• Äldre 18 Mar 13:13
    26862 visningar
    187 svar
    187
    26862

    21-dagars utmaning, någon som är med?

    Tänkte se om det är någon som hakar på en utmaning som jag tänker ställa:
     
     
    21 dagar utan följande saker:
     
    - Godis
    - Chips
    - Kakor
    - Snabbmat
    - Alkohol
    - Dricka
      
    Samt 21 dagar med:
     
    - 30 min motion dagligen, promenad, löpning, vad du vill
     
     
    Vikt före och efter de 21 dagarna, och midjemått före och efter (tas i navelhöjd). Måste inte postas på BT men kan vara kul för egen del att kolla detta, hur mycket som händer mm.
     
    Utmaningen börjar den 19 mars! Någon som är på?
     
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-07 16:06
    Grupp nummer 1 som börjar den 19 mars och som håller på till den 9 april.

    Grupp nummer 2 som börjar den 2 april och håller på till den 23 april.
  • Svar på tråden 21-dagars utmaning, någon som är med?
  • Äldre 7 Apr 17:51

    Jag är  inne på dag fyra nu och det värsta sockersuget har släppt. Här hemma finns min favoritchoklad men jag har inte ätit något av den. Jag kan om jag vill, måste bara stålsätta mig först. Äter GI-inspirerat för det mesta men lyxar till det med fruktsallad på helgen. 

    Motion har det gått ganska bra med, igår blev det  bara 15 minuter och idag inget än så länge. Men jag får ställa mig på gåbandet ikväll. Nu har äntligen isen smält i Enköping så jag kan börja cykla fram och tillbaka till jobbet vilket blir 6 km om dagen.

    Heja oss 

  • Plätti­s
    Äldre 8 Apr 11:35

    För mig har det inte gått så bra som jag hade önskat. Motionen går relativt bra, men sedan ett snöoväder drog in i helgen och täckte all asfalt med 10 cm snö (som blev snöslask ganska omedelbart) har jag tappat allt sug för att vara ute och röra mig. Bara att ta den lilla promenaden till gymmet känns omänskligt jobbigt. 
    Men jag ska skärpa mig nu, för nu har jag fyllt år, ätit tårta och konsumerat alkohol så det räcker fram till sommaren {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Dessutom ska sambon lösa träningskort idag, så nu får vi peppa varandra och träna tillsammans. Han har varit galet vältränad förut, men jag har börjat före honom den här omgången Så tävlingen är inledd! 

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 8 Apr 14:13
    NeutronStar skrev 2013-04-07 16:09:16 följande:
    Hur känns det för grupp nummer två som snart hållit på i en vecka? =)
    Det känns faktiskt bra. Har inte ätit något onyttigt eller druckit alkohol/läsk. Igår blev det ett stort glas juice till middagen om det nu räknas till onyttigt.

    Tycker det jobbigaste är att motionera minst 30min om dagen men hittills har det gått bra, idag var jag dock dum och gick på lunchen i "converse" skor så nu har jag ont i fötterna.

    Har lyckats få med mig sambon på utmaningen så då blir det inte lika lätt att fuska.

    Har inte vägt eller mätt sen starten den 2:a och vet inte om jag ska göra det halvvägs eller först när 21-dagar gått.
  • Alylly­ra
    Äldre 8 Apr 14:35
    HelenaFredrik skrev 2013-04-04 12:13:57 följande:
    Lite är bättre än inget
    lite är bättre än inget
    lite är bättre än inget

    Jag vet att det är skitsvårt men tänk på hur duktig du var som var ute och gick istället för att sitta inne och tycka synd om dig själv
    Jo, du har rätt!
    Men jag lackade ur på min kropp som inte kunde hålla sig frisk och sänkte 3 öl i fredags som tröst. Illa, illa!
    Tar nya tag nu, från och med idag gäller det skärpning. Har sambon med mig också, så nu kan jag inte slippa undan. 

    Vad duktiga ni är allihop, kämpa på! Nu kommer våren snart, då kommer också humöret och orken :) 
  • amerik­a
    Äldre 8 Apr 19:32

    Idag sa sonen (9 år) när vi satt och åt: när vi har ätit upp mamma så går vi ut och går! Så himla mysigt att promenera med honom även om det inte är i den raska takt jag går själv. Jag hade redan promenerat 20 min på lunchen idag plus till och från pendeln så tyckte kanske det räckte, men självklart, när han ville så gick vi ju ut! Härligt med ljusa kvällar, det blir ju så mycket kvar på dagen. Nu väntar vi bara på värmen oxå så blir kvällspromenaderna ännu bättre!

