• sassa8­7
    Äldre 24 Feb 20:01
    7022 visningar
    17 svar
    17
    7022

    Är vi för snåla?

    Hej. Vi har gjort oss en budget bröllop.

    Det blir vigsel i en liten kyrka med ca 60 gäster (bjudit utan barn)
    Därefter blir det mingel med välkomstdrink för gästerna och lite tipspromenad som handlar om oss under tiden jag och min blivande man + tärna och bestman tar en sväng om i limousin runt stan för lite avkoppling och för att dämpa nervositeten efter kyrkan (varken jag eller mannen gillar att stå i centrum).

    Ca 30-40 min senare kommer vi tillbaka och det blir troligen grekisk buffé som vi beställt via catering och som serveras i församlingshemmet som ligger intill kyrkan. Det kommer att serveras vanlig dricka och vanlig folköl (dvs alkoholfritt) på grund av att det är inom kyrkans plats. Efter buffén blir det bröllopstårta och därefter lite prat och umgänge med varandra.

    Vi har tänkt ha det barnfritt då det blir för många annars (ca 60 st utan att barnen hänger med) fast vi väljer att ha med våra 2 egna barn + våra syskon.

    Sen blir det inte så mycket till festligheter sen utan vi har tänkt att det räcker sen. Vi kommer att ha en toastmaster som hjälper till med tal under middagen och tar hand om gästerna i början vid kyrkan och även när vi drar iväg en stund med limousinen.

    Tycker ni att detta verkar vara för snålt?
    Inte så stort men vi har inte ekonomin till det då jag är föräldraledig så vi tänkte ha det enkelt.

    Och om någon vill ge oss en gåva/present (vilket inte är ett krav) så hade vi tänkt ge tips på att vi önskar oss en slant till bröllopsresan eller stratkapital till kontantinsats till hus i framtiden, då vi bor just nu i en liten 3:a och inte har plats med så mycket fler prylar.

  • Svar på tråden Är vi för snåla?
  • sassa8­7
    Äldre 24 Feb 20:07
    #1

    Vi har även tänkt skaffa oss s lite snyggare papperstallrikar samt plastbestick som ser ut som riktiga och pynta borden själva. Och även ha campagneglas och vanliga glas i snyggare plast.

  • Äldre 24 Feb 20:22
    #2

    Du är inte alls för snål...sen så ska du definitivt strunta i vad andra tycker och tänker.
    Det är ER dag.
    Behagar det inte gästerna så .....ja du förstår nog vart jag vill komma...hihih.

    Vi gjorde en drastisk sak....
    Vi bjöd vänner på bröllop men istället för att önska oss presenter så önskade vi oss att de sponsrade vårat bröllop. Vi har varit tillsammans i 15 år då och har allt redan. Hus, barn och saker.
    Vår ekonomi räckte inte till ett stort bröllop men vi ville bjuda våra nära och kära så vi hade kuvertbröllop.
    300kr/vuxen 150kr /barn.

    Det kom närmre 50 gäster.
    Inget vi ångrar
     
    Lycka till
     

  • Äldre 24 Feb 20:32
    #3

    Jag tycker det låter trevligt!

  • Mmmari­a
    Äldre 24 Feb 21:01
    #4

    Ingenting är för snålt! Ni gör precis som ni vill och jag tycker att det låter bra att ni inte rycks med i hysterin utan håller er till en budget som passar er just nu.

  • Äldre 24 Feb 21:07
    #5

    Det låter jättebra.
    Ett helt normalt upplägg Glad 

    Om ni inte vill att dagen ska kännas "avsnoppad" för att ni inte har någon fest och dans efteråt, så drar ni ut lite på middagen. Be toastmastern förklara att man gärna får gå fler än en gång till buffén och att det bara är bra om det blir tomt på faten.
    Ta en bensträckare sen och prata med folk en stund. Alltså avsätt tid för att smälta maten lite där alla som önskar hinner fram och prata med er. För den biten kan bli lite stressig annars, det kan liksom kännas som att allt bara springer iväg och man inte hann prata med någon.
    Samma med tårtan och kaffet.
    Be toastmastern "presentera" tårtan lite (innehållsmässigt alltså) och säga att om det blir något kvar när alla har tagit så får man gärna gå en gång till och ta mer.

