• Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 1 Apr 14:44
    9998 visningar
    18 svar
    18
    9998

    Resa i oktober, något som liknar Maldiverna??

    Vi har nu börjat titta på smekmånad och vi har länge haft en önskan att åka till Maldiverna men är väldigt dyrt! Finns det någon som har några andra förslag som påminner om Maldivernas vita stränder och fantastiska hav? Kommer resa i slutet av oktober och in i november. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Resa i oktober, något som liknar Maldiverna??
  • Äldre 1 Apr 14:58
    #1

    Aruba! Vi var där på vår smekmånad i november förra året och det var verkligen helt fantastiskt! Vi reste med Ving och bodde på Divi all inclusive. Ön var sagolikt vacker med underbar mat och kristallklart karibiskt hav och klimatet var perfekt.

    Annars kan jag verkligen rekommendera Hawaii också som är precis så underbart som man föreställer sig, men det är en längre resa med flera mellanlandningar. Toppenklimat, fantastisk shopping och som en korsning mellan tropikerna och en amerikansk storstad. Kanon!

  • Äldre 1 Apr 15:00
    #2

    Såg att du frågade om priser också, och Hawaii var billigare än Aruba. Vi betalade ungefär 9000 kronor per person för flygbiljetter tur och retur Stockholm - Honolulu med SAS och det finns en uppsjö av hotell att välja mellan i olika prisklasser.

  • Äldre 1 Apr 15:02
    #3

    Hej! Vi har oxå funderat mycket på var vi ska åka på smekmånad och jag fastnade också till en början för Maldiverna. Förutom att det är dyrt så tänkte jag att det kasnke kan bli lite tråkigt att bara vara på stranden i ca 2 veckor, vill gärna uppleva lite kultur och shopping också.

    Berlan, kan du ge oss en ungefärlig summa på hur mycket det kostade för Aruba resp Hawaii, hur länge ni var där osv?

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 1 Apr 15:39
    #4

    Åh tack!!! De två ska jag absolut kolla upp!

  • Äldre 1 Apr 16:28
    #5

    Mauritius? Glad

  • Äldre 1 Apr 19:02
    #6

    På Aruba hade vi all inclusive och flög direkt från Stockholm till Aruba. Resan kostade totalt strax över 40 000 för två personer i två veckor och då tillkom ingenting för mat eller dryck utan precis allt var inkluderat i priset. Till Hawaii flög vi reguljärt och betalade för två personer totalt 19 000 för flyg och ungefär 8000 för boende, totalt 27 000 för två veckor. Därutöver äter man efter behag och det är billigare än i Sverige att äta ute på restaurang. Denna resa gjorde vi dock över jul och nyår då boendet är som dyrast, så det blir säkerligen betydligt billigare i oktober/november.

  • Äldre 1 Apr 23:52
    #7

    ok, tack så mycket för all info! Ska vi absolut kolla upp!

  • Äldre 2 Apr 13:56
    #8

    Hej, nu vet inte jag vad ni har för budget men det skadar inte att göra research på Maldiverna för alla öar är inte lyxbungalows i havet. Jag och min man reste två veckor till ön Biyadhoo på Maldiverna (ej smekmånad) som är en otroligt fin ö! Jag tror den är lite billigare också än de flesta andra för den här ön går man runt på 20 minuter och det finns bara landbungalows i samma format. En restaurang och en bar. Fantastiskt vatten och snorkling/dykning! Värt att kolla upp. Sedan blir det billigare om man kontaktar hotellen själva och inte reser via en svensk förmedlare.

  • Äldre 2 Apr 14:00
    #9

    Vi ska till Mexiko. Tycker det ser sjukt fint ut och just hotellet vi ska bo på erbjuder danskurser, har tennisbana, möjlighet till snorkling. Hotellet har spa och gym och det är 7,5 km till Cancun, så man kan resa en dag dit också.

    http://www.fritidsresor.se/resa/mexico/akumal/el-dorado-seaside-suites/

    Nu kanske inte städerna i Mexiko är det som frestar mest om dagarna, men jag har för mig att Cancun har ett bättre rykte än många andra platser.

