• Äldre 18 Mar 13:13
    26871 visningar
    187 svar
    187
    26871

    21-dagars utmaning, någon som är med?

    Tänkte se om det är någon som hakar på en utmaning som jag tänker ställa:
     
     
    21 dagar utan följande saker:
     
    - Godis
    - Chips
    - Kakor
    - Snabbmat
    - Alkohol
    - Dricka
      
    Samt 21 dagar med:
     
    - 30 min motion dagligen, promenad, löpning, vad du vill
     
     
    Vikt före och efter de 21 dagarna, och midjemått före och efter (tas i navelhöjd). Måste inte postas på BT men kan vara kul för egen del att kolla detta, hur mycket som händer mm.
     
    Utmaningen börjar den 19 mars! Någon som är på?
     
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-07 16:06
    Grupp nummer 1 som börjar den 19 mars och som håller på till den 9 april.

    Grupp nummer 2 som börjar den 2 april och håller på till den 23 april.
  • Svar på tråden 21-dagars utmaning, någon som är med?
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 23 Apr 08:24

    Då var äntligen utmaningen över för min del, så nervös imorse när jag vakna att det var nästan som julafton när man var liten, hahahahaha.

    I alla fall så ser mina resultat ut så här.

    Midjemått över navel -2cm
    Midjemått under navel -3cm
    Rumpa/lår -5cm
    Vikt -2kg

    Så i ärlighetens namn blev jag lite besviken över att resultaten inte var bättre än så här efter 3veckors kämpande. Enda jag "fuskat" på är den dagen jag drack 3glas juice istället för hållit mig till 1glas.
    Minus siffror i alla fall, men jag kommer i fortsättningen gå tillbaka som jag gjort sen september förra året för att gå ner i vikt. Sambon pratar om att göra utmaningen igen med start den 1:e maj men jag kommer inte haka på det inte i alla fall med träning varje dag.

    Hur har det gått för er andra?

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 23 Apr 09:38
    FrökenMäkelä skrev 2013-04-23 08:24:58 följande:
    Då var äntligen utmaningen över för min del, så nervös imorse när jag vakna att det var nästan som julafton när man var liten, hahahahaha.

    I alla fall så ser mina resultat ut så här.

    Midjemått över navel -2cm
    Midjemått under navel -3cm
    Rumpa/lår -5cm
    Vikt -2kg

    Så i ärlighetens namn blev jag lite besviken över att resultaten inte var bättre än så här efter 3veckors kämpande. Enda jag "fuskat" på är den dagen jag drack 3glas juice istället för hållit mig till 1glas.
    Minus siffror i alla fall, men jag kommer i fortsättningen gå tillbaka som jag gjort sen september förra året för att gå ner i vikt. Sambon pratar om att göra utmaningen igen med start den 1:e maj men jag kommer inte haka på det inte i alla fall med träning varje dag.

    Hur har det gått för er andra?
    Om jag ska vara helt ärlig tycker jag att dina resultat är bra! Att du blir besviken beror nog på orealistiska förväntningar? Alla går inte ner i vikt likadant/i samma takt och även om du har gått ner i vikt på ett sätt under en period i ditt liv betyder det inte att det alltid kommer vara så tyvärr.

    Försök att vara glad, positiv och stolt över det du åstakommit. Det har faktiskt bara gått 3 veckor... Jag tycker att du är grym! Solig
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 23 Apr 09:43

    För mig själv har det gått lite upp och ned.
    Har 1 vecka av fitnessfighten kvar och har förmodligen gått ner 2 - 2,5 kg på 3 veckor (har inte mätt ännu).
    Helt ok tycker jag och jag känner mig smalare och jag ser smalare ut. Det jag är mest missnöjd med just nu är att jag fuskat lite väl mycket under de senaste dagarna och att jag inte tränat de senaste 3 dagarna.
    Liten svacka över helgen helt enkelt och igår fick jag ont i halsen... Tungan ute Men idag känner jag mig piggare, får se hur det utvecklas.

    Det jag är mest nöjd med är att jag fått bevis på att jag kan komma iväg och träna och det är roligt! Det var det viktigaste så det är jag nöjd med och jag kommer fortsätta med träning/bättre kost frammöver.

