• Teeny
    Äldre 3 Mar 22:02
    7992 visningar
    27 svar
    27
    7992

    Snålt, eller ett helt ok alternativ?

    Hej,

    Bröllopstankarna är helt nya för mig. Jag blev friad till förra söndagen =) så nu snurrar allt i huvudet här!

    Vi har en ganska så tajt budget. Rent ekonomiskt så passar egentligen inte bröllop alls i dagsläget, men vill inte skjuta på det för många år heller, känns ju trist! Är det snålt ifall man skulle skippa att bjuda gästerna på mat? Och istället bjuda på fika.. Det blir en skillnad på många tusenlappar.. Min fundering är då ifall man skulle ha en eftermiddagsvigsel typ kl 16.00, på stranden. Då har folket hunnit äta lunch hemma innan. Vigseln blir borglig och går snabbt, sen går man in i lokalen och fikar. De som vill stanna kvar och festa stannar, och resten beger sig hemåt.. Många med barn från orter runt Jkpg som jag vet inte kommer vilja stanna kvar och festa. Men istället kan man låta de bekanta som inte var med vid själva vigseln komma till lokalen framåt kvällen.

    För at t det ska va lite skoj för de som bara är bekanta, att vilja komma till lokalen och delta på festen.. kan man då köpa alkohol för några tusen kronor och ställa på ett bord, som fri dricka för gästerna? Och när det är urdrucket så betalar man själv?

    Funkar det eller är det helknasigt? Jag har inte varit på många bröllop, och bara på en bröllopsfest.. så jag har väldigt dålig koll!!

  • Svar på tråden Snålt, eller ett helt ok alternativ?
  • Aniara­4
    Äldre 3 Mar 22:43
    #1

    Jag tycker inte man måste bjuda på mat, så länge det framgår tydligt i inbjudan vad gästerna kan förvänta sig. Man kan bjuda på kaffe och tårta, eller som en del gör, lite bubbel och snittar/tilltugg efter vigseln.

    Däremot kan det nog bli svårt att få folk att stanna kvar och festa på kvällen om de inte har fått äta middag emellan!

  • Äldre 3 Mar 22:55
    #2

    Jag håller med Aniara4 om att det förmodligen inte är många som vill stanna kvar och festa om dom inte ätit middag och om ni inte bjuder på mat, så vill nog gästerna hem för att äta. Men jag tycker inte heller att man måste bjuda på mat. Det finns absolut andra sätt att göra det på, tex bjuda på fika :)

    Ni kan inte ha vigseln ännu tidigare? Och sedan bjuda på fika efteråt och ha en fest på kvällen, efter middagstid, för dom som vill. Tex vigsel kl.13, fika fram till ca kl.15 och sedan fest från ca kl.19-20 på kvällen för dom som vill.

    Eller vigsel senare? Tex vigsel (på festplatsen?) kl.18.30-19 och sedan fest direkt efter för alla, så har dom redan hunnit äta middag före. Ni kan då bjuda på snacks, lite snittar och bröllopstårta.

    Och skulle det vara så att ni vill bjuda på mat, så är det oftast ganska billigt att göra en egen buffé. Nu vet jag ju inte hur många gäster ni tänkt er eller sådär visserligen, men ni kanske hellre vill lägga pengarna på det än alkohol?

    Och det där med att bjuda in fler till festen än till vigseln tycker jag att man bör sköta ganska snyggt, för det är ju trots allt vigseln som dom flesta brukar vilja vara med på. Det är ju som "den stora grejen". Ni kanske inte ska bjuda in familjer, släkt och vänner till vigsel + fest, men sedan även några extra bekanta till festen. Oftast om man väljer att göra så, så är det ju för att man vill ha en intim vigsel med tex bara föräldrar och syskon närvarande.


  • Teeny
    Äldre 4 Mar 22:22
    #3

    Tack för era svar!!
    Låg och grubblade inatt. Kom på en ny variant, som skulle bli både väldigt billig och vi skulle slippa en massa  förberedelser. Ifall vi skulle hålla en kort vigselcermoni på stranden som vi tänkt, men bara bjuda våra närmsta familjer, dvs föräldrar och syskon med fruar och syskonbarn. Då blir vi ca 15 stycken. Eftersom det är vår närmsta familj så vet de ju att vi inte badar i pengar för tillfället.. har varit både sjukskrivningar och mammaledigheter de senaste åren.. Så min fundering är att vi går in till restaurangen på stranden där vi har ett reserverat bord, och alla betalar sin egen mat.; ca 200 kr per man ex. dryck. Men att vi då säger att vi inte vill ha några bröllopsgåvor över huvud taget. 
    Så hoppar vi över hela idén med fest, och de som vill sitter kvar på restaurangen en stund med oss, blir nog bara våra syskon då, och att vi sen går vidare till nån annan krog och festar vidare, och då kan sluta upp med fler vänner som vill säga grattis... 
    Jag tror att ett sånt förslag skulle tas emot bra av familjera. De vet att vi har haft det tufft ekonomiskt ett tag, så de borde inte tycka den här varianten är så fel.. hoppas jag.. Vill gärna kolla med er här först så jag inte gör bort mig helt, jag vill ju inte verka toksnål... Jag hade mer än gärna bjudit dem om vi hade haft råd, men vi är en tvåbarnsfamilj med mycket utgifter så det får bli ett bröllop långt fram i tiden om vi ska hinna spara...
    Iofs har vi inte kommit fram till om detta ska ske i sommar eller nästa sommar. Blir det nästa sommar så hinner vi ju spara ihop till en sån här variant! Om inte bilen går sönder eller nåt annat trevligt... =)

  • Teeny
    Äldre 4 Mar 22:26
    #4

    Vet inte vad jag räknade på inatt, men antagligen på många fler gäster och på buffén tror jag.. Ser nu att det faktiskt bara blir några tusenlappar att bjuda. Kan man göra så kanske att man bjuder på varmrätt och en dryck, och vill de har efterrätt och mer dryck så betalar man själv?

