• Amelia­123
    Äldre 16 Mar 08:05
    10245 visningar
    18 svar
    18
    10245

    Hur stor är risken att jag är gravid??

    Min mens är ca 11-12 dagar sen (jag har oregelbunden mens i vanliga fall på 23-26 dagar. Senaste tiden har den dock varit ca 23-24a dagar). 7 dagar efter mensen så hade jag och min fästman sex, jag äter inga preventivmedel men har skaffat mig det precis efter min förra mens och väntar nu på att få börja med dem. Jag och min fästman använder alltid kondom. Den här gången också. Men han var nära på att komma in i mig. Men det gjorde han inte, isf bara någon milimeter. Efter ca 9-10 dagar senaste mens hade jag en liiiiiten brunaktig flytning/mens som jag brukar ha precis i slutet av min vanliga mens. Jag har nu gjort 5 graviditetstest från RFSU med 2 dagars mellanrum och alla har visat negativt. På torsdag ska jag till barnmorskan för att testa mig där. Hur stor är risken att jag är gravid ändå? Min värsta mardröm är att bli gravid...

    Jag kan även tillägga att jag har gått ned ca 56 kg i vikt sedan Oktober 2011 och det har rasat i jämn takt. Sedan förra mensen har jag dock bara gått ner 2-3 kg. MEN jag börjar även nå mitt slut. Väger nu 70 kg och är vältränad/musklad med vilopuls på 42. Jag tränar otroligt mycket (och äter bra mat), senaste månaden har jag medvetet tränat lite extra hårt inför kommande tävlingar. Kondition (löpning), spinning och styrketräning. 6 dagar i veckan och ibland 2 ggr/dag. Hård träning. Jag har läst att det kan påverka försenas/utebliven mens.

    Min fästman är typ helt 100% säker att jag inte är gravid utan att mensen uteblivit pga min träning och viktnedgång. Jag själv är typ helt säker på att jag är gravid trots att jag inte haft några speciella symtom. Förutom dom senaste dagarna att jag haft sura uppsötningar, men det kan lika gärna bero på att jag är extremt orolig? För när jag inte tänker på graviditeten så känner jag inte av de. 

    Jag kan också tillägga att när jag väl har mens så har jag haft sjukt lite mens den senaste tiden. ca 3-4 dagar varav 1/2-1 dag är det ganska normal mängd men fortfarande liten. Annars är de bara skvättar. 

    Nu undrar jag också, om det visar sig att jag är gravid. Hur snabbt kan jag göra abort? Hur lång tid är väntetiden liksom? För det finns inte i min världskarta att behålla ev. barn.

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Hur stor är risken att jag är gravid??
  • Äldre 16 Mar 08:11
    #1

    Ta ett test så att du slipper oroa dig. Väntetider med mera beror nog på var i landet du bor så det är svårt att svara på.


  • Pillan
    Äldre 16 Mar 08:14
    #2

    Jag tycker det låter som att risken är väldigt liten. Är nog på din fästmans sida. Men du får ju definitivt svar hos barnmorskan. Väntetiden för abort är inte särskilt lång. Du kan vara helt lugn, vill du inte ha barn nu så kommer det att lösa sig!

  • Äldre 16 Mar 09:17
    #3

    Du är inte gravid, det kan jag nästan svära på.


     


    1) Graviditetstest från RFSU är 99% säkra, fem stycken som visar falskt negativt händer liksom så sällan att det nästan inte finns (har jobbat med graviditetstest ett tag och jag förutsätter att testen fungerade och att du använde dem rätt)


    2) Din kille kom inte i dig, och om du har en period på 24 dagar lär det inte varit under din ägglossning ändå


    3) Träning i den grad kan mycket väl ge utebliven mens. Jag gick i skolan med några idrottare på ungdomselitnivå och där verkade det vara mer regel än undantag med utebliven mens i flera månader. Dessutom kan bara oron skjuta upp mensen.


     


    Men jag förstår att du oroar dig. Har själv suttit och nojat över sånt när jag var yngre. Så gå till barnmorskan och få det bekräftat för säkerhets skull.


     


    Ingen aning om hur långa väntetiderna är för abort, men du måste ju få tid innan vecka 18 iallfall så det är ju maxväntetiden.

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 16 Mar 09:52
    #4

    Tror inte du är gravid.


    Hur anser du att din mens är oregelbunden om den brukar vara inom 23-26dagar. Det anses vara regelbundet att slå på någon enstaka dag. Men om vi räknar med 24dgr som du skrev att du haft senaste tiden så runt dag 12 har du ägglossning och då har du omöjligen blivit gravid om du tror att det var när ni hade sex dag 7 efter din mens.


