• Neutro­nStar
    Äldre 26 Feb 18:40
    53591 visningar
    20 svar
    20
    53591

    Bolån för par som bara har en som jobbar?

    Jag och min sambo har bott 3 år i en alldeles för dyr 1:a som kostade drygt 5000 i månaden, och ska nu flytta till en annan 1:a där hyran ligger på mer rimliga 2800. Saken är den att  min sambo är klar med pluggandet till sommaren och kommer börja jobba, så vi hoppas på att vi kommer ha råd att köpa en lägenhet nästa år, när vi inte längre kan bo kvar i den 1:a vi nu kommer flytta till och bo i.

    Är det någon som har någon erfarenhet av hur det är med chanserna/möjligheterna att få ett bolån när det bara är en som jobbar och har en snittinkomst på 27000? Kommer inte vara några större problem att betala av topplån och kontantinsats med en gång, men det jag undrade är mer hur bankerna ställer sig till enbart en inkomsttagare?

    Kan väl tilläggas att en ev lägenhet skulle ligga runt 1,5-1,7 miljoner. Alltså drygt 500 000 sammanlagt för kontantinsats och topplån.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 19:19
    Kan väl tilläggas att det finns sparade pengar till insats och topplån, så det är bara resten som det behövs lån till.
  • Svar på tråden Bolån för par som bara har en som jobbar?
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 26 Feb 19:53
    #11
    Fröken Finemang skrev 2013-02-26 19:34:18 följande:
    har man a-kassa tror jag att det går bra med lån.

    jag hade en visstisanställning när vi tog lån, den tog slut sisste december, å vi visste ingenting, men efterosm jag hade a-kassa så var det inga problem för banken.

    Vi har blivit nekade lån när jag gick på A-kassa och det var hos en stor bank som Nordea vi var kunder då hos. Valde att byta av dåligt bemötande.


    Vi sökte om banklån hos olika banker när min sambo hade(har) jobb och jag gick på A-kassa och blev nekade och då bodde vi ändå i en BR-radhus så vi fick ju pengar till kont.insats om vi skulle blivit beviljade lån.


    När jag väl fick jobb och vi fick beviljat banklån så tittade de på vår ekonomi så då behövde vi inte ens lägga in 10% (var fortfarande den kontinsats då) så vi fick pengar på kontot när vi sålde radhuset och köpte huset :)


    Så det är verkligen jätte olika från bank till bank vad de kräver. Vissa banker blev vi nekade av trots att båda hade jobb.

  • Äldre 26 Feb 19:56
    #12
    Pillan skrev 2013-02-26 19:45:15 följande:
    När jag och min sambo skulle låna till våran lägenhet så pluggade vi fortfarande och levde alltså till största del på CSN. Vi hade dock sparade pengar (ca 30 procent) som vi använde som kontantinsats. Vi fick lån tack vare att min pappa gick in som medlåntagare. Han betalar inget på lånet men om vi skulle skita i att betala så kan banken kräva min pappa på pengar. Min pappa står inte med som ägare på lägenheten. Så pappa står med på pappret och är bankens säkerhet kan man säga. Men han har ingen del i lägenheten och har inte betalt en krona. Så visst borde lånet kunna stå på din sambo trots att ni båda står som ägare för lägenheten, vill jag bara tillägga som kommentar på tidigare inlägg.
    Jo klart att han kan stå själv på lånet, men det känns trist om det skulle behöva vara så, för det är ju ett gemensamt beslut vi tar och något som jag känner att vi båda får vara ansvariga för, även på pappret. Angående medlåntagare så är jag lite osäker på hur mina och hans föräldrar skulle ställa sig till det. Visst, de lever inte knapert men är osäker på om de skulle vilja gå med på det. Tror det ärligt talat hade varit lättare att låna pengar direkt av våra föräldrar än att be dem stå med som medlåntagare. ^^
  • Äldre 26 Feb 20:00
    #13
    FrökenMäkelä skrev 2013-02-26 19:53:45 följande:

    Vi har blivit nekade lån när jag gick på A-kassa och det var hos en stor bank som Nordea vi var kunder då hos. Valde att byta av dåligt bemötande.