    Uppmaningarna att äta mer är inte bara för att ni ska slippa stå med massa överbliven mat och tårta, vilket det lätt kan bli på buffé.
    Utan också för att det många gånger är så att vissa lassar på massor och inte äter upp hälften ens för dom tycker att det är pinsamt att gå fler än en gång och dom kanske inte ens vet att man får göra det. Så dom tar mycket av allt som verkar intressant och sen äter dom bara det som var godast.
    Dessutom är det hämtningen av mat som tar längst tid. Och om folk då går fler än en gång så kan man alltså dra ut lite på middagen utan att den för den delens skull känns jättelång Flört 

    Nu menar jag inte att det kommer att kännas kort och otillräckligt med "bara" middag och tårta.
    Inte alls. Det räcker gott och väl... Men med tanke på din trådstart så känns det som att du kanske känner så...
    Och då är det skillnad att kolla på klockan efter tårtan och se att den är *typ* 18 och det är dags att åka hem. Mot att klockan är 22 liksom... Glad 

  • palma2­013
    Äldre 24 Feb 21:18
    #6

    Ett mycket trevligt upplägg tycker jag. Ni verkar ha tänkt igenom det bra. Kolla upp vad det kostar att hyra porslin då det inbland kan vara lika billigt som lite dyrare papperstallrikar. Ett tips är att låta er toastmaster även se till att gästerna underhålls så att ni kan smita iväg, lite obemärkt. Se till att få barnvakt och ha en underbar kväll på tu man hand. Då blir det ett naturligt avslut på festligheterna. Lycka till!!!

  • Äldre 24 Feb 22:53
    #7

    Det låter som att det kommer bli ett jättefint bröllop, och allt verkar välplanerat.
    De som är bjudna kommer att vara glada att de får komma och ta del av er dag. Vad det gäller pengar är allt relativt, alla har olika budget och situationer. Jag tycker att det är fint och starkt att gifta sig och ha en bröllopsfest oavsett vad man väljer att lägga för budget. Jag tycker däremot det är synd när folk förlovar sig och säger i 10 år fram att de inte vill gifta sig för de inte har råd, det går att komma undan billigt om man vill och det går att lägga hur många hundra tusen som helst om man vill. Viktigaste är att ni blir ett bland er nära och kära och ni får en underbar dag, och det kan man uppnå oavsett budget! :) Lycka till! 

  • sassa8­7
    Äldre 24 Feb 23:55
    #8

    Tack för alla era positiva kommentarer

    Det kommer inte bli stor fest långt in på kvällskanten då man måste vara ute en visstid från församlingshemmet och den ska användas tidigt dagen efter (inget problem för oss). Men såhär känner vi att vi vill ha det, jag var mest rädd för att det kanske ser för konstigt och för billigt ut utifrån och alla kanske förväntar sig världens fest med liveband och dans långt in på natten.

  • Äldre 25 Feb 00:04
    #9
    sassa87 skrev 2013-02-24 23:55:50 följande:
    Tack för alla era positiva kommentarer

    Det kommer inte bli stor fest långt in på kvällskanten då man måste vara ute en visstid från församlingshemmet och den ska användas tidigt dagen efter (inget problem för oss). Men såhär känner vi att vi vill ha det, jag var mest rädd för att det kanske ser för konstigt och för billigt ut utifrån och alla kanske förväntar sig världens fest med liveband och dans långt in på natten.
    Vi hade inte någon fest osv. Middag och musik spelades. För vår del är inte bröllop = röjarfest dvs där folk dricker för mycket alkohol (vi hade alkoholfritt) Några av makens kompisar lev säkert besvikna där jag vet att alkohol är viktigt och på ett bröllop ska man bli full...ehhh? Mycket omoget i mina ögon.

    Så om jag vore gäst på ert bröllop skulle jag troligen känna mig bekväm och lugn :)
  • Äldre 25 Feb 11:36
    #10
    sassa87 skrev 2013-02-24 23:55:50 följande:
    Tack för alla era positiva kommentarer

    Det kommer inte bli stor fest långt in på kvällskanten då man måste vara ute en visstid från församlingshemmet och den ska användas tidigt dagen efter (inget problem för oss). Men såhär känner vi att vi vill ha det, jag var mest rädd för att det kanske ser för konstigt och för billigt ut utifrån och alla kanske förväntar sig världens fest med liveband och dans långt in på natten.
    Vi ska inte heller ha någon fest, utan "bara" vigsel med bröllopsmiddag. Det är så vi vill ha det. Om någon har andra förväntningar på vårt bröllop får det väl stå för dom. 
  • Äldre 25 Feb 15:48
    #11

    Ert upplägg med maten tycker jag låter jättebra och inte alls snålt! Ni kan ju alltid skriva tydligt på inbjudan t.ex. "Efter vigseln följer middag i församlingshemmet xx". För mig signalerar "församlingshemmet" att det blir mer av en middag än en röjarfest och det är ju bra så att gästerna får rätt förväntningar på kvällen. Vill ni kan ni kanske skriva något om vilken tid middagen förväntas avslutas, då vet gästerna också av klockslaget att det inte är röjarfest som väntas.