    Om du är 11dgr övertiden och får fortfarande neg. test så är sannoliken väldigt liten att du skulle vara gravid. I så fall skulle du vara extremt låghormonare.


    Tror snarare din hårda träning och viktnedgång är orsaken till utebliven mens. Även din oro för graviditet kan ställa till det för kroppen.

  • Amelia­123
    Äldre 16 Mar 10:14
    #5

    Åh, det är lite av en lättnad att läsa faktiskt. Jag hoppas verkligen att det är som ni säger! Men jag kommer såklart gå till barnmorskan som planerat. Om min mens inte dyker upp nu då. Men det känns inte så. Jag har inte haft ömma bröst som jag brukar ha 1 vecka innan mensen. Däremot har jag fått finnar som vanligt.

    När jag säger att jag tränar hårt så menar jag inte lågpulsträning (typ promenader, gym osv) utan där jag har väldigt hög puls (springer 5 km på 20 min och tränar långdistanslöpning). Styrketräning är bara ett kompliment till min konditionsträning. Så min kropp förändras sjukt mycket varje vecka, jag bygger muskler och tappar fett hela tiden. Så egentligen är det nog större förändring för kroppen än de där 2-3 kilona. Jag snittar ca 450-500 minuters hårda träningsmiuter/vecka. Dessutom var jag med i tjejvasan som jag pressa mig i totalt 4h i sträck 23 feb. Så jag har ju varit extremt aktiv sen förra mensen. Hade jag inte varit anmäld till massa lopp (nästa är 16 Maj) hade jag inte varit så orolig som jag är nu. Men jag vill hinna göra abort utan att jag måste avstå något lopp som är mina mål sedan 1 år tillbaka. Gud, nu låter jag som värsta träningsnarkomanen....

    Men jag märker ju själv att de senaste månaden har min kropp tunnat ut sjuukt mycket, jag hoppas det beror på det.

    Tusen tack för era svar! Jag känner mig mycket tryggare nu. Gjorde senaste testet i morse som visade klart neg. 

  • Amelia­123
    Äldre 16 Mar 10:21
    #6

    Föresten, är barnmorskans test mer pålitliga än de man köper på ICA från Rfsu? Eller har de samma test?

    Jag är helt säker på att det är den gången vi hade sex (är noga och noterar, haha) och vi har inte haft sex sen dess heller då vi inte setts. :( Kan också tillägga att han var full och hade sjukt svårt att komma. Så han kom aldrig ens. Vet inte om de spelar någon roll. 

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 16 Mar 11:38
    #7

    Minns jag inte helt fel så använder Mödravården RFSU tester. Men det kanske varierar för olika landsting.

  • Äldre 16 Mar 12:45
    #8

    Enligt RFSU's hemsida är det deras tester som används av barnmorskan.

  • Äldre 16 Mar 13:04
    #9

    Jag tycker snarare det låter som att behöver skaffa dig lika bra koll på resten av din kropps reaktioner och behov som du redan har på pass, minutrar, puls, vikt etc.
    Det är nog bra att prata med en barnmorska för att du ska få lite mer kött på benen därifrån så att säga.

    *Ett gravtest är ingen skillnad hos henne-de har samma slags stickor som du köper själv.

    *prata med barnmorskan om "dagen efter piller", ifall kondom fortsatt kommer att vara er p-metod. Det är garanterat billigare att vid oro för ev graviditet enstaka gång ta ett sådant, än att förbruka gravtester i den omfattning du nu gjort.

    *Din mens kan inte anses som oregelbunden med så få dagars differens.

    *Pressar man kroppen så som du gör, är det mycket vanligt att mensen förändras.

    Jag tycker att du ska kontakta en idrottsläkare och se till att genomgå lite tester, ta olika värden och se över hur du mår som helhet. Alltså med allt ifrån hormonbalans till fettbalans och allt vad de nu kan kolla upp. För, det är inte bra att väga massor-men det är heller inte snällt mot sig själv att överträna eller gå bananas åt helt andra hållet. Hälsan är viktig och det är lätt att bli helt fanatisk och liksom "byta drog" om man slutar med ett beteende och börjar med ett annat. Jag tror också det är lätt att på olika sätt stirra sig blind på vissa saker och kanske missa andra.

    Nu påstår jag inte att du gör något fel-du kanske ligger hur bra som helst med allt. Det jag säger är, att om man tränar mycket hårt, kan det vara vettigt att ha en kunnig läkare i ryggen, som en hjälp att verkligen få perfekt balans-och därmed också uppnå bäst resultat på alla plan.