    Vi sökte om banklån hos olika banker när min sambo hade(har) jobb och jag gick på A-kassa och blev nekade och då bodde vi ändå i en BR-radhus så vi fick ju pengar till kont.insats om vi skulle blivit beviljade lån.


    När jag väl fick jobb och vi fick beviljat banklån så tittade de på vår ekonomi så då behövde vi inte ens lägga in 10% (var fortfarande den kontinsats då) så vi fick pengar på kontot när vi sålde radhuset och köpte huset :)


    Så det är verkligen jätte olika från bank till bank vad de kräver. Vissa banker blev vi nekade av trots att båda hade jobb.


    Ok, ja det låter ju skumt. Trist att det är så olika regler så att man aldrig riktigt kan veta. Men som sagt var kommer ingen av oss någonsin vara arbetslös, då vi båda har bristyrken som grunderfarenhet i arbetslivet (lastbilschaffis och läkarsekreterare) som det är extremt lätt att få jobb inom. Sedan när jag är klar med min utbildning kommer det verkligen inte vara några problem att få lån, men det känns trist att inte kunna köpa något förrän om 3 år. =/ Skulle kännas skönt att ha lite mer säkerhet i sitt boende än vi har nu där man får hoppas att man klarar tentorna så man inte blir utslängd från studentboendet, eller att andrahandskontraktet tar slut och man helt plötsligt står strandsatt. =(
  • Äldre 27 Feb 00:55
    #14

    Det är nog bara att fråga runt hos olika banker-de bestämmer själva hur de vill och inte vill låna ut. Jag blev nekad att stå med på våra nya lån i och med husköp då jag var arbetslös (med a-kassa) i vår gamla bank. (trots att vi skött allt prickfritt unde råren  och trots att vi även då hade perioder med sjukskrivningar, f-ledighet osv).
    När vi frågade på nästa bank, sa de att "det är väl alltid bättre att två står som garanter för lånet, så varför skulle inte du få stå med?"

    Inte så svårt att välja bank då! Så, ut och reka! Det borde ju inte vara ointressant för bankerna heller med så pass bra insatsmöjligheter, plus en kund som snnolikt kommer att ha rätt schysst lön framöver.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 27 Feb 10:06
    #15
    passionsblomman skrev 2013-02-27 00:55:54 följande:
    Det är nog bara att fråga runt hos olika banker-de bestämmer själva hur de vill och inte vill låna ut. Jag blev nekad att stå med på våra nya lån i och med husköp då jag var arbetslös (med a-kassa) i vår gamla bank. (trots att vi skött allt prickfritt unde råren  och trots att vi även då hade perioder med sjukskrivningar, f-ledighet osv).
    När vi frågade på nästa bank, sa de att "det är väl alltid bättre att två står som garanter för lånet, så varför skulle inte du få stå med?"

    Inte så svårt att välja bank då! Så, ut och reka! Det borde ju inte vara ointressant för bankerna heller med så pass bra insatsmöjligheter, plus en kund som snnolikt kommer att ha rätt schysst lön framöver.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jo, det känns ju alltid som att det är bättre att två står som ansvariga för ett lån, så bankernas resonemang känns lite konstigt ibland. ^^ Jo, vi får hoppas att allt löser sig i slutändan, det är ju trots allt minst ett år kvar iaf. ^^
  • Skyfal­l
    Äldre 27 Feb 20:03
    #16

    Två år sedan vi köpte lägenhet och minns att jag slet mitt hår av ilska innan vi fick allt klart. Jag hade fast anställning, sambon ett vik, vi hade kontantinsats och allt klart, men blev nekade av två banker (inklusive den där vi båda hade varit kunder sedan 10 år, snopen man känner sig då), den ena ville inte ens boka möte eftersom vi inte klarade deras online formulär, den andra bokade men ställde sedan in och ringde aldrig upp. Blev till slut rätt bråttom, hittade vår drömlägenhet och blev hoptussade med mäklarens bank som gick med på att boka möte och efter det beviljade oss lån. 

