• Wingte­ar
    Äldre 3 Apr 21:05
    7996 visningar
    23 svar
    23
    7996

    Tantvarning #10

    Nu kör vi!
    Tantvarning verkar ha legat i träda sedan 2010
    Ja, jag förstår bestörtningen. Nu får det bli ordning och reda!
    Upp till kamp nu tanter, vi måste höja våra käppar för att synas (men inte för hastigt, då kan ni trilla omkull)

    Det finns tidigare tant-trådar, en forumsökning på Tantvarning ger er resultat.

  • Svar på tråden Tantvarning #10
  • Wingte­ar
    Äldre 3 Apr 21:08
    #1

    Jag vill börja med, utan att för den skull bli för religiöst involverad, förfasa mig över de 2 män som spenderade Långfredagen med att bygga uteplats till ett nytt snabbmatsställe i stan. Mitt på gågatan. På Långfredagen. Hujedamej...

  • Äldre 3 Apr 23:01
    #2

    Mankunde för ett par dagar sedan höra mig klaga över att "moderns artistnamn är så komplicerade,så att de är svåra att komma ihåg.- tacka vet jag u2 och REM.

  • Wingte­ar
    Äldre 3 Apr 23:20
    #3

    Ja, det där minnet är ju inte vad det en gång var. Det fanns tider då jag kunde namnge alla MyLittlePony hästar i mitt klisterbildsalbum. Det blev som en sagobok när det blev fullt, vilket mitt aldrig blev.

  • Äldre 4 Apr 12:06
    #4

    Apropå påsk har jag noterat att där inte tycks finnas några påskkärringar längre-de måste ha flyttat till Blåkulla permanent-eller så har de liksom barnen bytt dörrknackandet till Halloween, som dessutom gärna ska blandas ihop med Alla Helgons Dag.

    Fast det är klart-varför ska man arbeta i timmar med att måla påskkort och sedan vandra i ytterligare timmar, när man bara kan få en skopa i näven medan man följer med mamma till närmsta mataffär? Godiset är vid påsk så billigt att man får skotta i ett kilo i påsen utan vidare och själva botten på de vid påsk extrastora påsarna är väsentligt större än själva godispåsen var när jag var barn. då, när påsk var en tid då man kunde få ihop en ganska stor ranson godis genom att knata runt i byn.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Wingte­ar
    Äldre 4 Apr 19:29
    #5

    Som liten påsk-kärringade jag mig bara på dagis, här finns ingen vandringstradition, varken för att ge eller få. Men det att gå omkring och ge påskbrev tycker jag om och ska försöka inympa på nästa generation

    Här sopas julen ut på tjugondag Knut. och så det bedrövliga helloween patraskandet (men DÅ tar denna tant batterierna ur dörrklockan och vägrar öppna)

  • Äldre 5 Apr 01:06
    #6
    Wingtear skrev 2013-04-04 19:29:39 följande:
    och så det bedrövliga helloween patraskandet (men DÅ tar denna tant batterierna ur dörrklockan och vägrar öppna)
    Min idol! :)
  • Wingte­ar
    Äldre 5 Apr 21:14
    #7

    Tack tack
    Detta efter att de ett år ringde på medan jag lade sonen (=kunde inte öppna) , och när jag inte öppnade började slå, banka och sparka på dörren, medans de ringde på klockan. Hade jag inte varit väldigt upptagen just då hade de nog fått se på skräckhäxa...

  • Aniara­4
    Äldre 5 Apr 21:42
    #8
    passionsblomman skrev 2013-04-04 12:06:02 följande:
    Fast det är klart-varför ska man arbeta i timmar med att måla påskkort och sedan vandra i ytterligare timmar, när man bara kan få en skopa i näven medan man följer med mamma till närmsta mataffär?
    Exakt så är det. På min tid letade vi 10-öringar under trätrallen i telefonkiosken, för att med lite tur få ihop till flera stycken godisbitar som omsorgsfullt valdes styckvis i kiosken. Och vi började rita påskkort flera veckor i förväg!

    Själv har jag nästan helt slutat titta på tv, för jag tycker bara det är en massa våld och blod eller störiga program där alla skriker.
  • Äldre 5 Apr 21:53
    #9

    Åh tänk när man fick en hel femma att handla godis för FörvånadSkrattande
    När man stod och tryckte näsan mot godisbänkens fönsterglas och pekade på vilka bitar kiosktanten skulle stoppa i påsen så lärde man sig ju samtidigt att addera.
    "2 sura kissar för 5 öre styck och 1 lakritsstång för 10 öre blir 20 öre. Alltså har jag 4,80 kvar att handla godis för...
    Det kanske till och med räcker till en läsk om jag kan pruta lite" Solig  

    Jag gillar haloween...
    Det är ju enda dagen på året som jag kan få vara mig själv (läs: den häxa jag verkligen är) Oskyldig 
    Men hunden gillar inte när det kommer och ringer på dörren.
    Så vi brukar släcka ner och bara hänga en lapp på dörren. Minns inte texten ordentligt men något typ:
    Hej alla monsterdiggare
    Vi är inte hemma just nu, men vår monsterhund är det.

    Och han tycker inte om att bli väckt.
    Så om ni inte vill bli hans efterrätt
    så låter ni bli att knacka på dörren. 

    *visslar* Oskyldig 

  • Äldre 5 Apr 23:15
    #10
    Chicita skrev 2013-04-05 21:53:26 följande:
    Åh tänk när man fick en hel femma att handla godis för FörvånadSkrattande
    Det fick man inte. Man fick tre (3) kronor-och alla jag någonsin frågat i min egen åldersgrupp fick också det. Ty detta utspelade sig på den tiden då Rättvisa och Solidaritet var ord man inte bara kunde, utan som var ledmotiv i alla barnprogram och det fanns något man faktiskt tyckte var bra och dessutom defierbart med ordet lagom. Ergo-alla fick just lagom stor veckopeng att glad i hågen och med rosig kind promenera åstad till byns lilla konditori, för att där av tanterna handla karameller ur glasbubblor där locket satt på insidan, så bara de tre damerna hade makten.
    Det var då, när tanter hade lite inflytande och man därför var tvungen att behandla nämnda tanter med en smula respekt. Vem vill vara på kant med godis-tanten?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Tantvarning #10