    Precis som Plättis och MariaochDaniel skrev så är jag ute efter en långsiktig kostförändring.
    En frändring för livet. Solig

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 23 Apr 09:57
    SandraElisabet skrev 2013-04-23 09:38:28 följande:
    Om jag ska vara helt ärlig tycker jag att dina resultat är bra! Att du blir besviken beror nog på orealistiska förväntningar? Alla går inte ner i vikt likadant/i samma takt och även om du har gått ner i vikt på ett sätt under en period i ditt liv betyder det inte att det alltid kommer vara så tyvärr.

    Försök att vara glad, positiv och stolt över det du åstakommit. Det har faktiskt bara gått 3 veckor... Jag tycker att du är grym! Solig
    Tack, blir ju alldeles varm när du säger så. Inte van att få berömm {#emotions_dlg.flower}

    Klart jag är nöjd med resultaten det är inte det. Men så som jag ätit och motionerat innan utmaningen har jag haft ungefär samma viktnedgång om man räknar dessa 2kg på 3veckor så jag hade hoppats på i alla fall minus 3 med tanke på all "träning" jag gjort 7dgr/vecka istället för 3dgr/vecka. Träningen har bestått av svettiga promenader på gåbandet så jag har inte byggt muskler.

    Men däremot tror jag absolut att utmaningen har varit bidragande faktor att så många cm runt rumpa/lår försvann så jag ångrar inte att jag varit med Solig
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 23 Apr 10:03
    SandraElisabet skrev 2013-04-23 09:43:44 följande:
    För mig själv har det gått lite upp och ned.
    Har 1 vecka av fitnessfighten kvar och har förmodligen gått ner 2 - 2,5 kg på 3 veckor (har inte mätt ännu).
    Helt ok tycker jag och jag känner mig smalare och jag ser smalare ut. Det jag är mest missnöjd med just nu är att jag fuskat lite väl mycket under de senaste dagarna och att jag inte tränat de senaste 3 dagarna.
    Liten svacka över helgen helt enkelt och igår fick jag ont i halsen... Tungan ute Men idag känner jag mig piggare, får se hur det utvecklas.

    Det jag är mest nöjd med är att jag fått bevis på att jag kan komma iväg och träna och det är roligt! Det var det viktigaste så det är jag nöjd med och jag kommer fortsätta med träning/bättre kost frammöver.

    Precis som Plättis och MariaochDaniel skrev så är jag ute efter en långsiktig kostförändring.
    En frändring för livet. Solig
    Vad är fitnessfighten för något?

    Är också ute efter en lånsiktig förändring. Från att i yngre dagar alltid varit underviktig fram tills den dagen jag blev gravid med första barnet och när hon var född var jag inom ramen normalviktig. Sen kom graviditet två och något hände med min kropp och jag blev inte av med mina kilon hur jag än gjorde. Till slut tog jag beslutet att använda mig av cambridge och gick ner över 20kg men så kom hus köp och upptrappningen gick åt skogen och resultatet blev plus 10kg på min startvikt. Har efter det inte brytt mig (jo innerst inne men inte orkat) om att ta itu med vikten. Men när sambon fria på midsommarafton förra året så bestämde jag mig att september 2012 blev startskottet för att komma ur övervikten och aldrig komma dit igen. Har hittills gått ner totalt 16kg och det är jag grymt nöjd med och är peppad får att inte gå upp igen utan vill komma ner till normalviktig men jag är även nöjd med dagens vikt. Solig

    Sorry att jag snodde ditt inlägg för mitt långa utlägg.
  • Äldre 23 Apr 10:26
    FrökenMäkelä skrev 2013-04-23 08:24:58 följande:
    Då var äntligen utmaningen över för min del, så nervös imorse när jag vakna att det var nästan som julafton när man var liten, hahahahaha.

    I alla fall så ser mina resultat ut så här.

    Midjemått över navel -2cm
    Midjemått under navel -3cm
    Rumpa/lår -5cm
    Vikt -2kg

    Så i ärlighetens namn blev jag lite besviken över att resultaten inte var bättre än så här efter 3veckors kämpande. Enda jag "fuskat" på är den dagen jag drack 3glas juice istället för hållit mig till 1glas.
    Minus siffror i alla fall, men jag kommer i fortsättningen gå tillbaka som jag gjort sen september förra året för att gå ner i vikt. Sambon pratar om att göra utmaningen igen med start den 1:e maj men jag kommer inte haka på det inte i alla fall med träning varje dag.