    Problemet då när vi ville låna var att bankerna vägrade räkna in sambons lön eftersom han inte hade fast anställning, vilket ledde till att min lön (då 30,000) skulle räcka till bådas förbehållsbelopp samt klara räntenivå på 8%. Slutade med en kompromiss - då det framgick att sambons företag stod inför en stor expansion och hans chanser att få fasttjänst inom det närmaste året var stora gick banken med på att slopa hans förbehållsbelopp från uträkningen, men utan att räkna på hans inkomst, dvs han ansågs försörja sig själv och lånet räknades bara på min inkomst. Vi fick båda stå som låntagare. Tror personligt intryck blir vktigare när man inte kan visa önskade säkerheter, att man framstår som ordningsam, vettig, har sparat ordentligt med pengar innan etc.

    Rekommenderade vidare vår nya bank till en kompis som stod inför liknande situation och inte lyckades få lån hos sin bank, hon hade vik som sjuksköterska, hennes sambo fastanställning på kommunen, jämförelsevis låg grundlön på båda och bankerna räknar aldrig med ob. Efter personligt möte gick vår bank med på att räkna in även hennes lön (dvs snäppet bättre än för oss) trots att hon inte var fastanställd eftersom alla vet att sjuksköterska här i stan är ett enormt bristyrke, dvs hon kommer alltid ha jobb, även om kommunen snålar med anställningsformen.

    Så. Om du har rätt i att in sambo har ett bristyrke kan han kanske beviljas lån oavsett anställningsform, bara han har ett jobb, men får han en tillsvidareanställning är det naturligtvis otoligt mycket enklare och eftersom du är läkarstudent (och antar jag har csn kvar) kan ni säkert argumentera för att du inte ska belasta er budget eftersom du har försörjning klar under studietiden och sen är garanterad jobb. 27000 ska räcka för ett lån på 1-1,2M med billig månadsavgift och förbehållsbelopp endast för en. Gäller att ni hittar en bank som vill lyssna på er bara, var vårt första problem, de flesta då var inte intresserade av annat än "idealkunder" - som ngn annan sa, när du är färdigutbildad däremot, jäklar vad dom kommer smöra :D 

  • Anonym (Husäg­are)
    Äldre 28 Feb 07:42
    #17

    Hej, 

    Vi köpte hus för 1,5 år sen. Med en studentinkomst + min som var då på 25000. Vi köpte huset för 2 miljoner. Huset kostar oss nu totalt mellan 9-15 tusen i månaden beroende på driftkostnad (och ev renovering).  Det fungerar utmärkt för oss. 

    Min sambo pluggar men har en fast anställnig i botten så vi hade inga problem att få lån heller.  
     
    Hoppas det löser sig för er! 

  • Elyea
    Äldre 28 Feb 08:00
    #18

    Håller själv på att kika på möjligheterna för lån för att köpa större lägenhet då en 1a känns lite liten. Pratade med banken om vad de har för krav osv och förutom kontantinsats så räknar de med att två personer efter bostadskostnader och lån skall ha minimum 13000 kr kvar att leva på / månad. Tänkte det kunde vara bra att känna till :)

  • Okänd
    Äldre 28 Jan 04:41
    #18
    Meddelande borttaget
  • Okänd
    Äldre 22 Jun 23:21
    #19
    Meddelande borttaget
  • Okänd
    Äldre 3 Jan 22:23
    #20
    Meddelande borttaget
Svar på tråden Bolån för par som bara har en som jobbar?