• Bitbit­ten
    Äldre 17 Mar 20:16
    5681 visningar
    17 svar
    17
    5681

    Fräckt att önska sig

    Håller som bäst på att skriva inbjudningarna och har kört fast på det där med presenter.


    Det känns ovant och nästan lite fräckt att önska sig saker eller pengar. Jag vet att det är vanligt, "alla gör så" och att det blir lättare för gästerna med en önskelista eller en önskan om bidrag till bröllopsresa etc. Men det känns ändå underligt.


    På sätt och vis vore det skönt att bara be gästerna sätta in en slant hos Unicef eller något. Samtidigt - det är klart det vore mysigt med gåvor som minne från vår dag.


    Hur resonerar ni andra? Är jag bara löjlig som oroar mig för detta?

  • Svar på tråden Fräckt att önska sig
  • CoG
    Äldre 17 Mar 20:28
    #1

    Jag är dålig på att önska mig saker av andra...
    Jag kan önska mig ett bidrag till en ny vinterjacka av mamma i julklapp,
    men det är svårare att önska sig ngt i bröllopspresent speciellt som det är andra inblandade än närmaste familjen.

    Funderar på att bara skriva att vi har allt vi behöver och att det räcker utmärkt med att dom kommer på vår dag,
    att det är bättre än någon annan present.
    Sen får väl gästerna göra som dom vill.

  • Pandan
    Äldre 17 Mar 20:32
    #2

    Hej, en nära vän skrev i inbjudan typ "bara att ni kommer på vårt bröllop är en fin present för oss, men om ni vill skänka något så önskar vi oss detta: ..."   Det var väldigt fint skrivet och alla ger väl ändå något! 

    Jag brukar alltid ge pengar, men om du hade skickat en inbjudan till mig så hade jag absolut försökt hinna nån fin present! Kan inte tänka mig att någon blir förolämpad, de flesta ger väl ändå presenter eller pengar, och alla vill väl göra brudparet glada!
    Det är inte fräckt att önska sig pengar eller saker! Det är ju tradition att ge gåvor!

  • Äldre 17 Mar 20:40
    #3

    Vi har bott tillsammans i flera år och har de flesta saker som vi vill ha i vårt hushåll som annars är brukligt att ge vid bröllop så vi kände att om vi skulle önska oss någonting skulle de vara ett bidrag till vår bröllopsresa men vad vi främst önskar oss är att folk tar sig tid och kommer.  

    Vi skrev så här i våra inbjudningar:
    Vi önskar oss ingenting förutom er närvaro men om ni ändå vill ge oss någonting så skulle vi bli glada över ett litet bidrag till vår bröllopsresa.

     

  • Bitbit­ten
    Äldre 17 Mar 20:42
    #4

    Kanske ska sluta noja.


    Jag har inte varit på så många bröllop själv och har därför inte så mycket att jämföra med. Men en ödmjuk formulering om att gästerna bara genom att närvara skänker oss en fin present känns bra.

  • Aprili­a13
    Äldre 17 Mar 21:03
    #5

    Jag förstår verkligen din nojja! Jag var likadan, ville bara skriva att vi undanber oss presenter då vi redan har allt vi behöver! Men då sa alla i min omgivning att "folk vill ge gåvor så då kommer du ändå bara få massa prylar du inte behöver..." Så då lade vi också till efter att vi undanber oss presenter (och att allt vi önskar oss är en fantastisk kväll) att om någon gärna vill ge en gåva, så är i så fall ett bidrag till en framtida bröllopsresa välkommet :)

  • Äldre 17 Mar 21:28
    #6

    Folk vill nog gärna ge nåt, så en fin formulering som pekar åt rätt håll (typ om ni vill ha: 1) inga presenter alls, 2) det finns en önkelista, 3) bidrag till resa eller fest, eller 4) pengar till välgörenhet) är nog klokt. Eller att den som tar emot OSA (om ni inte gör det själva, alt t ex era föräldrar) kan svara på frågor om presenter och ge en hint. Men jag kan förstå om man inte vill skriva en önskelista i själva inbjudan. 