  • Äldre 4 Mar 22:26
    #5

    Det tycker jag låter väldigt mysigt och trevligt :) Jag tvivlar på att någon skulle ha något emot jag. Jag hade gärna varit med på ett sånt bröllop och att betala för sin egen mat, speciellt på en restaurang där man själv kan välja vad man vill från en meny, tycker jag inte är konstigt alls. Definitivt inte om det är närmsta familjen bara :)

    Om ni ändå skulle vilja ha en fest, så kan ni ju ha det senare samma kväll eller helgen efteråt. Då tänker jag en ren fest, där ni träffas vid 19-20-tiden på kvällen med era vänner och bara bjuder på typ snacks och alla kan ta med sig den alkoholen dom vill dricka. Bara för att fira tillsammans med vännerna också :)

    Men ja, varianten med strandbröllop för dom närmsta och en middag med dom på en restaurang där var och en betalar för sig själv tycker jag låter som en väldigt bra variant :)


  • Äldre 4 Mar 22:28
    #6

    Om ni vill bjuda på något på restaurangen, så varför inte bjuda på bröllopstårta till dessert? Restaurangen kanske kan göra en bröllopstårta eller så går det fråga om man får ta med en egen sådan. Annars tycker jag inte att ni behöver bjuda på något. Kanske ett glas bubbel att skåla i, brudskålen alltså.


  • Äldre 4 Mar 22:34
    #7

    Om folk betalar sin egen mat så kan ni ju bjuda dom ni vill och så får dom som vill betala för sig komma helt enkelt. Glad
    Restaurangen kan säkert ta fram en meny med 2-3 rätter att välja på (kött / fisk / fågel / vegetariskt). Om ni skickar med menyn i inbjudan så kan folk förbeställa vilken mat dom vill ha i samband med att dom svarar ja eller nej på inbjudningen, så blir det enkelt för restaurangen också Glad
    Måltidsdryck och efterrätt (alternativt tårta) brukar inte bli så dyrt om man inte väljer det dyraste vinet och kanske inte står för påfyllning, utan bara ett glas helt enkelt.

  • Teeny
    Äldre 4 Mar 22:46
    #8

    Tack för era bra svar, nu har jag mycket fundera över!!  =)

  • Jeanet­te08
    Äldre 4 Mar 23:09
    #9

    Precis som ovanstående skriver så kan ju ett förslag vara att ni bjuder på fördrink/brudskål alt. bröllopstårta el. liknande som efterrätt.


     


    Jag och min sambo ska gifta oss i sommar, av olika anledningar då vi ville olika och även en ekonomisk orsak för att kunna gifta oss i år så har vi valt att göra så här. Vigsel i kyrka med vår närmsta släkt (ca.25st. inkl. oss och våra 2 barn) brudskål och lite snittar el. bröllopstårta med mingel efter vigseln.


    Sen planerar vi fest för släkt och vänner vid senare tidpunkt, just nu är förslaget på vår 1åriga bröllopsdag. Alternativ då är att bjuda släkten (då lite fler än de som blev bjudna till vigseln) på buffe och sen bjuda in alla vänner på fest efterråt.


     


    Känns som om fler och fler har fester med ex. bar/alkoholl till självkostnadspris och det tycker jag låter jätte bra för att kanske ha större möjlighet att kunna ha fest eller kunna bjuda fler gäster. Så det kan ju också vara någonting att tänka på då ni planerar.

  • Äldre 4 Mar 23:28
    #10
    Jeanette08 skrev 2013-03-04 23:09:34 följande:

    Känns som om fler och fler har fester med ex. bar/alkoholl till självkostnadspris och det tycker jag låter jätte bra för att kanske ha större möjlighet att kunna ha fest eller kunna bjuda fler gäster. Så det kan ju också vara någonting att tänka på då ni planerar.


    Ja och om man dessutom är på ett ställe med utskänkningstillstånd (restaurang/bar) så får man inte bjuda sina gäster hur som helst.
    Om TS hade varit på restaurangen i sin trådstart - och köpt ett antal flaskor sprit från restaurangen/baren och ställt på ett bord för självservering så hade restaurangen förlorat sitt utskänkningstillstånd vid en oanmäld kontroll från alkoholhandläggaren.
    Bartendern hade till och med kunnat få fängelse för detta. (alltså rent teoretiskt nu, jag vet ju inte om dom hade tänkt vara på restaurang i alternativ ett). Man har nämligen ansvar för att ingen dricker sig uppenbart berusad på det man säljer.

    Att bjuda på allt, även alkohol kan låta som en bra idé. Men det är inte många som förväntar sig att spriten ska flöda och att man "har rätt till" att få trerätters sittande middag när man är bjuden som gäst.
    Att bli bjuden på något brukar vara tillräckligt för de flesta.
    Men sen - givetvis - finns det alltid någon som tycker att det är förskräckligt att inte bjuda på allt. Och att om man inte har råd att bjuda helt, så bör man inte gifta sig förrän man har råd...
    Jag hör inte till dom som tycker det.
    Jag tycker istället att kuvertavgift är en superbra lösning. För då behöver jag ju inte heller köpa present så då slapp jag fundera över det Flört 
Svar på tråden Snålt, eller ett helt ok alternativ?