• söt nöt
    Äldre 10 Mar 17:43
    10143 visningar
    19 svar
    19
    10143

    Förslag på bröllopsresa till Italien.

    Hej alla!

    Jag och min blivande planerar att resa till italien på bröllopsresa. helst av allt skulle vi vilja ha en kombinerad resa med några dagar i Rom och några dagar på en annan plats som komliterar Rom. Så frågan är... Kan ni rekomendera något bra hotell i Rom? Det ska vara lite "lyxigare" men inte kosta för mycket. vad som är för mycket vet jag inte, det beror lite på.
    Sedan till fråga två. En bra plats att åka till som kompliment till Rom. Gärna vid vattnet. En lugn och romantisk plats. Där det finns något att se/göra på dagarna. Förslag på aktiviterer mottages gärna.  
    Vi planerar att åka i september.  

  • Svar på tråden Förslag på bröllopsresa till Italien.
  • Äldre 10 Mar 17:56
    #1

    Hej, 

    Jag och min blivande make var i Rom några dagar i september år 2012. Vi bodde då på hotell Capannelle (om du googlar Hotel Capannelle så får du fram hotellet både på booking.com och hotels.com).  

    Hotellet ligger visserligen en liten bit utanför Rom, men det gör att detta lite lyxigare hotell inte kostar skjortan. Och de hade kostnadsfri shuttlebus direkt till närmaste tunnelbanestation flera gånger i timmen - hur smidigt som helst. Det tog typ tjugo minuter in till centrum :)

    Jag och sambon hade världens mysigaste semester i Rom och på detta hotell, så jag tänkte att jag ville tipsa. Antagligen finns det fina hotell även inne i Rom men detta passade oss toppenbra :) Skönt med pool också då det var väldigt varmt när vi var där!

    Trevlig resa! 

  • Kjörli­ng
    Äldre 10 Mar 18:45
    #2

    Kan rekomendera en region i Italien som heter Abruzzo ligger Rom fast rakt över på andra sidan landet tog ca 2 timmar att köra från rom och dit vi bodde i Pescara är en liten stad med det mer "gammla italien " hur mysig som helst ! Och helt underbart att det ligger vid vattnet Medelhavet är ju inte helt fel vi va där i början av Agusti och det va jätte varmt och fint.

  • Äldre 10 Mar 19:05
    #3

    Jag o min sambo var i Rom förra sommaren o bodde då på hotell H10 Roma Cittá. Det var riktigt fint hotell till väldigt bra pris....vi valde utan frukost för att vi tyckte det var värt att gå o äta frukost på nå mysigt cafe i närheten vilket det fanns. men annars var frukosten rätt dyr på hotellet...men äter man mycket o tycker att det är värt så kan man ju lägga till det. de kunde säkert hålla ner rumspriserna på så sätt och tog igen det lite på frukosten :)

    Hotellet hade poolområde o poolbar uppe på taket...jättehärligt!! Låg en bit utanför Rom men var smidfigt att åka buss in till city. Hotellet hade även gratis shuttlebussar som gick flera ggr om dagen. Låg även nära busshållsplats för att ta sig med de vanliga stadsbussarna, och det var billigt...

    Jag har varit i Italien flera gånger o ett ställe som jag är helt kär i är Rapallo!! Ligger mer norr ut på västkusten precis vid havet :) Jättefint o mysigt!! Finns en massa restauranger, caféer, barer o butiker som ligger i ett promenadstrål längst havet. sen kan man tex åka båt till andra samhällen som Santa margeritha, Portofino osv. Kan verkligen rekommendera att åka dit!!!! :)

  • Äldre 10 Mar 19:21
    #4

    Jag skulle rekommendera att ni kolla upp Rom och Capri. Har aldrig varit i Italien själv, men vi funderar just på dessa två ställen.

    Rom för alla sevärdheter och Capri för den fina miljön, romantiken och sol/bad =)

  • amerik­a
    Äldre 10 Mar 21:46
    #5

    Sorrento på Amalfikusten söder om Rom är fantastiskt vackert!! Solig

  • söt nöt
    Äldre 10 Mar 22:19
    #6

    Tack alla för alla förslagen. Nu har jag fått ny inspiration att sätta fart och kolla igen. Jag gav nästa upp min dröm om italien när jag inte riktigt hittade pärlorna som alla pratar om. det finns så många ställen att det blir en djungel. 