    Jag tror inte att du behöver vara ett dugg orolig över att du skulle missa några lopp.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 16 Mar 13:22
    #10

    Graviditetstesten barnmorsakn använder där man testar på urin är nog det samma, dock kan man ju inom sjukvården ta blodprov vilket har en högre sensitivitet :)

  • Äldre 16 Mar 13:42
    #11
    Impressions skrev 2013-03-16 13:22:32 följande:
    Graviditetstesten barnmorsakn använder där man testar på urin är nog det samma, dock kan man ju inom sjukvården ta blodprov vilket har en högre sensitivitet :)
    Ja, fast det lär de knappast se någon anledning att ta till i det här fallet-inte ens när man gör IVF-behandlingar får man ju med sig annat än teststickor hem, så ska man få gravtest via blodprov, vill de nog ha anledning att verkligen misstänka att något är på g.
    Jag vet iofs inte exakt när det skulle vara relevant, men utan att ens ha haft fullbordat oskyddat samlag och med den träningsintensiteten, så lär det knappast vara graviditet som är på tapeten. Snarare lär nog barnmorskan upplysa om, att den dag man vill bli gravid, får man nog vara beredd att sänka träningsnivån så att man får en rimlig chans. När  och om den dagen.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 16 Mar 13:51
    #12

    Beroende på vilken vecka man är i så avgörs tid för abort så att säga... om du nästan har gått för långt så får du en tid snabbt. Om det skulle gälla din del så blir det nog en medicinsk abort. Men vänta tills du har gått till barnmorskan och fått ett svar. I mina öron låter det inte som du är gravid men alla kroppar är olika och konstiga saker ;)

  • Äldre 16 Mar 15:23
    #13
    passionsblomman skrev 2013-03-16 13:42:30 följande:
    Ja, fast det lär de knappast se någon anledning att ta till i det här fallet-inte ens när man gör IVF-behandlingar får man ju med sig annat än teststickor hem, så ska man få gravtest via blodprov, vill de nog ha anledning att verkligen misstänka att något är på g.
    Jag vet iofs inte exakt när det skulle vara relevant, men utan att ens ha haft fullbordat oskyddat samlag och med den träningsintensiteten, så lär det knappast vara graviditet som är på tapeten. Snarare lär nog barnmorskan upplysa om, att den dag man vill bli gravid, får man nog vara beredd att sänka träningsnivån så att man får en rimlig chans. När  och om den dagen.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Nej jag sa inte att det kommer att bli aktuellt i det här fallet, jag förklarade bara att det finns fler än ett sätt att graviditetstesta på inom sjukvården, inte säkert att alla vet det =) Sannolikheten att fem stickor skulle visa fel är ju som någon tidigare nämnt väldigt nära noll. Men i tidigt skede har det hänt att jag ordinerat hCG i blod isället på patienter för att vara helt på den säkra sidan:) Men som sagt, jag tror knappast trådskrivaren i detta fall har så mycket att oroa sig över !
  • Äldre 16 Mar 15:32
    #14
    Impressions skrev 2013-03-16 15:23:50 följande:
    Nej jag sa inte att det kommer att bli aktuellt i det här fallet, jag förklarade bara att det finns fler än ett sätt att graviditetstesta på inom sjukvården, inte säkert att alla vet det =) Sannolikheten att fem stickor skulle visa fel är ju som någon tidigare nämnt väldigt nära noll. Men i tidigt skede har det hänt att jag ordinerat hCG i blod isället på patienter för att vara helt på den säkra sidan:) Men som sagt, jag tror knappast trådskrivaren i detta fall har så mycket att oroa sig över !
    Nä, jag menade inte att du sa det heller. Men det känns som att TS har svårt att tro sina egna ögons besked-och då är det kanske lätt att tro att man behöver göra blodprov också, fast det är helt onödigt.

    Ungefär som att jag upplever att var och varannan kvinna "behöver" ett tidigt ultraljud vid graviditet. Inte för att det behövs för själva graviditeten av något skäl, utan för att kvinnan vill se det där pickande hjärtat för att kunna tro på att hon faktiskt är gravid.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Amelia­123
    Äldre 16 Mar 23:06
    #15

    Tack för alla svar! Ni har gjort mig mindre orolig! Jag är en person som oroar mig väldigt lätt i onödan och då inte bara när det kommer till graviditet. Jag blir sjukt lätt nervös och har svårt och tro på något förens det är 100% säkert. Detta är såklart något jag jobbar på att förbättra med migsjälv eftersom det inte är speciellt hälsosamt att gå runt och oroa sig för olika saker och ting i vardagen. :P Hur som helst så har jag ju köpt minipiller som barnmorskan skrivit ut till mig nu, tanken var att jag skulle börja med dem denna mens. Men den dyker ju inte upp..... Så detta problem lär nog iaf vara det sista. 

