• Äldre 3 Apr 06:17
    3683 visningar
    5 svar
    5
    3683

    Hur fungerar det egentligen

    Vi har skickat in namnbyte i samband med hindersprövningen.


    Vad händer sedan? Hur fort går det? Får vi hem meddelande om att namnändringen är klar? Vilka ändringar går automatiskt? ex banker mm. Vilka måste du meddela själv? Hur snabbt efter vigseln kan jag göra detta? När kan jag skaffa nytt pass etc.


    Behöver lite praktisk information från er som vet.

  • Svar på tråden Hur fungerar det egentligen
  • Äldre 3 Apr 10:39
    #1

    Hejsan!
    Verkar som att du har mycket funderingar, mitt tips är att ringa till skatteverket för att få svar på frågorna Glad

    Vi fick tillbaka hindesprövningen ca 1 månad efter vi skickade in den. Jag ska göra efternamns bytet efter bröllopet då vi åker utomlands samma dag. Som jag har fattat det vad gäller pass kan du resa i ditt nu giltiga pass (med dit ogifta efternamn) tills det går ut och sen när du förnyar det gör du det i ditt nya efternamn.

    Lycka till!

  • Äldre 3 Apr 12:26
    #2

    Det blir klart efter bröllopet. Ni får brev hem om att det är klart. Ni kan byta pass efter att det står på personbeviset att ni har bytt namn då det papperet behövs.


    Körkortspapper skickas hem. Det mesta går automatiskt men vissa saker får man fixa själv.


    Hur snabbt efter vigseln? När ni har fått hem papperet..... Kolla på nätet när personbeviset har ändrats.

  • 7011e gången gilt
    Äldre 16 Jun 14:19
    #3
    får jag mitt nya efternamn efter jag gift mig? fast jag skickat in nytt efternamn långt innan?
  • Äldre 16 Jun 15:16
    #4

    7011e gången gilt skrev 2013-06-16 14:19:22 följande:får jag mitt nya efternamn efter jag gift mig? fast jag skickat in nytt efternamn långt innan?Ja, för då kommer prästen skicka in sina papper....

  • 7011e gången gilt
    Äldre 16 Jun 15:26
    #5

    oki tack


     

Svar på tråden Hur fungerar det egentligen