• apelsi­n2
    Äldre 23 Feb 10:09
    5511 visningar
    18 svar
    18
    5511

    Vad tycker ni om dessa namn och varför?

    Funderar på att ta ett gammalt släktnamn när vi nu gifter oss. Vi har några att välja på och har lite beslutsångest, så vi tänkte fråga er vilket ni tycker är bäst av följande efternamn samt varför ni gillar det/inte gillar de andra. Namnen är: Greus Falk Svart Tacksam för svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-23 10:10
    det ska förstås vara kommatecken mellan namnen!

  • Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn och varför?
  • Äldre 23 Feb 10:23
    #1

    Det beror lite på vad ni heter i förnamn tycker jag. Falk gillar jag bäst, tror jag. Svart som tvåa.

  • Äldre 23 Feb 10:24
    #2

    Greus: Ser fint ut när man skriver det, svårt att veta hur det uttalas dock.utan att veta skulle jag säga "Gråjs", och får mig att tänka lite på engelskans gross. Uttalas det som det stavas låter det fint tycker jag! Falk: Inget speciellt, ett vanligt efternamn helt enkelt :) Svart: Låter och ser lite hårt ut.

  • apelsi­n2
    Äldre 23 Feb 10:32
    #3

    Precis, är också osäker på uttalet av Greus. Vore tacksam för fler kommentarer gällande uttalet! =]

  • Äldre 23 Feb 11:20
    #4

    Ärligt, så tycker inte om något av namnen.

    Greus, håller med ovanstående om att det kan vara svårt att veta hur det uttalas. Om det är "Gråjs" som skrivet ovan, eller kanske "Grews" som diftongen "eu" uttalas i "europa" tex. Eller kanske att diftongen "eu" uttalas "öj", så det blir "Gröjs". Eller om man ska följa det att avslutet "eus" inte räknar "eu" som diftong och att man uttalar både "e" och "u" var för sig. Nåja.. oavsett, så tycker jag inte att det låter så fint. Vet någon i familjen som det kommer ifrån hur det uttalas kanske?

    Falk, då tänker jag bara på "Johan Falk" och jag gillar inte dom filmerna :P Och precis som med Svart, så låter och ser även Falk ganska hårt ut. Kort och koncist. Svart associerar jag med en familj som är.. lite mindre trevliga om man säger så. Det är ju dock väldigt lokalt, men det gör att jag personligen har svårt för det efternamnet.

    Nej, som sagt, jag gillar inget av namnen, men det är ju inte jag som ska bära det heller. Huvudsaken är ju vad du och din blivande tycker. Alla kan ju inte gilla allt :)


  • Äldre 23 Feb 11:34
    #5

    Jag tycker Falk låter bäst. De andra två gillar jag inte alls. Men som sagt beror det på vad ni heter i förnamn.

    Håller med de övriga här om att det är svårt att veta hur Greus ska uttalas. Jag ska ta min blivandes efternamn och jag kommer att behöva rätta folk för resten av mitt liv eftersom han har ett ovanligt efternamn. Nu uttalas det precis som det stavas, men folk har en tendens att försöka krångla rill det... Flört


  • Äldre 23 Feb 11:46
    #6

    jag tycker greus var fint OM det uttalas som det stavas. alltså som i europa. :P annars falk sen svart. 

  • palma2­013
    Äldre 23 Feb 14:39
    #7

    Tycker Greus helt går bort. Som du märker är det få som vet hur det uttalas och det kommer att många gånger stavas fel när du uppger det efternamn. Onödigt att krångla till det. Falk är enkelt och lätt. Svart är väldigt ovanligt och kommer att göra att du blir ihågkommen pga av ditt namn. Kanske på både gott och ont.

  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 23 Feb 15:10
    #8

    Tycker Greus är finast. Oavsett hur ni uttalar det. Är ovanligt och personligt. Har själv ett efternamn som bara min familj har. Tycker att mitt namn gör mig än mer unik. Vilket jag tror Greus skulle kunna bidra med för er med. Jag kommer inte byta mitt efternamn när jag och min W2B gifter oss utan hon får ta mitt eller så heter vi olika. (Har inte bestämmt oss än)
    Svart har jag hört förut ovanligt och kul men inte jätte ovanligt.
    Falk då kommer ni bli ihop kopplade med Johan Falk som någon kopplat ihop med tidigare i tråden.
    Men självklart är den ni som ska välja vilket namn som passar er bäst.
    Göra för och emot lista ?  

  • Victor­iaE
    Äldre 23 Feb 16:26
    #9

    Rostar pa Greus, och skulle nog uttala det precis som det stavas (personligen tycker jag att det later som ett valdigt trevligt och unikt efternamn). Angaende Falk och Svart sa haller jag med alla ovanstaende kommentarer, men skulle nog valja Falk, hellre an Svart.

  • Äldre 23 Feb 16:38
    #10

    Greus utan tvekan! Ett jattefunt, annorlunda namn med en fin klang! 
    Falk ar okej men Svart skulle jag personligen inte ta. 

  • Äldre 23 Feb 16:45
    #11

    Jag som jobbat i hotellbranchen flera år inser problemet med Greus (om det inte uttalas som det skrivs med betoning på varje vokal för sig).
    Det är ett sånt namn man annars kan få fråga 3 ggr om vad dom sa att det hette och sen be om stavning.

    Frågan är om du får ta namnet Falk eller Svart också.
    Det är inte alltid så lätt att byta som man tror.

    www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/ 

  • Äldre 23 Feb 19:10
    #12

    Greus är ett vanligt efternamn i den lilla byn där jag växte upp, tror att det kommer från Samerna men kan inte hitta någon betydelse för namnet.

    Jag skulle ta Greus eller Falk (fast man tänker ju direkt på Johan Falk) Glad
    Gillade inte alls Svart...

  • Amandi­zzen
    Äldre 24 Feb 08:48
    #13

    Greus är jätte fint! Jag tänker mig att man söker det som det stavas.

  • Äldre 11 May 00:16
    #14

    Jag gillar Greus och Falck, tycker Svart låter trist och faktiskt fult.

  • kouki
    Äldre 22 May 17:38
    #15

    Greus, helt klart. Och spontant så tänker jag att det uttalas som det är skrivet, typ Gre-us ^^

  • Äldre 22 May 23:36
    #16

    Jag läste "Grös". Har en vän med eu i sitt namn och det uttals ö.

    Jag röstar på Falk om det passar till era förnamn! :)

  • Äldre 22 May 23:40
    #17

    Ta inget namn (oavsett om det är förnamn eller efternamn) där man kommer att bli tvungnen till att bokstavera. Det kommer att bli uttjatat för er och väldigt tröttsamt! Tycker Falk är enkelt och häftigt!

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 23 May 06:41
    #18

    Greus ! :)

Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn och varför?