• Äldre 18 Mar 13:13
    26863 visningar
    187 svar
    187
    26863

    21-dagars utmaning, någon som är med?

    Tänkte se om det är någon som hakar på en utmaning som jag tänker ställa:
     
     
    21 dagar utan följande saker:
     
    - Godis
    - Chips
    - Kakor
    - Snabbmat
    - Alkohol
    - Dricka
      
    Samt 21 dagar med:
     
    - 30 min motion dagligen, promenad, löpning, vad du vill
     
     
    Vikt före och efter de 21 dagarna, och midjemått före och efter (tas i navelhöjd). Måste inte postas på BT men kan vara kul för egen del att kolla detta, hur mycket som händer mm.
     
    Utmaningen börjar den 19 mars! Någon som är på?
     
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-07 16:06
    Grupp nummer 1 som börjar den 19 mars och som håller på till den 9 april.

    Grupp nummer 2 som börjar den 2 april och håller på till den 23 april.
  • Svar på tråden 21-dagars utmaning, någon som är med?
  • Äldre 19 Mar 15:21
    #31
    swdnchick skrev 2013-03-19 15:17:10 följande:
    Vi får hoppas på förlovning!! :)

    Helgen veckan efter denna är ju påskhelgen. Har tänkt umgås med min familj då, och äta marsipan ;) Men du har kanske också påsklov nästa vecka? Isf kan vi ju ta en promenad någon dag i veckan istället.
    Haha, ja just det ja, påsk, det hade jag helt glömt. ^^ Men nästa vecka kan jag alla dagar efter 16 och på fredagen är jag ledig. ^^ Så säg när det passar för dig. =)
  • Helena­Fredri­k
    Äldre 19 Mar 15:24
    #32
    NeutronStar skrev 2013-03-19 12:17:09 följande:

    Alltid trist när det finns hinder i vardagen som står i vägen rent praktiskt för det man vill... =/ Men kan rekommendera typ sallader och att t.ex. köpa färdiggrillad kyckling och koka upp lite quinoa/bulgur till det och sedan lite grönsaker eller lite gurka och tomat bara. =)


    När det gäller "det goda" så finns det många andra mellanmål som kan fungera som substitut för att hindra att mna kraschar eller får sockersug, men tyvärr finns det ju ingen riktig ersättning för en bit godis, finns inget nyttigt alternativ som smakar likadant. Det hela handlar nog bara om att fundera på hur mycket godare godiset och kakorna är än en skål med fruktsallad eller en lyxig liten fullkornsmacka. ^^

    Ofta kan man bli sötsugen för att man egentligen är hungrig eller törstig, så tips är att dricka massa vatten och om du är sötsugen ta en frukt eller så. =)


    Tack för tipset :0) Fler tips på bra mat för oss som lever med kokplatta och dessutom bor bredvid världens bästa pizzeria mottages tacksamt.

    Ett tips just för sötsug är torkade äppleskivor. Superlätt att göra själv i ugn och lever man som vi så finns det oftast att köpa. Chokladsuget innan tant röd är lite svårare. För egen del löste jag det idag med en proteindryck doubble chocolate som mellis :p

    Just proteindrycker och sådant har jag superkoll på. Även träningsupplägg för både kondis och styrka så om ni vill att jag ska dela med mig om ngt särskilt så är det bara att hojta till. Mitt, eller vårt (sambons också) problem är inte att vi tränar för lite eller att vi äter extremt dålig mat utan snarare att vi äter för sällan och därmed blir akuthungriga vid olämpliga tillfällen när det inte finns ngt bra att äta.

    /Helena som laddar för årets första terränglopp (söndag) med att suckande titta ut på snön och hela tiden kolla Postens hemsida för att se om de nya terrängskorna kommit än

    Åh förresten.. Vet ngn hur man tejpar en fotled som inte vill sig riktigt?
  • Äldre 19 Mar 15:33
    #33
    HelenaFredrik skrev 2013-03-19 15:24:34 följande:
    Tack för tipset :0) Fler tips på bra mat för oss som lever med kokplatta och dessutom bor bredvid världens bästa pizzeria mottages tacksamt.

    Ett tips just för sötsug är torkade äppleskivor. Superlätt att göra själv i ugn och lever man som vi så finns det oftast att köpa. Chokladsuget innan tant röd är lite svårare. För egen del löste jag det idag med en proteindryck doubble chocolate som mellis :p

    Just proteindrycker och sådant har jag superkoll på. Även träningsupplägg för både kondis och styrka så om ni vill att jag ska dela med mig om ngt särskilt så är det bara att hojta till. Mitt, eller vårt (sambons också) problem är inte att vi tränar för lite eller att vi äter extremt dålig mat utan snarare att vi äter för sällan och därmed blir akuthungriga vid olämpliga tillfällen när det inte finns ngt bra att äta.