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 2 Apr 14:30
    #10

    Vi försöker komma under 20 000:-... vi kan verkligen tänka oss det mesta så länge det finns fantastiskt blått vatten och vita stränder

  • Äldre 2 Apr 17:59
    #11

    Då skulle jag rekomendera att ni kör på en paradisö på Thailand så att ni får mer för pengarna. Koh phi phi är underbar och Koh Lipe liksaså. Laddar upp kollage nedan från våra semestrar (Maldiverna vs Thailand (koh Lipe). Maldiverna är alltid maldiverna men men man skall verkligen inte räkna bort Thailand. Och Koh Lipes vita sand var mer potatismjöl än Maldivernas ;)


  • Äldre 2 Apr 19:50
    #12

    Ser fantastiskt ut :) Jag har också varit i södra Thailand och kan varmt rekommendera det!


    FruForsmark skrev 2013-04-02 17:59:15 följande:


  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 2 Apr 19:59
    #13
    FruForsmark skrev 2013-04-02 17:59:15 följande:
    Då skulle jag rekomendera att ni kör på en paradisö på Thailand så att ni får mer för pengarna. Koh phi phi är underbar och Koh Lipe liksaså. Laddar upp kollage nedan från våra semestrar (Maldiverna vs Thailand (koh Lipe). Maldiverna är alltid maldiverna men men man skall verkligen inte räkna bort Thailand. Och Koh Lipes vita sand var mer potatismjöl än Maldivernas ;)


    Tusen tack! Ska absolut kolla upp Thaildan! Något resebolag som du kan rekommendera eller är det vilket som?
  • Pillan
    Äldre 2 Apr 20:38
    #14

    Jag blev tipsad om sri Lanka av en kollega, kan det vara något? Tydligen var det väldigt billigt att leva där och det går att få tag på billiga flygbiljetter enligt honom. Jag har inte själv undersökt saken närmare (ännu i alla fall).

  • Äldre 3 Apr 09:42
    #15

    Tyvärr inte, min man är näst intill en expert på att fixa resor så han har alltid sytt ihop våra resor själv och bara bokat flyg ner samt bokat hotellen genom att kontakta hotellen själv. Men det går nog att kolla upp enkelt på nätet eller så kanske ni har ett resebolag nära där ni bor?


    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-04-02 19:59:31 följande:
    Tusen tack! Ska absolut kolla upp Thaildan! Något resebolag som du kan rekommendera eller är det vilket som?
  • Äldre 3 Apr 09:47
    #16
    Pillan skrev 2013-04-02 20:38:11 följande:
    Jag blev tipsad om sri Lanka av en kollega, kan det vara något? Tydligen var det väldigt billigt att leva där och det går att få tag på billiga flygbiljetter enligt honom. Jag har inte själv undersökt saken närmare (ännu i alla fall).
    Vi har varit på Sri Lanka (Unawatuna) och rekomenderar det. Det är billigare där eftersom de inte för så länge sedan öppnade upp för turism igen (inbördeskrig med tamilerna tidigare + tsunamin). Unawatuna var en gång en av världens vvackraste stränder och den är fortfarande riktigt fin. Dock har mycket förstörts av tsunamin och många pockethotels som ligegr vid stranden är lite avkapade pga det. Vi trivdes jättebra och passade på att göra en safari med tältboende som var super (såg elefanter, ormar och leopard etc). Så Sri Lanka skulle jag absolut kunna rekomendera.
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 16 Jun 15:50
    #17

    Nu har vi blivit mer och mer intresserade av Thaland! Dels pga att man faktiskt kan ha råd att göra lite när man väl är där också
    Jag funderar bara lite på vart ska man flyga till? Bangkok och sen vidare ut?
    Kan även säga att vi faktiskt kolalt lite å karibien med... åååh dessa svåra val  

  • Äldre 20 Jun 07:17
    #18

    Om det lutar åt Thailand så rekommenderar jag att boka flyg och boende separat och alltså inte åka charter!!! Kolla Qatar Air som är ett av världens absolut bästa flygbolag men där man ibland kan få riktigt bra priser. Mars förra året betalade vi 7000:- per vuxen. En paradisö som jag älskar är Koh Tao och kan då rekommendera iaf ett par nätter på fantastiska Jahmakiri hotell. Är där lite äventyr i er så säger jag isf...TA TÅGET från Bangkok till Champong (?)...vilken upplevelse och natur man får se från tåget och kostar bara ett par tior Thailand är aldrig fel...många paradisöar och fortfarande billigt (även om det är bra mycket dyrare än för ett par år sedan). Möjligheten att bo superlyx för småpengar är kanon!

Svar på tråden Resa i oktober, något som liknar Maldiverna??