• Äldre 19 Mar 18:19
    5151 visningar
    9 svar
    9
    5151

    Stora Holm 2013

    Hej! Jag tänkte starta en tråd för alla som kommer ha sitt bröllop på Stora Holm under året. Jag är medveten om att det finns många tidigare trådar att hämta inspiration från men det är alltid kul att följas åt med par i samma situation! Vi gifter oss 29 juni och kommer ha vigsel i Tuve kyrka. Det mesta börjar komma på plats men det är mycket av dekorationerna som fortfarande är på idestadiet. Kom med, så delar vi våra tankar fram till den stora dagen!

  • Svar på tråden Stora Holm 2013
  • Äldre 26 Mar 13:02
    #1

    Hej ! Vi ska ha vårt bröllop på Stora Holm sommaren 2014. Diskuterar gärna idéer kring dekorationer och liknande. :)

  • Äldre 26 Mar 18:34
    #2

    Vad kul! Det gäller ju att boka tidigt. Hur länge har ni planerat? Vi är ju i en ganska intensiv fas nu även om mycket är avklarat!

  • Äldre 26 Mar 23:10
    #3

    Vi bokade för några veckor sedan. Det är ju en väldigt populär lokal så det gäller ju att boka i tid. Ska ni ha runda bord? Har ni tänkt använda vilda sommarblommor eller ska ni köpa blommor för att pynta lokalen? Kommer ni använda den andra lokalen? Det är lite utanför vår budget att hyra den också. Vi ska inte gifta oss i Tuve kyrka utan måste fundera på transport av gästerna till och från festlokalen. Hur har ni tänkt lösa problemet med att bussarna slutar gå redan 23:30? Ska bli spännande att höra hur ni planerar allt. :)

  • Äldre 27 Mar 07:40
    #4

    Vi bokade i februari förra året och gifter oss 29 juni. Vi ska ha runda bord, räknat på att vi blir ca 70 personer men kan bli fler. Kommer ha vanligt honnörsord för tycker det är väldigt fint! Jag skulle gärna blanda lite, ska ha många glasburkar som vi sätter på borden med blommor. Vita linnedukar och blå dunilinsevetter. Vi ska gifta oss i Tuve kyrka och ordnar samåkning för att få folk till lokalen. Ska används trädgårdshuset till mingel och brudskål samt brunch dagen efter. Är det fint väder är man självklart ute! Vi tänker att folk får ta taxi, tror inte det blir något problem! Vad ska ni ha för tema?

  • Äldre 27 Mar 11:35
    #5

    Var köper/hyr ni era dukar? Det är inte så lätt att hitta runda dukar tycker jag. Kostar det 3000 per dag för trädgårdshuset eller är det också tre dagar? Vi hoppas på vackert väder så vi slipper hyra en extra lokal. Vi ska inte ha något tema, bara ett enkelt sommarbröllop. Vi kommer ha grönt och sommarblommor som genomgående färgtema. Ska ni använda cateringfirma? Vi ska nog fixa allt utom varmrätten och tårtan själva. Men vi måste kolla vad det skulle kosta för 50-65 gäster. Om det inte är för dyrt så kanske vi även använder catering till förrätten. Man vill ju inte slita för mycket dagen innan.

  • Äldre 27 Mar 12:25
    #6

    Vi ska hyra från Gøteborgs tvætt, de ær bra och billiga! Dæremot blir det inte runda, diskussionen har varit uppe tidigare och jag har fått svaret att allt fler går bort från detta format eftersom dukarna blir ovala efter ett antal manglingar.

    Jag har førstått det som att det ær på samma sætt som med huvudlokalen att man har den hela helgen! Får kanske kolla detta en extra gång, det går ju alltid att vara i stora lokalen på brunchen men det hade varit smidigt att slippa.

    Jag ær alltfør skeptisk till att det ska vara fint væder, det ær dessutom ett bra tillhåll senare på kvællen om det ær kallt! 

    Vi ska också ha mycket grønt men æven mycket vita blommor och mørkblå detaljer. Ælskar att pyssla så kommer førsøka gøra så mycket jag hinner før att få till det lite personligt! Lokalen ær ju så fin i sig så det krævs ju inte så mycket!

    Vi har en kock som kommer laga førætt och varmrætt. Sjælva kommer vi ordna med smoothies under minglet mellan kyrkan och middagen, baka brød till førrætten och æven tårtan. Tårta kommer bakas i førvæg och frysas och dekoreras på brøllopsdagen. Det finns ju många olika cateringføretag att anlita med ganska varierade priser. Om ni har møjlighet i er budget så ær det ju guld vært! Ska ni ha dessert? Vi skippar det til førmån før bættre mat och att folk kan njuta lite mer av tårtan. Hur har ni tænkt med servering? Vi kommer ha restaurangelever som skøter detta. 

     

  • Äldre 2 Apr 13:16
    #7

    Tack för alla bra tips! Vi har också tänkt anlita restaurangelever för att sköta serveringen, vilken bra idé!! Hur långt i förväg kontaktade ni dem? Hur många har ni tänkt anlita? Vad får de för ersättning?

    Vi funderar fortfarande på färgerna, grönt är helt klart. Men vi vet inte vad vi ska ha för färger till det. Kanske turkos, eller mörkblått som du. Vi får leta inspiration i olika tidningar och på nätet för att se vad vi gillar och inte gillar.

    Tårtan ska vi nog köpa, men vi funderar fortfarande på om vi ska ha många små tårtor som har olika smak eller om alla ska vara samma sort och då kankse större.  Vi tänker inte ha dessert för det känns så överflödigt. Vi lägger hellre de pengarna på tex. varmrätten eller tårtan.

    Vi ska fotograferas innan vigseln och känner därför att vi inte behöver bjuda på något att äta innan förrätten. Vi kommer ju inte komma fram till Stora Holm så långt efter våra gäster. Och när vi väl kommer fram ska vi ju skåla, så det kommer ju inte finnas tid till något annat att äta/dricka.

  • Äldre 3 May 07:58
    #8

    Ursäkta extremt sent svar här! Vi var i kontakt ett år innan, samtidigt som vi kontaktade kocken som ordnar med detta. Vi ska ha 4 st, räkna med 20-25 per servering beroende på om dryck ska serveras. Vi blir ca 70 och de ska servera vin. Det där med tårtor är svårt, vi kör på en sort och en special för allergiker (gluten och ägg). Var i lokalen igen förra helgen, har nu tagit reda på att det finns gott om kylutrymme, toaletter även i trädgårdshuset och att de rektangulära borden är 110x140!

  • Äldre 2 Dec 23:39
    #9
    swdnchick skrev 2013-03-26 13:02:37 följande:
    Hej ! Vi ska ha vårt bröllop på Stora Holm sommaren 2014. Diskuterar gärna idéer kring dekorationer och liknande. :)
    Hej!  Vi ska hålla bröllop på Stora Holm 5april 2014, vi borde kanske ha en 2014-tråd
Svar på tråden Stora Holm 2013