    /Helena som laddar för årets första terränglopp (söndag) med att suckande titta ut på snön och hela tiden kolla Postens hemsida för att se om de nya terrängskorna kommit än

    Åh förresten.. Vet ngn hur man tejpar en fotled som inte vill sig riktigt?
    Beror väl lite på hur fotleden inte riktigt vil sig. Men finns en länk här (http://www.ppfysioterapi.se/index.php?option=com_content&view=article&id=855:april-2012-tejpning-fotledsdistorsion-f-8&catid=50:2012&Itemid=35) som är för fotledsstukning, men är ju samma princip för att få stabilitet i fotleden ifall det är det som är problemet.

    Jag kör fortfarande på mitt Fitnessfighten upplägg när det gäller träning vilket jag tycker fungerar riktigt bra:
    - Cardio 10 min
    - Styrkeövningar 15 reps, 3 övningar, 2 omgångar
    - Cardio 10 min
    - Styrkeövningar 15 reps, 3 övningar, 2 omgångar
    - Styrkeövningar 15 reps, 3 övningar, 2 omgångar

    Är cardio inlagt mellan styrkan för att man inte ska gå ner i varv och tappa pulsen, utan se till att den håller sig hög hela tiden. =)

    Nej, det där med akuthungrig är ju tyvärr ett problem i vardagen, och en bra måttstock kan vara att äta var 3:e timme, så man inte hinner bli hungrig, men inte alltid som detta passar in med jobb mm.
  • Äldre 19 Mar 15:36
    #34

    Btw hittade denna tråd på matklubben om möjliga lösningar när man är utan ugn och stor spis. ^^

    http://www.matklubben.se/matprat/oenskelaadan_41/bra_mat_utan_spis_och_ugn__9225.html


  • Helena­Fredri­k
    Äldre 19 Mar 16:08
    #35
    NeutronStar skrev 2013-03-19 15:33:27 följande:
    Beror väl lite på hur fotleden inte riktigt vil sig. Men finns en länk här (www.ppfysioterapi.se/index.php?option=com_con...:april-2012-tejpning-fotledsdistorsion-f-8&catid=5 0:2012&Itemid=35) som är för fotledsstukning, men är ju samma princip för att få stabilitet i fotleden ifall det är det som är problemet.
    Den sidan ska jag spana in. Tror det är stabilitet jag vill åt. Jag har överrörliga leder och de senaste dagarna har det känts som om fotleden inte klarar av sitt jobb ordentligt utan som om själva smalbenet trycks ner i foten (svårförkarat). Hade likadant i andra foten för någon dag sedan och jag tror det beror på att jag springer med 2 graders motlut på löpbandet nu (eftersom jag inte kan springa i terräng pga vädret). Lite småtråkigt bara när det hugger/krasar o foten när man springer.
  • Helena­Fredri­k
    Äldre 19 Mar 16:16
    #36
    NeutronStar skrev 2013-03-19 15:33:27 följande:
    Jag kör fortfarande på mitt Fitnessfighten upplägg när det gäller träning vilket jag tycker fungerar riktigt bra:
    - Cardio 10 min
    - Styrkeövningar 15 reps, 3 övningar, 2 omgångar
    - Cardio 10 min
    - Styrkeövningar 15 reps, 3 övningar, 2 omgångar
    - Styrkeövningar 15 reps, 3 övningar, 2 omgångar

    Är cardio inlagt mellan styrkan för att man inte ska gå ner i varv och tappa pulsen, utan se till att den håller sig hög hela tiden. =)

    Nej, det där med akuthungrig är ju tyvärr ett problem i vardagen, och en bra måttstock kan vara att äta var 3:e timme, så man inte hinner bli hungrig, men inte alltid som detta passar in med jobb mm.
    Beroende på hur ansträngande cardio du utför så rekommenderas det att man gör den sist. Om man tar ut sig alltså. Detta då man annars riskerar att vara så trött att man gör styrekövningarna fel och skadar sig. Själv brukar jag börja med 15min lugn Cardio om jag styrketränar, lagom för att bli varm och mjuk i kroppen men inte trött alltså. :0) Ska jag köra mer Cardio under samma pass så tar jag den sist och tar ut mig helt.