    Kom gärna med fler förslag. Kanske är det fler än vi som undrar :) 

  • Olauli­n
    Äldre 11 Mar 06:58
    #7

    Åh, vilken bra tråd, jag och blivande maken funderar nämligen på exakt samma upplägg! Jättebra tips, det måste vi också kolla upp :)

  • Äldre 11 Mar 10:28
    #8

    Jag var i Rom för något år sen och bodde på hotell Royal santina, ligger jätte nära tåg/buss-station så lätt att ta sig runt och ligger hyffsat centralt.

    Hotell rummen var fina och fräscha men det bästa med hotellet var helt klart frukost-buffén som inte var av denna värld! Helt gudomlig var den Skrattande

    Kostar ca 1500kr/natten.

    På vår smekmånad ska vi åka till Amalfi-kusten (ligger ca 3 timmars bilfärd från Rom).
    Har dock inte varit där innan men vi har bokat ett jätte lyxigt spa hotell precis vid havet Skrattande

  • Jonas1­11
    Äldre 11 Mar 11:04
    #9

    Hej!

    Låter jättehärligt!

    Vi flög till Napoli och åkte sedan ut till Capri där vi bodde på Anacapridelen, detta var helt fantastiskt!! Sedan åkte vi in till Sorrento och var där ett par dagar innan vi åkte vidare längs Amalfikusten, dock inte ända bort till Amalfi. Men här finns ju en massa fina, mysiga och väldigt romantiska småbyar! Det går jättebra kommunikationer där nere, så man kan ta sig typ överallt med buss, taxi eller frärja. Sistnämnt är ju det skönaste och inte särskilt dyrt heller.

    Vill ni istället åka mer norrut så kan jag rekommendera Cinque Terra som också har en massa mysiga byar, 5 st..., att välja på och vandra emellan. Riktigt mysigt!

    Ha så härligt!

    //Jonas

    2013
    Gillar: Blåvitt, Rullskidåkning, Hovs Hallar
    Ogillar: SMHI, Skvallerpressen 

  • Äldre 11 Mar 12:21
    #10

    Jag och min sambo tågluffade igenom Italien för ett par år sen. Vi var borta 1 månad. Rom är helt makalöst! Där kommer ni definitivt hitta saker att göra. Mitt tips är att ha minst 3 dagar i Rom. Det finns så otroligt mycket att göra och se! Tunnelbanan i Rom är väldigt enkelt att ta sig fram med, så var inte rädda för att bo lite lyxigare strax utanför staden.


    Sen ta sig igenom Italien med tåg är busenkelt och väldigt billigt. Rom är dessutom en väldigt bra utgångspunkt. Nästan alla tågen går via Rom på ett eller annat sätt. Om man åker deras "vanliga tåg" kostar biljetterna bara någon 50 lapp per person dessutom.


    Söder ut finns det ett ställe som heter Salerno. Det är en liten pittoresk stad precis brevid havet. Mycket butiker och härliga resturanger plus strand och hamn. Det tar ungefär 2 ½ timme med tåg dit från Rom. Det kan jag starkt rekomendera om ni vill till havet.


    Annars åka norrut från Rom antingen till Siena eller Verona. Siena ligger i Toscana och är precis så vackert som alla säger! Dock ligger det lite inåt landet så inte så nära havet. Men det är helt otroligt och har massor av fina vingårdar man kan bo på till väldigt förmånliga priser. Från Rom till Siena tar det ungefär 2 timmar med tåg.


    Mitt tips är att ni verkligen inte ska vara rädda för att transportera er med deras lokala tåg. Välj inte "turist tågen" mycket dyrare och färre avgångar. Deras vanliga lokala tåg är väldigt billiga och väldigt smidiga att ta sig fram med. Vi åkte från Palermo på Sicilien hela vägen upp genom städer vid kustremsan ut med medelhavet. Vi åkte ända upp till Genova och sen korsade vi landet rakt över till Verona och sen flög vi hem från Bergamo. Vi tog oss fram enbart med deras lokala tåg Jag tror vi totalt la 1000 kronor i transport.


    Italien är inte så stort till ytan som man kan tro. Det går väldigt fort att färdas.


     

  • söt nöt
    Äldre 16 Mar 20:34
    #11

    Tusen tack för alla tips. Vi har kommit på ett förslag med att vi startar resan i Pisa och sedan transporterar oss med bil till Rom. Tanken är att planera in några stopp på vägen och någon övernattning. Är det någon som har tips på bra hotell, sevärdheter i Toscana? 

