• Mrs Fox
    Äldre 16 Mar 19:09
    4533 visningar
    11 svar
    11
    4533

    Skapande avv nytt efternamn?

    Hej

    Jag har läst en del trådar om hjälp med att skapa nytt efternamn och jag gör likaså och hoppas på hjälp och kreativitet från er. Idag heter vi Lehtonen och Andersson, men vi har även mitt släktnamn som är taget och bara får hetas inom min släkt som vi är intresserade av - Borgemo.

    Tacksam för all hjälp jag kan få för min fantasi står still just nu!

    /Mel

  • Svar på tråden Skapande avv nytt efternamn?
  • Äldre 16 Mar 20:25
    #1

    Mitt förslag kräver inte så mycket fantasi.
    Ta Borgemo Glad 

  • Äldre 16 Mar 20:30
    #2

    Borgemo var jättefint tycker jag! Glad


  • Mrs Fox
    Äldre 17 Mar 08:39
    #3

    Ja jag skulle jättegärna göra de men det är blivande maken som inte helt vill släppa sitt vardagliga andersson... Vet inte hur ja ska övertala honom =(

  • Äldre 17 Mar 10:15
    #4
    Mrs Fox skrev 2013-03-17 08:39:37 följande:
    Ja jag skulle jättegärna göra de men det är blivande maken som inte helt vill släppa sitt vardagliga andersson... Vet inte hur ja ska övertala honom =(

    Kan han inte spara det som mellannamn då?


    Tyckte också borgemo var väldigt fint

  • Äldre 17 Mar 11:29
    #5
    Mrs Fox skrev 2013-03-17 08:39:37 följande:
    Ja jag skulle jättegärna göra de men det är blivande maken som inte helt vill släppa sitt vardagliga andersson... Vet inte hur ja ska övertala honom =(
    Fråga honom varför Andersson är så viktigt för honom, bara om han själv förstår sina skäl och du vet vet om dem kan ni hitta en kompromiss som funkar för er båda.
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 17 Mar 19:57
    #6

    Vi har också ett sådant dilemma.. Vi heter Ahl och Lennartsson nu och funderar på att ta ett av namnen och att den andre får ta sitt namn som mellannamn typ men vi har också funderat på att eventuellt skapa ett helt nytt eller hitta något gemensamt.. Jag förstår dig verkligen, det är jättesvårt och ett enormt beslut! Jag tycker Borgemo är jättefint och annorlunda.


  • fayefa­ye
    Äldre 17 Mar 20:22
    #7

    Röstar på Borgemo! Prata med honom och om han absolut inte vill byta bort Andersson kan han kanske ha båda?


  • Carina­10
    Äldre 24 Mar 10:59
    #8

    Du kan ju ta Borgemo o behålla det :)

    Han kan ha båda men jag är osäker på om han kan ha Borgemo som mellannamn.
    Ring PRV för de har bättre svar än skatteverket vad gäller namnbyten o så.

    Jag bytte mitt innan första äktenskapet...jag totalvägrade heta just...Andersson *skrattar*
    O han ville inte ha mitt dåvarande namn.
    Så vi tog ett annat som är i min släkt. Detta innebar att jag skrev under papper för han skulle med få samma o att det sen är spärrat så han kan inte ge det vidare till en ny fru osv...

  • Mrs Fox
    Äldre 6 Apr 14:32
    #9

    Ja det är ju smart! Har inte ens tänkt den tanken att han kan ha båda. Det måste jag sälja in och det kommer nog gå bättre.

    Det är nog rätt i att man ska skriva att han inte får föra vidare om det mot förmodan skulle hända något längre fram i livet.

  • fayefa­ye
    Äldre 10 Apr 16:38
    #10
    Mrs Fox skrev 2013-04-06 14:32:13 följande:
    Ja det är ju smart! Har inte ens tänkt den tanken att han kan ha båda. Det måste jag sälja in och det kommer nog gå bättre.

    Det är nog rätt i att man ska skriva att han inte får föra vidare om det mot förmodan skulle hända något längre fram i livet.
    Det blir så automatiskt, alltså att han inte kan föra det vidare om det är ditt från början.
  • Äldre 10 Apr 17:09
    #11

    har för mig att det inte för så länge sen var på radion om att reglerna ändrats, att istället för att bara en av makarna kan ha "dubbelnamn" så kan bägge ha båda namnen. +att barnen kan ha det. om jag inte minns helt fel. 

Svar på tråden Skapande avv nytt efternamn?