  • Want to
    Äldre 17 Mar 21:32
    #7

    Hade en vän som skrev i inbjudan att osa skulle gå till toastman eller toastmadame.
    Dom fick en lista med önskemål/tips på presenter av brudparet.
    Väldigt smidigt, dom som ville ha tips frågade helt enkelt toastisarna och de kändes mindre kymigt än att fråga brudparet ;)

  • Jeanet­te08
    Äldre 18 Mar 00:17
    #8

    Vi håller på att diskutera denna fråga, hade två helt olika sätt att se det på.


    Jätte bra ideér här!


     


    Min tanke var att skicka med önskelista, men att formulera detta på ett bra sätt. Vi kommer endast bjuda närmsta släkten och fåtal nära vänner, och ja gkänner att dte är just dom som kommer vilja veta vad vi önskar oss.


    Medan min sambo tyckte att vi inte ska ha någon önskelista, för det är ju bara närmsta släkten.


     


    Själv känner jag att det är ännu jobbigare att ta det på ex. telefon och min sambo skulle bara hänvisa till mig.eller säga inget. Men då det är just våra närmsta så tror jag att de kommer vilja ha med sig en present, och då är det väl bättre att skriva vad vi vill ha istället för att få saker vi inte alls önskar oss.


     


    Vi tänkte oss Presentkort på Ticket, tallrikar ur en speciell serie och nu kom vi på presentkort på Cervera (som bidrag till en kitchen aid). Ev. något mer, men vi vill inte ange för många saker då det är få gäster, hellre få flera tallrikar än 1 tallrik, 2 glas och 3 kaffekoppar....


     


    Men var skriver ni er önskelista?


     


    Jag vill inte ha det tryckt i inbjudan, me nfunderade på ett löst infoblad instoppat i inbjudan.


    Men det var där våra åsikter gick isär, var ska man annars ha önskelistan? Om inte i huvudet när de ringer.


    DÅ det är så litet så vill vi inte heller ha en bröllopssida, och hälften av gästerna använder inte ens internett,


     

  • Annamo­lly
    Äldre 18 Mar 09:47
    #9

    Jag har andrat mig om det dar. Jag tyckte ocksa det var lite 'fult' att onska sig saker. Nastan som att man inte litar pa att gasterna har nagon koll, sa man maste saga till dom vad dom ska kopa. Men nu har jag insett att det handlar om att hjalpa dom sa att man inte far saker man inte har nagot behov av.

    Min fastmans slaktingar kommer alla att ge oss pengar, vilket ar jatteskont for da slipper man detta problemet. Eftersom vi gifter oss utomlands sa har vi sagt till alla som reser langt att deras narvaro ar present nog. Jag tror det kommer funka eftersom dom har lagt ut sa mycket pa biljetter att dom antagligen haller med om att deras narvaro ar en present! ;) Men jag tror inte att de fungerar att skriva sa om gasterna inte rest langt. Dom kommer att vilja kopa nagot.

    Man kanske kan gora en icke-specifik lista, pa en webbsida? Alltsa, skriva "saker vi redan har: brodrost, kaffemaskin, etc. Saker vi inte har: kaffemuggar, bordduk, et.c. Snarare an att skriva exakta saker, vad dom kostar och vart man kan kopa dom. 

    Vad galler valorenhet sa tycker jag inte det ar en bra ide. Valgorenhet ar inte 100% moraliskt neutralt och det ar manga som ar ganska skeptiska emot vissa organisationer (Medecins Sans Frontiereres ar tll exempel ganska nykonservativa och pro-interventionist).  


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Mmmari­a
    Äldre 18 Mar 10:43
    #10

    Vi skrev något i stil med "Vill du ge en gåva så finns presenttips hos toastmastern. De som ville hörde av sig och fick en lista. Vi hade skrivit både specifika saker tex grillbestick av ett speciellt märke och allmänt tex roliga utomhusaktiviteter till nya landstället. Sedan skrev vi att prydnadssaker och heminredning är inget vi önskar oss, men vill ni ge ett presentkort så handlar vi helst på xxx och xxx.


     


    Tyckte inte att det kändes konstigt och hade inte tyckt att det vore konstigt om någon skrev så på sitt bröllop.