    Hur har det gått för er andra?
    Klappa dig på axeln för det bra du gjort, det är ju minus! Bra gjort.
    Jag gick inte ner ett enda gram, men minskade 9 cm totalt. Var jättemissnöjd, men insåg att det kommer att ta längre tid än jag tror att gå ner i vikt. Visst känns det drygt att ha kämpat i 3 veckor med bara lite resultat, men det är ju bättre att gå ner lite och konstant och varaktigt  än mycket på en gång som man kanske går upp igen.

    Efter de 3 veckorna slutade jag med utmaningen men äter bättre nu än innan och tränar mer, så mycket som jag hinner. Hur gamla är dina barn? Hur får du till träningen?

    Så kämpa på!
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 23 Apr 11:09
    MariaochDaniel skrev 2013-04-23 10:26:26 följande:
    Klappa dig på axeln för det bra du gjort, det är ju minus! Bra gjort.
    Jag gick inte ner ett enda gram, men minskade 9 cm totalt. Var jättemissnöjd, men insåg att det kommer att ta längre tid än jag tror att gå ner i vikt. Visst känns det drygt att ha kämpat i 3 veckor med bara lite resultat, men det är ju bättre att gå ner lite och konstant och varaktigt  än mycket på en gång som man kanske går upp igen.

    Efter de 3 veckorna slutade jag med utmaningen men äter bättre nu än innan och tränar mer, så mycket som jag hinner. Hur gamla är dina barn? Hur får du till träningen?

    Så kämpa på!
    Barnen är 6 och 8år så de är ganska självgående. Så det blir på kvällen när de lagt sig jag brukar ställa mig på gåbandet. Kruxet är sambon som jobbar 2-skift så varannan vecka är jag ensam med barnen på kvällen.

    Maten är minsta bekymret, vi har matlåda så matsedeln är redan utstakad och där försöker jag tänka på mängden mat, mindre kolhydrater och mycket grönsaker.

    Men jag är nöjd med resultatet, önskar bara att det hade varit lite bättre. Men man strävar ju alltid efter mer, man blir ju aldrig nöjd.. Men jag kommer återgå till hur jag jobba med viktnedgången innan utmaningen och låta det ta den tid det tar.
  • Plätti­s
    Äldre 23 Apr 11:38

    Jag vägde mig i slutet av förra veckan och hade gått ner typ 0,5 kilo. Det var deprimerande, kan jag ju meddela. Men samtidigt så vet jag att jag behöver ta det långsamt och ändra en vana i taget. Nu har jag börjat träna (och hunnit bli sjuk), så nästa steg är att sluta med godis och läsk. 
    Eftersom jag i perioder haft problem med mat och slutat äta känns det som att jag inte ska mixtra för mycket med själva ätandet. Det känns visserligen bra att gå ner tio kilo på några veckor, men det är inte alls bra. Så jag ska fira mitt halvkilo med att bli frisk, sedan fortsätta träna två gånger i veckan och äta god mat i lagom mängd :) Skillnaden i cm verkar för övrigt vara noll och ingenting. Men det är så det går när man "bara" fuskar på helgerna Tungan ute

  • sponta­n bruden
    Äldre 23 Apr 15:34

    Nu är jag äntligen frisk och kommer att gå "all in" i 60 dagar som är det som är kvar till avfärd mot USA.


    Har bara 1 kg kvar s´å vikten är inte focus. Ridbyxlår celluliter och gäddhäng är det som ska bekämpas!!


    Har i 20 dagar jobbat med en cellulitkräm på rumpa lår o kombination med en acti gel som slår sönder fettcellerna och gör dom lättare att bryta ner. I kombo med det äter jag även en algtablett mot celluliter. Super sköna krämer från Phytomer.


    Igår påbörjades även en tio dagars detox kur med 2 tabletter/måltid som ska få väck skräpet i kroppen och den är inriktad på att forma kroppen. Den kommer från Beyond Wishes.


    Har idag känt mej som jag har bomull i munnen!! Det är så torrt och jag är så törstig hela tiden.


    Jag brukar ha problem med att få i mej tillräckligt med vatten med det problemet är verkligen löst ;)

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 23 Apr 17:08
    FrökenMäkelä skrev 2013-04-23 09:57:17 följande:
    Tack, blir ju alldeles varm när du säger så. Inte van att få berömm {#emotions_dlg.flower}

    Klart jag är nöjd med resultaten det är inte det. Men så som jag ätit och motionerat innan utmaningen har jag haft ungefär samma viktnedgång om man räknar dessa 2kg på 3veckor så jag hade hoppats på i alla fall minus 3 med tanke på all "träning" jag gjort 7dgr/vecka istället för 3dgr/vecka. Träningen har bestått av svettiga promenader på gåbandet så jag har inte byggt muskler.

