• Äldre 24 Mar 20:09
    3029 visningar
    7 svar
    7
    3029

    Lite orolig för namnbyte...

    Jag och min m2b har sagt ett tag nu att vi skulle vilja slå ihop våra efternamn när vi gifter oss... Mina tre sista bokstäver är samma som hans första...

    Det enda jag oroar mig lite är att det redan finns åtmindstonde en familj i Sverige som heter så... Hur är det? Jag har hört nånstans att om man får tillåtelse från någon som har det efternamnet man vill ha så får man ta det...
    Nu skulle ju inte stavningen bli exakt samma som de folken som har det nu, men iprincip är det ju samma namn till uttalet...

    Det skulle vara så fint om vi skulle få ta det namnet, efter som det blir ju en förening av oss...
    Min m2b är inte ett dugg orolig, utan för honom är det självklart att vi ska få heta det ändå. Men jag blir så orolig för att vi inte kommer få ta det. och vad gör vi då...
    Vi har redan funderat på det här namnet i över 1 år, och det kommer nog dröja ytterligare 3 år innan vi gifter oss.
    När bör man kolla upp om vi får ta det efternamnet? 

  • Svar på tråden Lite orolig för namnbyte...
  • fayefa­ye
    Äldre 24 Mar 20:14
    #1

    Ni kan kolla upp det redan nu. Ring PRV och kolla, det är där man ska ansäka om sådant namnbyte sen.


  • Äldre 25 Mar 12:34
    #2

    Någon som vet?

  • dellel­garin
    Äldre 25 Mar 12:39
    #3

    Vi hade tankar på att ta ett mycket gammalt släktnamn som vi ahde behövt gå genom PRV .
    När vi ringde och pratade med dem kunde de informera om att det då fanns en annan i sverige som hette detta redan på telefon, så jag tycker helt klart ni skall ringa och prata med dem först, sedan har jag för mig att ett sådant ärende kan ta upp till två månader men det går nog oftast fortare.  Men skall man tex tillfråga någon som redan har namnet eller så kan det säkert ta ännu längre tid..

  • dellel­garin
    Äldre 25 Mar 12:40
    #4

    Postade innan jag var färdig, i vårat fall så var det alltså upp till oss att få skriftligt godkännade av den som redan hade namnet att vi fick lov att ta det, nu gick vi inte längs den stigen just pga vi ville vara ensamma om vi skulle ta det namnet

  • Äldre 25 Mar 19:44
    #5

    Mejlade prv och fick bekräftat att man kan byta om man får ett skriftligt godkännande från någon som heter det... Men det är skönt att veta det. Då kan jag åtmindstonde vänta 1 år till innan jag kontaktar nån...

  • Äldre 25 Mar 21:41
    #6

    Fast om det inte är samma stavning så behöver ni väl inte skriftligt godkännande?

  • fayefa­ye
    Äldre 25 Mar 23:14
    #7
    majjja skrev 2013-03-25 21:41:20 följande:
    Fast om det inte är samma stavning så behöver ni väl inte skriftligt godkännande?
    Det behövs nog ändå när det är samma uttal.
Svar på tråden Lite orolig för namnbyte...