    Det enda jag tänker om ert upplägg är att det känns lite konstigt att ni ska "smita" från festen i 30-40 minuter. Tar tipsrundan så lång tid? Finns det möjlighet för er att ha mobiltelefonkontakt med toastmaster/värd så att ni kan komma tillbaka till det att gästerna är klara med tipsrundan. När jag varit på bröllop där man fått vänta länge på brudparet (t.ex. för att de fotograferas) utan att ha något att göra under tiden blir det lätt lite "avslagen" stämning. Jag menar inte att man ska ha aktiviteter hela tiden, men just när brudparet inte är närvarande känns det som gäst ofta lite tråkigt av någon anledning, tycker jag.

  • Äldre 25 Feb 20:35
    #12
    sommar2014 skrev 2013-02-25 15:48:22 följande:
    Det enda jag tänker om ert upplägg är att det känns lite konstigt att ni ska "smita" från festen i 30-40 minuter. Tar tipsrundan så lång tid? Finns det möjlighet för er att ha mobiltelefonkontakt med toastmaster/värd så att ni kan komma tillbaka till det att gästerna är klara med tipsrundan. När jag varit på bröllop där man fått vänta länge på brudparet (t.ex. för att de fotograferas) utan att ha något att göra under tiden blir det lätt lite "avslagen" stämning. Jag menar inte att man ska ha aktiviteter hela tiden, men just när brudparet inte är närvarande känns det som gäst ofta lite tråkigt av någon anledning, tycker jag.
    30-40 minuter tycker jag är helt ok. Glad
    Däremot är det väldigt tråkigt att stå och vänta 2-3 timmar medans brudparet fotograferas.
    Att brudparet tar en extra vända så att gästerna hinner före till festplatsen är rätt vanligt. I alla fall har det varit så på kanske 7 av de 10 senaste bröllopen jag varit på Glad 
  • sassa8­7
    Äldre 25 Feb 21:15
    #13
    sommar2014 skrev 2013-02-25 15:48:22 följande:
    Det enda jag tänker om ert upplägg är att det känns lite konstigt att ni ska "smita" från festen i 30-40 minuter. Tar tipsrundan så lång tid? Finns det möjlighet för er att ha mobiltelefonkontakt med toastmaster/värd så att ni kan komma tillbaka till det att gästerna är klara med tipsrundan. När jag varit på bröllop där man fått vänta länge på brudparet (t.ex. för att de fotograferas) utan att ha något att göra under tiden blir det lätt lite "avslagen" stämning. Jag menar inte att man ska ha aktiviteter hela tiden, men just när brudparet inte är närvarande känns det som gäst ofta lite tråkigt av någon anledning, tycker jag.
    Kan ta kortare tid också, dock har jag varit på bröllop där man får vänta upp till 1 timme på grund av fotografering och då stod vi ute i solskenet och minglade utan att göra något alls. Drack välkomstdrink och pratade med alla andra, kändes helt okej. Men varken jag eller sambon gillar att stå i centrum där alla 70 pers kollar just på oss och då kan det vara skönt att lugna nerverna tillsammans innan middagen, komma ikapp tiden liksom :P hehe
  • Gravid­MammaB­rud
    Äldre 26 Feb 12:49
    #14

    Inte snålt! Isåfall har vi snålare bröllop ;) Vi har bjudit ca 40 gäster (medräknat barn) alltså bara våra mammor, pappor, å sykon med sina ev familjer, hans morfar o min farmor o farfar (enda levande äldre släktingar) En morbror med familj till mig o hans moster med man. Samt hans "favvo-kusin" med familj samt 5 vänner. Vi har verkligen bara bjudit de som vi vill ha med, vi har båda massor med kusiner o skulle inte känna igen en hälften eftersom vi har så lite kontakt med dom, likaså har vi hoppat öve att bjuda fastrar o sånt som kramas o hejar när man stöter ihop i affären och lovar att ses men sen aldrig hör av. Vi valde att ha ett litet bröllop o det känns riktigt bra, speciellt att bara dom vi verkligen vill ha med är där. Vi har inte heller önskat oss några dyra presenter utan sagt att det viktigaste för oss är att gästena kommer men man får gärna köpa något litet eller sponsra/bidra till våra hem o husprojekt eftersom vi köpte villa förra året. Catering har vi slopat för det blir för dyrt o istället bett min pappa o farmor göra varsin 20-bitars smörgåstårta, min fästmans mor gör 2 och jag själv gör en också, mycket godare än å köpa! Dessutom har jag lejt morbror o moster göra potatssallad för det är dom proffs på. Lite hemlagad kärlknöl eller köpt rostbiff till det. Vi har underbara familjer som hjälper oss att kunna genomföra våran stora dag trots en låg budget! Vi kommer köpa backläsk så det räcker till alla, bröllopstårta o min klänning (1200 samt ringen (guldfynd) och våran budget är 5000-6000:- och den verkar inte bli spräckt =D.


