:56
    #11

    Kap Verde då? Brukar vara hyffsat varmt i februari. : )

Svar på tråden Budgetalternativ för smekmånad