    Men däremot tror jag absolut att utmaningen har varit bidragande faktor att så många cm runt rumpa/lår försvann så jag ångrar inte att jag varit med Solig
    Any time! Flört

    Bara för att du inte lyft tungt så betyder det inte att musklerna inte stimuleras. Du har ju rört mycket på dig och då vaknar även musklerna till liv. Sedan (handen på hjärtat) det blir svårare och svårare att gå ner i vikt för en del ju äldre man blir. Särskilt om du har en obalans i kroppen sedan din senaste graviditet. Har du funderat på att undersöka din ämnesomsättning?
    FrökenMäkelä skrev 2013-04-23 10:03:09 följande:
    Vad är fitnessfighten för något?

    Är också ute efter en lånsiktig förändring. Från att i yngre dagar alltid varit underviktig fram tills den dagen jag blev gravid med första barnet och när hon var född var jag inom ramen normalviktig. Sen kom graviditet två och något hände med min kropp och jag blev inte av med mina kilon hur jag än gjorde. Till slut tog jag beslutet att använda mig av cambridge och gick ner över 20kg men så kom hus köp och upptrappningen gick åt skogen och resultatet blev plus 10kg på min startvikt. Har efter det inte brytt mig (jo innerst inne men inte orkat) om att ta itu med vikten. Men när sambon fria på midsommarafton förra året så bestämde jag mig att september 2012 blev startskottet för att komma ur övervikten och aldrig komma dit igen. Har hittills gått ner totalt 16kg och det är jag grymt nöjd med och är peppad får att inte gå upp igen utan vill komma ner till normalviktig men jag är även nöjd med dagens vikt. Solig

    Sorry att jag snodde ditt inlägg för mitt långa utlägg.
    Sök på fitnessfighten på nätet så kan du läsa mer. Men i korthet så är det ett kost och träningsprogram som du via en hemsida får tillgång till under 30 dagar. Det har varit riktigt inspirerande, men jag tror motivationen lagt sig på hyllan i och med C-uppsats och annat.

    Jag hoppas också att sötsuget ska lägga sig efter mensen.... Tungan ute
  • Äldre 24 Apr 20:46
    SandraElisabet skrev 2013-04-23 09:43:44 följande:
    För mig själv har det gått lite upp och ned.
    Har 1 vecka av fitnessfighten kvar och har förmodligen gått ner 2 - 2,5 kg på 3 veckor (har inte mätt ännu).
    Helt ok tycker jag och jag känner mig smalare och jag ser smalare ut. Det jag är mest missnöjd med just nu är att jag fuskat lite väl mycket under de senaste dagarna och att jag inte tränat de senaste 3 dagarna.
    Liten svacka över helgen helt enkelt och igår fick jag ont i halsen... Tungan ute Men idag känner jag mig piggare, får se hur det utvecklas.

    Det jag är mest nöjd med är att jag fått bevis på att jag kan komma iväg och träna och det är roligt! Det var det viktigaste så det är jag nöjd med och jag kommer fortsätta med träning/bättre kost frammöver.

    Precis som Plättis och MariaochDaniel skrev så är jag ute efter en långsiktig kostförändring.
    En frändring för livet. Solig
    Nu har jag anmält mig till Fitnessfighten som börjar i maj. Eller jag tog kick-start programmet men upplägget är detsamma. Är du nöjd med ditt deltagande? Jag trodde man skulle mata in uppgifter på längd, vikt och hur mycket man tränar för att få ut ett bra tränings- och kostschema men jag hittar inget sådant. Hur gjorde du?
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 24 Apr 22:21
    Sjörå skrev 2013-04-24 20:46:54 följande:
    Nu har jag anmält mig till Fitnessfighten som börjar i maj. Eller jag tog kick-start programmet men upplägget är detsamma. Är du nöjd med ditt deltagande? Jag trodde man skulle mata in uppgifter på längd, vikt och hur mycket man tränar för att få ut ett bra tränings- och kostschema men jag hittar inget sådant. Hur gjorde du?
    Åh! Va coolt att du satsar!!
    Någon vecka innan så ska du logga in och skriva in vikt, längd samt vilopuls, du kan även lägga upp "innan" bilder. Men om du kör kick start-grejen vet jag inte om det behövs.