    Angående idrottsläkare så kan de kanske vara aktuellt. Men jag vet inte vart jag hittar dem? Dock har jag ju nyligen varit på ett återbesök hos min läkare för kontroll av min kroniska ledsjukdom som jag är symtomfri från idag. De värderna var kanonfina så sjukdomen ligger för tillfället "vilande" tack vare min träning. Vet inte om de är samma sak. Men jag har ju inte mätt fettprocent och liknande. Men jag har en del fett kvar om man säger så iaf. ;)

  • Äldre 17 Mar 11:41
    #16

    Om du googlar idrottsläkare+din hemort tror jag du får träffar. Bara på idrottsläkare kommer det upp massor-men det beror ju på var i landet du själv befinner dig.
     
    Jag tycker det vore ett jättebra stöd för dig att ha en sådan kontakt-de sitter på så mycket kunskaper om kroppen och kan säkert tillföra dig en massa du kommer att ha nytta av.
    Det är ju uppenbart att du gjort en stor livstilsförändring, och att du genom den fått nya intresse och mål. Längs den vägen är det ju bra att omge sig med duktiga människor, för inte minst när det kommer till träning, så kan man hamna helt snett annars.

    Och som du själv är inne på-den mentala biten, att hitta en plattform där du kan stå stadigt och känna att du inte behöver oroa dig i onödan, utan är trygg, är ju minst lika viktigt att arbeta med för att du ska må bra som helhet.
    En sak jag undrar är: har du inskrivet vila i ditt schema? För allt jag hittills lärt mig om träning har budskapet att man måste ha vilodag ibland. Dvs en dag då amn faktiskt inte tränar. Alls. har du någon sådan dag? Jag tror nämligen att när man kommer igång så är just vilodagen det man har lätt att slarva med. Man vill mer och mer hela tiden och triggas att köra på.
     
    Idag är min vilodag. Jag har ganska nyligen kommit igång efter en vintersvacka och vikten är ett hån, men kroppen har svarat mig bra rent orkesmässigt. Nu får jag inte gå på crosstrainern idag-och det är svårt att låta bli, för det gick ju så bra igår...
    Jag tror att det är ett vanligt beteende att man kör på lite väl många pass och bara räknar det man gjort som bra. Vilan är också något man ska göra. Gör du det?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Amelia­123
    Äldre 17 Mar 12:31
    #17

    Jag sökte på det men utan framgång. :/ Men jag ska försöka göra ett nytt försöka. Ja, förmodligen kan det nog vara bra då jag idag mest googlar mig till svar på problem jag stöter på. Ibland får man ju småskador liksom. Självklart har jag vilodagar, det har jag varit stenhård med. Och självklart unnar jag mig saker också. Bara för att jag tränar stenhårt så har jag inte slutat med tacomys på fredagkvällar eller kebabrulle på lördag. :) 1 vilodag i veckan har jag minst. Fast det är ju klart att jag jobbar och så då. Men jag utövar ingen träning som jag blir svett av. Sen tävlar jag ju rätt mycket (eller är med i lopp) då blir det automatiskt mer vilodagar. 2 dagar innan har jag vila och minst 1 dag efter. Och jag snittar 1 lopp i månaden. Egentligen så vill jag ju träna varje dag, men jag vet ju att det inte är bra så därför får jag tygla mig. ;) Och det ger ju bättre resultat i längden och kroppen mår sjukt mycket bättre. Jag tror jag har en sund syn på träning, eller det är ju mitt största intresse. Jag har iaf absolut inte anorexiatankar och liknande. Äter som en häst, 5 mål om dagen. Och jag är inte rädd för kcal eller kolhydrater. Jag vet att jag behöver de.  

  • Äldre 17 Mar 12:40
    #18

    Gott! Då har du diciplin även på vilobiten-jag är helt säker på att den slarvas en hel del med bland dem som blivit "träningsbitna". 
    Jag har inte misstänkt någon ätstörning-du verkar inse att kroppen måste tankas för att orka den där träningsintensiteten och tänket runt vikt verkar handla mer om att röra sig än att låta bli att äta. Det jag oroade mig lite för var överträning.

    Angående idrottsläkare, så kanske du kan kontakta någon du hittar på nätet och fråga om de har duktiga kollegor i din närhet? De flesta branscher brukar vara lite av en ankdamm där man känner till varandra någorlunda. Eller kolla med någon ortoped, kiropraktor, sjukgymnast eller med någon på ett idrottsgymnasium, ett lokalt gym eller liknande-det borde ju finnas någon skom känner nån som...etc


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Hur stor är risken att jag är gravid??