• kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 30 Mar 23:30
    8435 visningar
    16 svar
    16
    8435

    Pass nygifta?

    Hur funkar det med pass och man är nygift och bytt efternamn? Vi vill ju resa direkt efter bröllopet..

  • Svar på tråden Pass nygifta?
  • Äldre 30 Mar 23:41
    #1

    Vi ska göra precis på samma sätt men för att vara på den säkra sidan så byter jag officiellt efternamn efter resan :) Men hörde att det viktigaste är att det står samma namn i passet som på biljetten! :)

  • Äldre 31 Mar 06:29
    #2

    Vi reste 6 veckor efter bröllopet och under första veckan fick vi hem papper om att namnbytet var klart för maken men han reste med sitt gamla pass så klart. Prästen måste lämna in papper osv...

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 31 Mar 12:56
    #3

    Okej :)

  • Isabel­le123
    Äldre 31 Mar 20:21
    #4

    samma gäller mig. jag ska resa 6 veckor efter bröllopet. jag har bokat resan i mitt nuvarande namn (det som står i passet)  och hoppas det funkar? eller stoppar dom mig på flygplatsen? är faktiskt lite orolig.

  • Jeanet­te08
    Äldre 31 Mar 21:18
    #5

    Jobbar i branshen och fått denna fråga av många kunder, än så länge endast dubbelkollat med våra charterleverantörer och detta är vad jag fått till svar från dom:


    Om ni bokar i det gamla namnet och har gamla namn i passet så funkar det utmärkt. Så att så länge namnet i passet och namnet på biljetten överensstämmer så är det lugnt.


    Har själv bokat bröllopsresa dagen efter bröllopet och jag ska byta namn, men kommer resa på mitt gamla pass.

  • Äldre 1 Apr 00:13
    #6

    Jag bad helt enkelt prästen att vänta 1 vecka med att skicka in våra papper... Vilket innebar att vi hann hem i tid innan namnbytet gick igenomGlad

    Jag har hört att det kan bli problem vid hemresan på stora flygplatser som scannar in passen i datorn via streckkoden på passet. För då stämmer kanske inte namnen överens.
    Men om man har med en kopia på vigselbeviset, samt en kopia på namnändringspapperna så brukar det lösa sig (även om det kan ta lite tid, så det är bra att inte komma i sista minuten till flygplatsen) 

  • Äldre 1 Apr 10:08
    #7

    Jag ska byta efternamn men vi åker på smekmånad morgonen efter bröllopet, så hade samma problem som dig.

    Jag ringde skatteverket för att verkligen vara på den säkra sidan. Dom sa att jag ska resa på passet med mitt ogifta efternamn och efter att vi kommit hem skickar vi in blanketten om efternamnsbyte (man brukar vanligtvis skicka in den samtidigt som hindesprövningen).

    Och som många andra skrivit är det viktiga att resan är bokad i samma namn som du har på passet Glad

    Lycka till!

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 1 Apr 23:25
    #8

    Tack :)

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 2 Apr 11:26
    #9

    Bra tips!

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 2 Apr 11:29
    #10

    Btw...kanske är liite fel tråd men hur fort måste man byta körkort osv efter att namnet gått igenom?

  • Äldre 2 Apr 11:41
    #11
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-04-02 11:29:37 följande:
    Btw...kanske är liite fel tråd men hur fort måste man byta körkort osv efter att namnet gått igenom?
    Vid namnbyte skickar Transportstyrelsen automatiskt en grundhandling till den adress där du är folkbokförd. Har du inte fått blanketten tar du kontakt med Transportstyrelsens kundtjänst.
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 2 Apr 14:26
    #12

    TheD, har fått all papper men ligger sjuk och blev lite fundersam på hur snabb man måste vara...och bankkort kan man ändra när man fått nya körkortet?

  • Äldre 2 Apr 17:11
    #13

    Makens kort fixades automatiskt har jag för mig men det är inte alla som har det så. Egentligen är det du som har ansvaret att dina personliga saker blir ändrade. Det står på blanketten om det finns ett sista datum sen tar det ca 5 dagar innan du får ditt nya körkort. Plus att du ska ha betalat för körkortet innan du kan få det. Kontakat din bank och fråga.


     


     

  • fayefa­ye
    Äldre 2 Apr 17:45
    #14
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2013-04-02 14:26:50 följande:
    TheD, har fått all papper men ligger sjuk och blev lite fundersam på hur snabb man måste vara...och bankkort kan man ändra när man fått nya körkortet?
    Jag tror att man måste gjort det inom två månader typ, sen blir det gamla körkortet ogiltigt. Bankkort och sånt väntade jag med att byta tills jag fått det nya körkortet, det är det ingen brådska med.
  • fayefa­ye
    Äldre 2 Apr 17:47
    #15

    Vet ni hur snart efter namnbytet man kan fixa nytt pass? Alltså hur fort ändrar dom på skatteverket? Vi ska gifta oss borgeligt om det har nån betydelse. Vi ska nog inte åka på bröllopsresa förrän typ 2-3 månader efter vigseln. Tänkte på m2b's nya pass. Han har nämligen inget giltigt nu så det är ju ingen ide att han skaffar nytt innan namnbytet gått igenom.


  • Äldre 2 Apr 19:02
    #16
    fayefaye skrev 2013-04-02 17:47:58 följande:
    Vet ni hur snart efter namnbytet man kan fixa nytt pass? Alltså hur fort ändrar dom på skatteverket? Vi ska gifta oss borgeligt om det har nån betydelse. Vi ska nog inte åka på bröllopsresa förrän typ 2-3 månader efter vigseln. Tänkte på m2b's nya pass. Han har nämligen inget giltigt nu så det är ju ingen ide att han skaffar nytt innan namnbytet gått igenom.
    Tog väl ca 6 veckor.
Svar på tråden Pass nygifta?