  • Alylly­ra
    Äldre 9 Apr 09:46

    amerika: Åh, vad mysigt med en så engagerad son

    Ok, för mig är det nya tag som gäller. Köpte SATS-kort igår med en kompis, så nu gäller det att få valuta för pengarna också! Vägde mig äntligen i morse också, har ingen våg så jag fick ta den på simhallen. Kan publicera mina uppgifter efter att jag har mätt mig ikväll. 

  • Äldre 9 Apr 17:31

    Nu har det gått tre veckor på utmaningen.
    Jag har inte ätit snabbmat, ingen alkohol, inget fikabröd, inget snacks. Jag har ätit 5 chokladbitar men inget mer.
    Istället för godis och fikabröd äter jag frukt, russin och nötter.
    Jag har tränat minst 30 min per dag, promenader, plus plankan varje kväll och träning på gym 3 gånger i veckan.

    Våger säger: ingen skillnad! Jag är helt chockad.
    Jag har mätt mig på midja, höft, arm och lår och minskat 9 cm, alltid något!!
    Men jag förstår inte att vikten står still. Kanske är det för att jag äter lika mycket kalorier som förut, fast andra saker?

    Jag menar, hur ska man orka hålla motivationen uppe när inget händer?

    Jag kommer fortsätta, om än inte riktigt lika strikt.
    Jag kommer att skippa snacks och snabbmat men kommer unna mig något gott varje vecka.
    Har ni något tips på vad jag ska göra?

  • Plätti­s
    Äldre 9 Apr 17:59

    Jag litar inte riktigt på min våg heller, bara för att jag vet att jag rent naturligt pendlar ganska mycket i vikt beroende på var i menscykeln jag befinner mig. Men måttbandet kan ju inte ljuga 9 cm på tre veckor är massor! 

    Själv har jag fyllt år och firat med både tårta och alkohol, följt av bakispizza. Den cyklade jag dock till pizzerian och hämtade, så där fick jag faktiskt lite motion på köpet
    Jag har inget bra svar på hur man ska göra, men jag tror på en långsiktig lösning där jag själv i alla fall kommer att låta bli godis, snabbmat och annat onyttigt, kombinerat med vardagsmotion och pass på gymmet några gånger i veckan. Men jag kommer fuska, det vet jag redan nu. Och det måste man få. Det är några kilon jag har för mycket, och det är ingen som sagt åt mig att jag borde gå ner i vikt. Däremot blev jag ombedd att gå upp några kilo för ett par år sedan - job well done, måste man ju konstatera...

    Jobbet har en föreläsning om dieter nästa vecka, och jag funderar på att gå, bara för att höra vad de säger. Vilka är farliga, vilka fungerar, vilka är bara bluff och båg? Då kan ni få ett referat om ni vill!

  • Äldre 9 Apr 18:29

    Jag håller med.
    Viktnedgång är en process och inget man gör på 3 veckor. Men dessa tre veckor har visat att man klarar sig utan gotte och snabbmat och att det är skönt att träna och med vardagsmotion.

    Jag borde vara nöjd med 9 cm, men det är alltså utspritt över hela kroppen. Vill dock gärna se förändring på vikten också, men jag håller tummarna att de resultaten kommer senare.

    Skriv gärna lite efter föreläsningen, alltid intressant att höra om dieter.
    (även om jag själv bara följer typ tallriksmodellen och att äta var tredje timme)

  • amerik­a
    Äldre 9 Apr 20:22
    MariaochDaniel skrev 2013-04-09 17:31:31 följande:
    Våger säger: ingen skillnad! Jag är helt chockad.
    Jag har mätt mig på midja, höft, arm och lår och minskat 9 cm, alltid något!!
    Plättis skrev 2013-04-09 17:59:38 följande:
    jag vet att jag rent naturligt pendlar ganska mycket i vikt beroende på var i menscykeln jag befinner mig. 
    Så är det för mig, jag vet det. Jag har tidigare gått ner i vikt med ViktVäktarna och tillochmed konsulenterna där tyckte det var så konstigt att jag inte gick ner något eller kanske t o m gick upp ungefär varannan/var tredje vecka. Jag har lärt mig att det har med hormonerna att göra. Vid ffa ägglossning svullnar jag upp men det är bara vätska, likaså vid mens. Så det är bara att vänta ut och kolla igen nästa vecka och då borde det ha givit resultat!

    För min egen del så var det ju slut på utmaningen idag. Vikten +-0 från förra veckan och måttbandet + 0,5 cm. Men jag vet vad det beror på: ägglossning. Så jag tänker inte deppa över det utan går vidare på ytterligare 21 dagars utmaning! Tungan ute jag måste se hur långt jag kan nå....
Svar på tråden 21-dagars utmaning, någon som är med?