  • söt nöt
    Äldre 16 Mar 20:43
    #12

    Alt starta i Bologna och sedan ta sig ner till Rom. Via några pärlor längs vägen. 

  • Äldre 16 Mar 20:59
    #13

    Vi bokade vårt boende via www.tematoscana.se/
    Nu valde vi en vecka i Toscana (enbart) - vilket slutade med bara 2 nätter och sen åka hem när jag inte blev bättre. Närmare 40 graders feber och en spräckt trumhinna är ingen höjdare mitt ute på landsbygden i Italien när man inte pratar italienska Tungan ute 

    Om ni vill bila och övernatta lite här och där på vingårdar och andra härliga miljöer så kan jag rekommendera dom som förmedling.
    Tjejerna var jättebra att ha och göra med.

    Vi bodde här: www.tematoscana.se/component/boende/&id=23
    Jättefina omgivningar. Byn var jättehärlig och Roberto som ägde Piazzan/Ristoranten bara tvärs över gatan gjorde vår korta vistelse helt oförglömlig. Mer serviceinriktad människa får man leta efter Skrattande 

  • amerik­a
    Äldre 16 Mar 21:22
    #14

    Om ni är i Toscana MÅSTE ni spendera en dag eller två i Florens!! Domen, Ponte Vecchio, piazza della Signoria, gli Uffizi, shoppinggatan via dei Calzaouli..... Det är ju tyvärr ganska dyrt både att bo, äta och shoppa där, men såå vackert! (har bott där ett tag i min ungdom, därav min entusiasm!)

    Även Siena är en fin liten stad med sin häftigt svartochvitmönstrade kyrka, det höga klocktornet och det runda sluttande torget med sina hästtävlingar samt ännu mindre Arezzo med sin antikmarknad....

    Ni kommer få det underbart!!!! 

  • Drömbr­öllop1­2
    Äldre 7 Apr 14:58
    #15

    Sparar tråden*

  • söt nöt
    Äldre 7 Apr 15:36
    #16

    Även om det tog ett tag för mig att få ur mig ett svar så ska ni veta att jag läst och kollat upp en del. Jag är nästan lika förvirrad fortfarande. Just nu har vi bestämt att vi ska vänta tills efter bröllopet med att boka och fixa det sista. Jag behöver ett nytt pass innan och vi planerar att åka till hösten. Men italien blir det iaf :)

    Tack igen! 

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 7 Apr 20:53
    #17

    Åh vad härligt! 
    Bardolino och Sirmione är två supermysiga byar vid Gardasjön. Härifrån är det inte superlångt vare sig till Verona eller Venedig.. Jag var på en resa en gång där vi bodde en vecka i Verone, tog en dagstur till byarmna runt Gardasjön och en dagstur till Venedig med tåget, Det var en klockren resa med lite citypuls, lite lantlig charm och lite romantik!  Ett tips är att köpa härlig äkta italiensk glass i någon av Bardolinos glassbarer!

    Vi funderade ett tag på att åka till just Italien på vår bröllopsresa och hade då kontakt med detta företag:
     http://www.lavilla.se/index.lasso
    De hade superbra service och kunde skräddarsy helt efter vilka önskemål man har.. Maila dem och be om en offert utifrån era tankar!


  • söt nöt
    Äldre 7 Apr 20:59
    #18

    Grodprinsensbrud. Glassen är en av anledningarna att jag vill åka dit. Älskar glass. Maten, naturen, stämningen. Allt tilltalar mig. Ska kolla upp dom med. Kul att det finns fler än vi som har drömmar om Italien.

  • Äldre 7 Apr 22:39
    #19

    Vi spenderade påsken i Como som ligger ca 1h från Milano. Det ligger superfint vid Comosjön, nära bergen. Väldigt gullig stad som har lite av allt. Det finns en del shopping men det är också så nära till Milano att man kan åka dit över dagen. Vi bode hos en vän till oss så jag kan tyvärr inte tips om boende men om massa andra saker. Det är väldigt nära till Schweiz också. 

    Har tyvärr inte hunnit få över mina egna bilder men bifogar en från www.bbvillaolmo.com

    PMa om du vill ha tips vad man kan göra där. 



     
Svar på tråden Förslag på bröllopsresa till Italien.