  • Äldre 24 Mar 18:01
    #11

    Vi har skapat en hemsida, där har har vi skrivit under fliken önskelista;

    "Det första på vår önskelista är att vi får dela denna dag med Er. 
    Många åker långt och det absolut viktigaste för oss är att Ni kan dela vår dag! 

    Om Ni vill ge oss något har vi en önskan, att det ska gynna vår fritid tillsammans."

    Sedan har vi radat upp tre olika ställen där vi önskar oss presentkort på tema fritid.  
    Flera har sat att det var en jätte bra grej av våra gäster redan :) 


    Brud anno 2013
  • Carina­10
    Äldre 24 Mar 18:59
    #12

    Vi önskar oss pengar till bröllopsresa o så olika upplevelser.

    Vi har redan fullt hushåll med grejor så vi behöver liksom ingenting till hemmet. :O

  • Äldre 24 Mar 19:08
    #13

    Vi har, precis som FrökenCitron, gjort en bröllopshemsida och där har vi skrivit följande under "önskelista":

    Eftersom vi levt under samma tak i flera år har vi det mesta av allt (och lite till). Vi behöver därför inte fler saker.

    Däremot skulle vi uppskatta ett litet bidrag till vår bröllopsresa genom ett presentkort på Resia. Vi blir lika tacksamma för små bidrag som för lite större.

    Jag tycker att det är helt ok att önska sig pengar eller presentkort, men jag personligen gillar när brudparet skriver ut vad pengarna ska användas till, exempelvis bröllopsresa, ny soffa, aktiviteter eller annat. För mig som gäst har det kännts bra att veta var pengarna går.
    Vi var på ett bröllop en gång där de bara hade skrivit på inbjudan att: "bröllopspresenter sätts in på konto xxxx-xxxxx", men ingenting om vad de önskade sig pengar till. Det kändes inte riktigt helt bra... Kan egentligen inte sätta fingret på varför det kändes så för mig.


  • Bitbit­ten
    Äldre 31 Mar 22:14
    #14

    Tack för alla bra tips! Känns lite mindre underligt nu, jag har vant mig lite vid tanken. Vi har dessutom redan fått frågan av några av gästerna om vad vi önskar oss. Och då känns det ju mer ok också. Vi kommer nog önska oss bidrag till resa och, som FrökenCitron skrev, sånt som gynnar vår gemensamma fritid. Med någon väl vald formulering förstås!

  • Äldre 31 Mar 23:29
    #15

    Vi tyckte också det var lite jobbigt att skriva önslelista men jag vet att folk inte vill komma tomhänta till bröllopet. 
    Vi gjorde så att vi önskade oss saker till hemmet.
    Vi delade upp det så vi önskade oss saker till trädgården av min familj tex liten trädgårdsgrupp, brevlåda eller grävmaskinist.
    Vi önskade hjälp till renovering av hans familj tex gips, presentkort på bauhaus eller byggare.
    Av våra vänner önskade vi oss saker tex vinglas och frukostskålar.

    Vi försökte att ha med både dyra och billiga saker så att alla som vill köpa något ska kunna det.
     

  • Annica­70
    Äldre 1 Apr 08:47
    #16

    Vi har skrivit att om man skulle vilja ge oss något så gärna ett presentkort på Ticket.. Men vi kommer inte att ha någon present öppning. Ingen ska behöva känna att om har gett för lite.. Det är inte därför vi gifter oss

  • Aniara­4
    Äldre 1 Apr 11:01
    #17

    Vi hade också allt vi behövde och mer därtill efter att ha slagit ihop två hem. Jag hade velat önska mig bidrag till bröllopsresan, men maken var starkt emot att önska sig pengar i alla former. Vi gjorde så att gästerna fick svara till våra föräldrar, och så skrev vi "övriga frågor besvaras av NN och NN", underförstått även frågor om presenter. Sen fick de en lista med både konkreta saker vi önskade oss, generella riktlinjer om vilken sorts stilar och färger vi gillar, och även några saker som vi helst inte vill ha - som vinglas, som vi redan har flera uppsättningar av.

Svar på tråden Fräckt att önska sig