    Du får kost samt träningsprogram baserat på att du vill öka din fettförbränning och gå ner i fett-vikt, så det är ungefär samma för alla.

    Jag är nöjd. Det kunde gått bättre, särskilt med kosten. Jag har inte fullt kostprogrammet särskilt noga men träningen har jag gjort om jag kunnat.
    Det jag främst var ute efter var att få en kisk start Solig och komma igång helt enkelt. Jag kommer nog ha gått ner 3 kg totalt på 1 månad, men jag känner mig så mycket starkare och jag njuter av träningen mer.
    Du sätter ribban själv! Go fot it!
  • Plätti­s
    Äldre 6 May 16:37

    Hej kära ni! Här har det varit tomt och tyst på sistone  Kanske lite för att grupperna tagit slut. Jag misslyckades fullständigt med mitt "låta bli godis, läsk och snabbmat" och tänkte att jag kan älska min kropp ändå, sedan gjorde jag ingenting. Nu inser jag att jag inte alls mår bra av det. Den lilla rutin jag hann få in gjorde stor skillnad för mig. 

    Så om någon annan vill vara med mig så tänkte jag börja idag. Nu är det slut på småätandet och godissvullandet. Och läsken och snabbmaten. Och resten av det onyttiga också. 

    Startvikt: För mycket. Inte så extremt mycket egentligen, men för mycket.
    Midjemått: 81, tror jag.

    Mitt mål är att röra på mig varje dag inte så mycket gå ner i vikt som att må bättre. Kilona på vågen spelar egentligen ingen roll, men nu börjar kläderna som jag kunde ha förra sommaren kännas trånga när jag plockar ut dem ur garderoben. Det är en väckarklocka.  

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 6 May 20:01

    Efter 1,5veckas syndande så blev jag och sambon "äcklade" av allt vi tryckt i oss för vi tillätt oss ett par dagar men det slutade med 1,5vecka med onyttigheter istället :(


    Turligen har inte syndandet visat sig på vågen, puuh..


    Så nu börja vi på ny kula igen. Maten ska vara bra mat, inget godis och annat sött, ingen alkohol osv.. Men denna gången så kör vi bara träning varannan dag och inte varje dag.


    Jag har iofs redan nått målvikten jag ville inför bröllopet men jag måste ner mer för att komma till ett BMI som är hälsosamt.


    Tyvärr så måste jag hitta en sömmerska som kan sy in min bröllopsklänning då den kommer bli förstor om jag går ner ytterligare i vikt, vilket jag ganska troligt kommer att göra.

  • Plätti­s
    Äldre 8 May 11:19

    Det är samma för oss, FrökenMäkelä. Det går bra under veckan, men när det blir helg så är det helt plötsligt fritt fram att äta godis. pizza och dricka läsk. 

    Jag är riktigt stolt över mig själv som cyklat till och från jobbet istället för att ta bussen. Det är ingen egentlig ansträngning eftersom jag har nedförsbacke hela vägen till jobbet, men det är i alla fall mer än att gå till busshållplatsen

    Det där med ett hälsosamt BMI är mitt mål också, men jag har inte räknat ut vad det innebär i viktminskning än. 

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 8 May 12:45

    Och igår föll jag dit och tog en glass strut till kaffet. Inte har jag heller tränat denna veckan än.

    Jag får gå ner lika mycket till som jag gjort hittills för att komma till den hälsosamma BMI gruppen så får se hur orken räcker till. Fast just nu är jag grymt nöjd med att väga under 90kg och vill främst jobba på att hålla mig där sen om det minskar ytterligare är bara positivt.

  • Äldre 12 Jun 15:55

    Skönt att några hakade på även efter grupperna var över! =) Även om det inte går helt felfritt så är det ju ett framsteg att man kommer in i rätt tänk, och en glasstrut till kaffet är nog inte så farligt i det långa loppet tror jag. ^^

    Själv har jag börjat äta enligt matschema igen och satsar på att gå ner de sista kilona till min målvikt, ligger runt 74-75 kg och vill ner till 68 så det är en bit men ändå något som jag egentligen borde kunna lösa på 1,5 månad om jag vill. ^^ Det är väl motivationen som trytit lite där nu såhär i början av sommaren med uteserveringar och allt möjligt. Men nu ska jag kämpa!

    Hur går det för alla andra? =)


Svar på tråden 21-dagars utmaning, någon som är med?