    Vi kommer ha ceremonin i kyrkan o sen efter riskastning eller dyl följer vi våra gäster ner till församlingshemmet intill kyrkan där vi äter, leker o dansar! Avslutar runt kl. 18-19 kanske.Samt ska min svärfar få köra oss en sväng i sin RR! Bröllopsresa får bli senare, vi har långväga gäster kvar över natten. Dessutom är jag höggravid på bröllopet så det blir inge flyga, önskar oss dock en spa-helg/hotellövernattn eller dyl av någon generös gäst =)

  • Gravid­MammaB­rud
    Äldre 26 Feb 12:58
    #15

    Kan tillägga att någon röjjarfest blir det inte efter våran ceremoni heller, kanske framgick i tidigare inlägget. Vi kommer inte servera alkohol, dels för att vi inte tycker det passar med fylla på bröllop o det skulle kännas obekvämt o jobbigt då vi själva är nästintill nyckterister o har små barn å inte orkar parta efteråt, är dessutom gravid som sagt. De flesta av våra gäster tar nog för givet också att det blir nycktert o inge partaj så det är skönt. Men för mycket "dötid" eller vänta blir det inte på vårat bröllop, har också varit med om flera timmars väntan på bröllopsparet då dessutom man hade en liten tjej på 1,5 år med, slipper helst sånt själv så mina gäster (och barn) ska inte få stå ut med dröjsmål....

  • hsmamm­a
    Äldre 26 Feb 13:24
    #16

    Låter nästan på pricken vårt upplägg. Vi kommer dock vigas borgeligt.

  • sassa8­7
    Äldre 26 Feb 15:21
    #17
    GravidMammaBrud skrev 2013-02-26 12:49:18 följande:

    Inte snålt! Isåfall har vi snålare bröllop ;) Vi har bjudit ca 40 gäster (medräknat barn) alltså bara våra mammor, pappor, å sykon med sina ev familjer, hans morfar o min farmor o farfar (enda levande äldre släktingar) En morbror med familj till mig o hans moster med man. Samt hans "favvo-kusin" med familj samt 5 vänner. Vi har verkligen bara bjudit de som vi vill ha med, vi har båda massor med kusiner o skulle inte känna igen en hälften eftersom vi har så lite kontakt med dom, likaså har vi hoppat öve att bjuda fastrar o sånt som kramas o hejar när man stöter ihop i affären och lovar att ses men sen aldrig hör av. Vi valde att ha ett litet bröllop o det känns riktigt bra, speciellt att bara dom vi verkligen vill ha med är där. Vi har inte heller önskat oss några dyra presenter utan sagt att det viktigaste för oss är att gästena kommer men man får gärna köpa något litet eller sponsra/bidra till våra hem o husprojekt eftersom vi köpte villa förra året. Catering har vi slopat för det blir för dyrt o istället bett min pappa o farmor göra varsin 20-bitars smörgåstårta, min fästmans mor gör 2 och jag själv gör en också, mycket godare än å köpa! Dessutom har jag lejt morbror o moster göra potatssallad för det är dom proffs på. Lite hemlagad kärlknöl eller köpt rostbiff till det. Vi har underbara familjer som hjälper oss att kunna genomföra våran stora dag trots en låg budget! Vi kommer köpa backläsk så det räcker till alla, bröllopstårta o min klänning (1200 samt ringen (guldfynd) och våran budget är 5000-6000:- och den verkar inte bli spräckt =D.


    Vi kommer ha ceremonin i kyrkan o sen efter riskastning eller dyl följer vi våra gäster ner till församlingshemmet intill kyrkan där vi äter, leker o dansar! Avslutar runt kl. 18-19 kanske.Samt ska min svärfar få köra oss en sväng i sin RR! Bröllopsresa får bli senare, vi har långväga gäster kvar över natten. Dessutom är jag höggravid på bröllopet så det blir inge flyga, önskar oss dock en spa-helg/hotellövernattn eller dyl av någon generös gäst =)


    Vi väljer catering på grund utav att sambon vill inte fråga sin släkt om hjälp utan vill att vi fixar det själva, annars hade jag gärna gjort det
Svar på tråden Är vi för snåla?