    För styrkeövningar så är 15 reps ganska mycket (dock vanligt som rekommendation till tjejer av ngn anledning). 10-12 reps och 3 set är det absolut optimala. Själv brukar jag köra på Xkg 3*8, klarar jag det så höjer jag till 3*9 nästa gång osv. Upp till 3*12, därefter höjer jag vikten och börjar om på 3*8

    Vill du behålla flåset uppe så rekommenderar jag att du supersettar dvs att du utför 2 eller fler övningar parallelt. T ex en bröst och en magövning. Då kör man 1 set av bröstövningen, kör direkt (utan vila) 1 set magövning osv. Superbt om man dessutom har lite ont om tid. :0)
  • Plätti­s
    Äldre 19 Mar 17:18
    #37
    NeutronStar skrev 2013-03-19 14:10:54 följande:
    Du kan ju vara med ändå, bara att du tar en undantagsdag den dagen du fyller. =) Det är ju såklart egentligen tanke att man ska hålla upp under hela perioden men om det blir en dag pga att du fyller jämt så tycker inte jag att det är så farligt. Det är själv grejen med att just bara låta det bli en dag som kan visa viljestyrkan, om det bara blir en dag kommer det inte förändra så mycket, det är om man inte slutar efter den dagen som man kan ramla tillbaka. ^^
    Jag ska absolut göra ett försök! Men med tanke på att jag har mina två bästa vänner liggande i frysen (Ben&Jerry's, inte massmördarvarning :P) så känns det som att det kommer krävas mycket viljestyrka. Bara att veta att jag har något hemma som bara ligger och väntar känns jobbigt. 
    HelenaFredrik skrev 2013-03-19 15:24:34 följande:
    Mitt, eller vårt (sambons också) problem är inte att vi tränar för lite eller att vi äter extremt dålig mat utan snarare att vi äter för sällan och därmed blir akuthungriga vid olämpliga tillfällen när det inte finns ngt bra att äta. 
    För mig och min sambo är det samma sak. Det är dessutom jag som ska planera, handla och gärna laga maten också eftersom min sambo anser sig vara handikappad i köket. Jag har jobbat i flera år på att förklara att han visst kan laga mat, man behöver inte äta pizza bara för att man är hungrig, men det tar tid. 
    Tidigare har vi kört med ett matschema, att man har ett tema för varje dag i veckan - soppa, kyckling, fisk etc. Det gör att det blir lite lättare när det är dags att laga mat, att man inte står där och ska tänka medan man är hungrig. Då blir det lätt snabbmat. Jag ska försöka komma igång med ett sådant igen, med recept färdiga så att min gubbe kan vara kock medan jag är på jobbet och sliter för brödfödan :) 
  • Alylly­ra
    Äldre 19 Mar 17:26
    #38

    Jag är på i grupp 2! Eller ja, jag kan vara med i grupp 1 också, men inte helhjärtat eftersom jag har en efterlängtad fest att gå på på lördag... Skål

    Har redan nu börjat köra ett ordentligt träningsschema (6 ggr i veckan), men slarvar fortfarande något med maten, även om den också har blivit bättre. Och framför allt försöker jag dricka ordentligt med vatten!

    Mitt problem är väl framför allt att jag är rätt duktig på att träna styrka, men hatar konditionsträning.
    Tar gärna emot lite tips på konditionsträning som både är kul och gör nytta! Tänker att man kanske kan börja cykla lite, men så ser man ut genom fönstret och tappar allt hopp...

  • Helena­Fredri­k
    Äldre 19 Mar 19:00
    #39
    Alyllyra skrev 2013-03-19 17:26:53 följande:
    Jag är på i grupp 2! Eller ja, jag kan vara med i grupp 1 också, men inte helhjärtat eftersom jag har en efterlängtad fest att gå på på lördag... Skål

    Har redan nu börjat köra ett ordentligt träningsschema (6 ggr i veckan), men slarvar fortfarande något med maten, även om den också har blivit bättre. Och framför allt försöker jag dricka ordentligt med vatten!

    Mitt problem är väl framför allt att jag är rätt duktig på att träna styrka, men hatar konditionsträning.
    Tar gärna emot lite tips på konditionsträning som både är kul och gör nytta! Tänker att man kanske kan börja cykla lite, men så ser man ut genom fönstret och tappar allt hopp...
    Är du tävlingsmänniska?
  • Äldre 19 Mar 19:45
    #40

    Jag är gärna med i grupp 2. Grupp 1 är på påsk och då vill jag kunna äta lite godis. Har tidigare ätit lchf och gått ner en del i vikt men nu tänker jag övergå till mer GI-inspirerad mat. Jag har nämligen haft ont i magen och mått illa den senaste tiden då jag startade om min lchf. Skönt med en peppande grupp, hoppas att det håller i sig också. Många sådana här grupper självdör efter ett tag. 

    30 min motion om dagen ska jag nog kunna fixa redan nu. Det tar mig 45 min att gå hem från jobbet varje dag.  

Svar på tråden 21-dagars utmaning, någon som är med?